Annons

att ta steget upp från 350D's 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

wobbler

Medlem
Jag vill skaffa mig ett betydligt bättre objektiv än kitlinsen som hängde med vid inköpet av min EOS 350D. Jag köpte tidigare 70-200 f/4-gluggen, och är nöjd med vad den presterar inom sitt användningsområde. Men, nu vill jag plåta allt ifrån 'produktbilder' till 'mingelbilder'. Jag har ingen sablarns aning om hur mycket jag måste lägga för att få en optik liknande den som sitter i mitt 70-200, och heller ej om jag kan nöja mig med en fast optik eller om det finns något zoom som har schysst bländare.

Ni som plåtar just produktfoton och liknande, vad har ni att rekommendera? Sigma eller Canon? Finns det något zoomobjektiv i området 14-30? Ska jag hellre satsa på en fast optik och få bättre kvalitet till lägre pris? Det enda jag vet är att jag skulle vilja ha större brännvidd än kitgluggen, få högre kvalitet på bilderna och få in så mycket ljus som det går i kameran. Typ? =)

Det finns ju en Sigma 15-30 (nästan precis zoomomfånget du önskade) som lär vara skarp, speciellt i 15mm-läget. Den lär dock kröka linjer en del i bildkanten, har dåliga motljusegenskaper och är inte det ljusstarkaste som finns. Beställde en precis men har inte fått den ännu. Annars är jag nöjd med min fasta 20mm f/2,8. Riktigt bra glugg som jag köpte för 2500kr begagnad.

/Pontus

FOTO uppmätte sigma 15-30 till 16-27, så man får inte riktigt det omfånget som sigma anger.

17-40/4L lär ju annars vara mest lik din 70-200 om du kan leva med omfånget och bländaren.

/Pontus

sagan skrev:
FOTO uppmätte sigma 15-30 till 16-27, så man får inte riktigt det omfånget som sigma anger.
Nej, det får man nästan aldrig när det gäller vidvinklar och telen. Å andra sidan brukar även märkestillverkarna skryta i specifikationerna, inom de 5% som anses vara acceptabelt, vilket innebär att det 24mm jag lärde mig tycka om en gång i tiden med film i kameran (motsv 15mm på 20D) sannolikt var 25-26mm...

/Pontus

Kanske Sigma EX 30mm f/1.4 DC HSM. Ett prisvärt och brutalt ljusstarkt objektiv som på 350:n blir ett "normal" (48mm bildvinkelkompenserat). Fast det är klart att då behöver man ett vidvinkel också.

Mvh Erik !

ANNONS
Götaplatsens Foto