Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att tänka på vid Sekvenser???

Produkter
(logga in för att koppla)

johanhagberg.com

Avslutat medlemskap
Tjena !!!

Om jag skall ta massa sekvenser(skidåkning).Ex jag skall ta 10 exp på samma ruta ,då måste väl allting efter den 2 exponeringen bli överexponerat eller???Jag måste väl kompensera de eller?

När man kikar i Magazin,så kan dom ju ha klippt ihop 10 st bilder,så de ser ut som en sekvens,inte sant.Photoshop är inte bra..he he!

Tacksam för svar !!

Mvh Johan

Mail: me@johanhagberg.com
 

johanhagberg.com

Avslutat medlemskap
Typ himeln,skall man inte underexponera typ 1/3 steg,eller nåt i den stilen .Har du tagit nåt som du kan visa?

Länk tack!

Johan
 

davidh

Aktiv medlem
Grejen är den vid sekvensfotografering att du varje exponering är på en ny bildruta. Du tar inte 10 exponeringar på samma bildruta.

Vad jag förstår så scannar man in bilderna och trixar med PS för att frilägga skidåkaren och klistra in på rätt ställe i en huvudbild.

Tok-fräckt blir det iallafall. Lycka till

/David
 

Kodiak

Aktiv medlem
Undrar om det är möjligt med multiexponering.
Fixar du inte ihop bilderna i PS så kommer du att få varje skidåkare (från respektive exponering) som små halvgenomskinliga spöken på bilden.

Alternativ kommer allt utom skidåkarna bli väldigt överexponerade (om det ens fungerar)...

Med mörk bakgrund som "ohls" skrev menas nog svart bakgrund och sen blixt på åkaren.

Bara mina gissningar...

Om det är någon som är av annan uppfattning så rätta mig gärna.

/Svante
 

ohls

Aktiv medlem
nej det är korrekt...vill du ta exempelvis en skidåkare som hoppar så är det friläggning av varje bild som gäller, slå sedan ihop det till en bild. Multiexponering kommer inte bli så lyckat, med 10 exp så kommer du inte se så mycket av skidåkare.
 

erhu

Aktiv medlem
dessutom brukar snabbaste slutartid vara sunkig när man kör multi-exponering (typ1/30 på mitt hus tex). Även frammatningshastigheten är förhållandevis långsam. För att frysa rörelserna borde det kunna funka m blixt- har inte testat själv.

/e
 

pola

Aktiv medlem
Vid multiexponering är det viktig att man kompenserar så att inte bilden blir överexponerad.

I Canon manualerna rekomenderar det ca -1 Ev om det är på exponeringar och -1,5 vid tre expneringar, detta varierar givetvis vid olika ljusförhållanden. Om dessa värden stämmer ungefär har jag svår att se hur man skulle kunna göra 10 exponeringar på en ruta!

Per-Olof Nordin
 

davidh

Aktiv medlem
NiklasK.

Rent matematiskt ja, men bildmässigt nej.
Antar att du tänker dig 10 underexponeringar på samma ruta, så att det blir en full exponering. Blir nog inte så mkt av den bilden, tyvärr.

/David
 

NiklasK

Aktiv medlem
David!?


Hur då.. Bakgrunden blir iaf korrekt exponerad?? iaf med stativ! Hur blir det med han som åker?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du måste välja. Eller använda blixt.
Ta ett ex. med 2 exponeringar.

Antingen underexponerar du 1 steg. Då blir himlen rätt men skidåkarens varje läge är bara halvt exponerad och uppträder som ett halvgenomskinligt spöke.

Exponera varje bild utan kompensering. Då blir himlen ljus och helt fel men skidåkarens varje läge är bra.

Tredje alternativet är knepigare att genomföra.
Exponera som första alternativet och fläska på med blixtljus på skidåkaren med ett stegs överkompensering från blixten.
Himlen blir rätt och varje läge av skidåkaren blir rätt.

Fjärde alternativet, som är en enklare variant av tre.
Du tar kvällsljus/nattljus till hjälp. Bakgrunden är i princip svart och så använder du stroboskopeffekten i blixten. Varje blixt ger alltså rätt exponering. Är det en svart bakgrund så är det bara att öppna slutaren och låta åkaren komma. Själv använder du en handhållen stroboskopblixt under själva hoppet.
 
ANNONS