Annons

Att sälja enstakt bild till pressen som privatperson utan firma

Produkter
(logga in för att koppla)

Lagavulin8

Medlem
Ursäkta om detta varit uppe tidigare men jag har sökt i gamla trådar utan att hitta något tydligt svar.

Jag undrar hur jag lämpligen tar betalt om jag säljer enstaka bilder till dagspressen någon gång per år och saknar egen firma?

Jag sålde 2 bilder till en dagstidning för en månad sedan, en till webben och en annan bild till papperstidningen. För den på webben skulle jag få 300:- och för den i papperstidningen fick jag inte veta specifik summa utan det skulle bildansvarig ordna efter normalt pris så som jag förstod av vår mailkonversation (som skedde på kvällstid då ordinarie bildansvarig inte var på plats). Jag ombads ockå lämna kontonummer och personnumer för att få betalt vilket jag gjorde.

Nu har det gått en månad utan att jag sett till några pengar. Jag ska kontakta dem men skulle gärna vilja veta lämpligt sätt att hantera betalning om det blir fler i framtiden.

Per

Jag har nyss sålt en bild på en brand till svenska dagbladet. Både tidningen och webben. Har inte fått pengarna än men blev lovad betalt enligt BLF:s prislista. Någon som har lust att upplysa mig om hur mycket jag kan förvänta mig?

ANNONS
Götaplatsens Foto