Annons

Lightroom - bilder kvar lokalt trots flytt till extern disk

Produkter
(logga in för att koppla)

knobloch

Aktiv medlem
Har ett problem som jag inte läst om någon annanstans, försökte söka lite i forumet men lyckades inte hitta något.

Jag redigerar mina bilder på en Macbook Pro men lagrar bilderna på en extern disk (Apple Time Capsule) och kör trådlöst mellan dessa när jag jobbar med bilderna.

Eftersom jag har upplevt att det går väldigt segt om jag importerar bilder via Macbooken direkt mot externa disken (alltså kameran kopplad via USB till Macbook men "målmapp" i den externa disken via trådlöst) så brukar jag först lagra bilderna lokalt på Macbooken och i ett andra steg sedan flytta bilderna till externa disken. (Jag upplever alltså att detta går snabbare än att ha externa disken som direkt destination vid import). Flytten av bilderna görs sedan i Lightroom där jag bara drar mapparna till den externa disken.

Nu till problemet: Jag har upptäckt att vissa mappar som ligger på den lokala disken fortfarande innehåller bildfiler, trots att jag redan har flyttat dessa till den externa. Det verkar dock inte hända vid varje tillfälle. De flesta mappar på den lokala disken är tomma, men vissa innehåller bilder av någon anledning. När jag tagit stickprover så kan jag se att bilderna som finns kvar lokalt faktiskt finns på den externa disken, så en flytt av dessa filer har skett, bara det att originalfilen har blivit kvar i den ursprungliga lokala mappen av någon anledning. Som att det har skett en "kopiering" istället för en "flytt" av filerna.

I de fall där detta "fel" har skett så har kopian som ligger på den externa disken fått tillägget "-2" i slutet på filnamnet. (Exempel: fil "IMG_6818.CR2" som finns kvar på lokal disk heter IMG_6818-2.CR2" på den externa).

Någon som har någon idé om vad detta kan bero på eller som har hört talas om samma problem? Något handhavandefel möjligtvis? Jag upptäckte detta när jag började få ont om utrymme på den lokala disken. Dessutom verkar det inte vara alla filer i en och samma mapp som ligger kvar lokalt, såvitt jag kan se så verkar det vara filerna i slutet som ligger kvar. Alltså i en mapp med 100 bilder så kan det vara de 50 st senaste som ligger kvar lokalt. När jag flyttar filerna drar jag dock alltid hela mappen på en gång till den externa. Kan det vara något minnes/prestanda-problem?

Jag kör en Macbook Pro (mid 2012) 2,5 GHz Intel Core i5 med 8 Gb ram. Den externa disken är placerad ca 5m från soffan där jag brukar sitta med Macbooken, öppen sikt mellan dator och extern disk.
 
Något liknande hände mig när datorn kraschade vid en importering av ett SD-kort.
Då avbröts inläsningen av ett par filer. När jag sedan startade om och läste in filerna igen så skapades "-2" filer. Det var dessa "-2" filer som var de kompletta filerna.

Du kanske tappar uppkopplingen mot den externa hårddisken?
 
Något liknande hände mig när datorn kraschade vid en importering av ett SD-kort.
Då avbröts inläsningen av ett par filer. När jag sedan startade om och läste in filerna igen så skapades "-2" filer. Det var dessa "-2" filer som var de kompletta filerna.

Du kanske tappar uppkopplingen mot den externa hårddisken?
Tack för svar och intressant teori. Det har ju faktiskt varit lite problem med kopplingen mot den externa sedan jag uppgraderade OS X till Yosemite. Tidigare hade jag problem med att Lightroom tappade kontakten med Time Capsule-disken efter en längre stund av inaktivitet, men då var det bara att gå in på den externa i Finder så funkade det igen. Sedan jag uppgraderade till Yosemite så hittar inte ens Finder den externa disken igen utan jag måste starta om den för att det ska fungera. Har googlat och det är tydligen fler som upplevt detta.

Men filerna flyttas ju (nja, kopieras då) i alla fall till den externa, utan att jag upplever något problem vid själva flytten. Känns lite märkligt att den skulle tappa kontakten då. Känns som att kontakten tappas när jag varit inaktiv ett längre tag, men det är man ju knappast vid en filflytt.
Kanske kan vara som du säger ändå.

Jag har inte kört den senaste uppdateringen av Yosemite än, någon som vet om detta problem har rättats till i senaste versionen? Jaja, får testa annars, måste bara backa upp först.
 
Så vitt jag vet får filer tillägget "-2" vid import om bilden redan finns.

Själv hade jag föredragit en enklare import utan risk för strul vid manuell kopiering, trots att den går långsammare. Men jag tycker att 802.11n mellan din dator och Time Capsule borde få importen att ske relativt fort.
 
Så vitt jag vet får filer tillägget "-2" vid import om bilden redan finns.

Själv hade jag föredragit en enklare import utan risk för strul vid manuell kopiering, trots att den går långsammare. Men jag tycker att 802.11n mellan din dator och Time Capsule borde få importen att ske relativt fort.

Hmm, ja jag kanske ska importera direkt mot externa trots att det tar lite längre tid. Att det går långsamt tycker även jag är märkligt då flytt av bilder flyter på smidigt. Har antagit att det är något i Lightroom-importen som inte lirar riktigt med en trådlös överföring.

Började fundera på en annan orsak till att bilderna ligger kvar lokalt. Oftast flyttar jag hela mappen genom att dra den till externa. Jag tar alltså mappen i den vänstra panelen i biblioteksmodulen och drar. Men ibland, om jag exempelvis har fotat under dagen och importerar minneskortet för att sedan fota lite till samma dag. När jag försöker dra mappen vid nästa import så går det inte för att LR säger att mappen redan finns på externa. Då får jag istället markera alla bilder och dra till rätt mapp. Undrar om det är så att när man drar enstaka bilder från en mapp till en annan så kanske det blir "kopiera" som default till skillnad mot att man drar en hel mapp då det istället blir "flytt". Det skulle ju också förklara varför det alltid är de senaste bilderna ett visst datum som ligger kvar som dubbletter lokalt.

EDIT: Enkelt att testa ovan så klart, har inte möjlighet just nu bara..
 
ANNONS