Annons

Fota tränande personer utomhus i dåligt väder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Snabba svar tack. :)

Imorgon1 mars skall jag plåta några brudar 4-5 st som skall träna utomhus i Slottskogen i Göteborg. För dem som inte känner till Slottskogen så är det egentligen inte en skog utan mer som en stor park.
De skall ha bilder för att promota sin verksamhet www.rootcamp.se men det är också viktigt att logotyperna på deras kläder syns eftersom de är sponsrade av en klädtillverkare.

De här tjejerna kommer att träna typ armhävningar, upphopp, utfall, kortare löpning, vissa parövningar o liknande. Oftast befinner de sig på samma plats när de tränar eller så rör de sig men relativt långsamt.

Jag har gjort denna typen av bilder tidigare så jag vet ungefär vad som ger bra bilder.

Det jag behöver input på inför morgondagens plåtning är väderleksförhållandena som ser ut så här

Snö eller snöblandat regn
+ 1 grad
Vindar 10-15 m/s
Sol, när tror knappast det....


Ja det blir alltså ganska ruggigt väder och jag tänker att det är nog ingen ide att försöka göra som mäklarfoto brukar göra dvs att försöka få det att se ut som om det är toppenväder utan tvärtom försöka förstärka det dåliga vädret, med den vinden kommer det ju alltså att regna/snöa från sidan, inte ovanifrån.

Kameran är en Canon 6D (FF) och jag har bara den, inte idealisk för sportfoto men det funkar
Så dels funderar jag ju på vilken optik jag skall använda,
en favvo är ju Canons 70-200/2,8
sen är ju 85/1,8 också trevlig med sitt korta skärpedjup

min erfarenhet från den här typen av foto är att det blir bättre resultat med någon form av tele pga att man ju tightar ihop bilden med hjälp av den komprimering som automatiskt bli, även om det bara är 4-5 personer så kan man få dem att fylla ut bilden, med vidvinkel så ser det så glest ut i bild. Teleobjektivet frigör också bakgrunden på ett sätt som ju lyfter fram personerna.

Jag har också en 24-70/2,8 och en 50/1,4 att välja på, jag tar väl med dem i ryggan om de skull behövas.

Så det jag funderar på är hur jag skall bete mig för att få detta att bli bra.
Tjejerna kommer att träna på under nån halvtimme och jag kan röra mig fritt kring dem och de är där just för att bli fotade så jag kan även be dem att anpassa sig så att resultatet blir bättre.

Hur skall jag stå i förhållande till vind o snöriktning, det känns ju som om jag vill stå med vinden i ryggen så att tjejerna får snö i vind i ansiktet eller vad tror ni?

Sen är jag bekymrad över att jag vill ju inte att hela bilden skall fyllas av regndroppar eller snöflingor utan det skall vara lagom med nederbörd på dem som tränar. Det gör ju inget att man ser att det är busväder men det får inte förstöra bilden. Kortare slutartid borde väl ge mindre störande snö eller?
Kanske att jag trots allt skall gå ned på kortare brännvidder för att undvika allt för mycket snö/regn i bild. Ett tele komprimerar ju även in förhållande vis mer snö i bild än vad vidvinkel eller normal gör, inte sant?

Ljus vet jag inte om det spelar någon roll, är det mulet så kommer ju ljuset inte från något särskilt håll, väl?

Och sen är det ju hur jag skyddar utrustningen mot detta väder?
Kan jag ha med ett paraply som skydd, kanske att det inte funkar att hålla i kamera och paraply samtidigt, kanske att det blåser för mycket? Skall jag instället trä in kamera och objektiv i någon plastpåse eller köpa något. Jag skulle kunna åka till Scandinavian foto idag och se om de har något skydd.

Ja det här är några av de funderingar jag har kring morgondagens uppdrag alla input även sådant jag inte tänkt på är välkommet! :)

tack.
 
Hej!

Jag kommer inte att svara på alla frågor men tänkte ge lite input där jag kan.

Angående objektiven så bör det räcka med 24-70 och 70-200 så länge du inte känner att den extra ljusstyrkan från något av de andra är extra viktig. Det låter som att du kommer befinna dig på i stort sett samma plats så egentligen kan du ju ta med alla 4 ifall du känner dig osäker och helt enkelt vill pröva och hålla alla dörrar öppna.

Angående ljuset, är det molnigt kommer ljuset att vara jämt och inte falla från någon speciell riktning så där uppstår nog inga problem. Om du har så ta med en blixt och eventuell reflexskärm, alltid bra att ha även om du i slutändan inte använder någon av dem.

För att skydda kameran mot skitväder så brukar jag klä in huset i en fryspåse som klipps till för att passa och samma sak med optiken - se bara till att kunna nå alla reglage och fojusringar etc. Paraply kan vara bra att ha vid byte av optik för att skydda lite extra. Att fota med Paraply i blåst däremot är jobbigt och ett stort störelsenoment så försök att undvika det. :)

Canon 6D är väl även vädertätad? Det brukar räcka långt så har man lite plast för att komplettera med så tror jag att den klarar det mesta och samma gäller ifall optiken har vädertätning.

Min Nikon som är tätad har klarat stora mängder regn och snö utan att sura, värre är kyla - då börjar den bråka med mig.

Jag hoppas mina svar hjälper lite, trots att de är lite vaga.

Lycka till!
 
Många aspekter i det här!

Du borde kunna klara utrustningen utan några speciella skydd. Ta med en handduk så att du kan torka av lite då och då, samt några mikrofiberdukar eller liknande för att få bort ev. vattendroppar från frontlinsen. Om du har motljusskydd så sätter du på det med (=regnskydd).
Fundera på hur du byter objektiv på ett skyddat sätt, för mig brukar det räcka med att jag "kryper ihop" över kameraväskan.

Helt riktigt att kortare slutartider ger mindre mängd regn/snö. Jag tror att man behöver upp i ganska långa tider (kanske uppåt 1/4 sek?) om man vill "bygga ränder" i bilderna. Prova lite olika tider innan modellerna kommer så har du koll på vad som kan vara lämpligt.
Tele gör nog att du "flyttar ruskvädret till bakgrunden", och det kan ju bara en bra grej.
Jag tror inte att det syns om du fotar i med- eller motregn. I motregn får du in mer vatten på frontlinsen, tvärtemot så kan modellerna kanske börja kisa. Sidregn kanske?

I och med att ljuset verkar bli trist så kan det vara en bra idé med en upplättningsblixt, annars är risken att du inte får någon som helst variation på bilderna.

Om det behövs så behöver du naturligtvis be modellerna att flytta sig lite så att du kan få till kompositioner som funkar. Dom kan fortfarande "göra sin grej", men om t.ex. finns störande prylar i bakgrunden så blir det ju mer att photoshoppa sen.

Sköna skor och vädertäta kläder till fotografen! :)

Lycka till & ha det så roligt!
 
Tack för era tips och råd så långt.
En del saker som jag inte tänkt på själv.

Nu under kvällen har jag fått lite mer info om deras önskemål inför morgondagen och den löd typ så här, "ta liknande bilder som du tog på oss i somras"

Det är bara det att i somras var det just sommar med sol o värme.
Inte riktigt samma förutsättningar som det är nu. he he

Däremot så fick jag också reda på att de bilder vi skall ta blir samtliga arrangerade, så vi kan tillsammans jobba fram lämpliga poser och situationer. De anpassar sig mer efter mig än vad jag behöver anpassa mig efter dem kan man säga. :)
 
Nu vet dem ju om att det är otacksamt väder. Man får väl vänligt förklara att förhållandena kan sätta käppar i hjulen. Det är ju en dag i övermorgon också.
 
Nu vet dem ju om att det är otacksamt väder. Man får väl vänligt förklara att förhållandena kan sätta käppar i hjulen. Det är ju en dag i övermorgon också.

Jo redan i början av veckan när jag såg vad prognosen visade så tog jag en kontakt och tog upp frågan med dem om vi kanske skulle byta till en annan dag? De bilder vi tar imorgon kommer ju förmodligen att få en "vinterkänsla" i sej och nu är ju vintern i princip slut så de bilderna kommer ju ganska snabbt att kännas inaktuella så fort våren kommer. Men de ville gärna ha de här bilderna ändå så nu får det blir så! :)
 
ANNONS