Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att välja filter. Hoya eller...?

Produkter
(logga in för att koppla)

simonbertilsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska nu köpa uv-filter till min kommande Canon EF 70-200 F4 L IS USM.
Jag pratade med en expedit inne på YFO i Malmö. Jag var helt inriktad på Hoya, men hon sa att B&W's filter var bättre (för övrigt de enda de hade). Metallringen skulle tydligen vara bättre, men vad det handlade om fattade jag aldrig. Hon sa något om att man inte kunde skruva av Hoyas filter, men vad hon menade med det blev jag aldrig klok på.
Någon som kan reda ut begreppen för en vilsen filternybörjare?

Hoyas filter kärvar lite mer i gängerna när man skruvar på/av, inget som stört mig dock.
Att man inte skulle kunna skruva av alls är ju en ren lögn.

Jag upplever Hoyafilter som lite trögskruvade men det är ju inget som stör. Sen så sitter väl ett UV-filter på mest hela tiden så det är väl ingen anledning att inte köpa Hoya.

simonbertilsson skrev:
Hej!
.. men hon sa att B&W's filter var bättre (för övrigt de enda de hade). ...
Jag skulle också hävda att B+W var bättre om det var det enda jag förde!

Annars tror jag skillnaden är att B+W använder mässing och Hoya något annat. Så länge du har ett filter i en plastgänga, som de flesta objektiv numera har, har jag svårt att se att det skulle vara någon skillnad.

Re: Re: Att välja filter. Hoya eller...?

tormig skrev:
Jag skulle också hävda att B+W var bättre om det var det enda jag förde!

Annars tror jag skillnaden är att B+W använder mässing och Hoya något annat. Så länge du har ett filter i en plastgänga, som de flesta objektiv numera har, har jag svårt att se att det skulle vara någon skillnad.
Nu råkar ju Hoyafiltret jag tittar på ha just mässingsring. Det måste väl ändå betyda att gängan också är mässing...

Hoyafilter på Scandinavian Photo

Då har Hoya tagit till sig kritiken och börjat tillverka sina filter i mässing, det var en nyhet för mig, för dom var tidigare gjord i lättmetall.

Ett annat aber med Hoyas filter är att dom är svårare att göra ren, det blir en skumm hinna på dom när man gnider med microduk, det och matrialvalet har medfört att jag valt B+W filter, men dom kanske har fixat det problemet också.

/kent

Jag tror att både Hoya och B&W finns i olika serier, åtminstone är jag så gott som säker på att Hoya finns med både lättmetall och med mässing. Mässing är dyrare men bättre om man tar av och på ofta. Jag håller med om att det lättare verkar bli hinna på Hoya, men jag har inte någon massiv erfarenhet i frågan. PÅ ett objektiv som 70-200 L IS är det väl helt klart läge att köpa det bästa.
MVH
JK

Tror inte att Hoya kör med mässing.

De senaste (och mycket dyra) Pro 1 filtren har aluminiumfattning/gängor.

Du kanske redan köpt ett UV-filter, men behöver du verkligen ett? Ett motljusskydd och varsamhet skyddar ditt objektiv tillräckligt bra i min mening, ett UV-filter innebär ett extra lager glas och automatiskt mindre ljus som når in i kameran (kan vara väldigt lite dock beroende på kvalitet) och ofta en något försämrad bildskärpa - kanske inte alltid synlig för ögat, men zoomar du in tillräckligt i bilden ser du i regel skillnaden.

kolla den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61206
eller sök på t ex canons forum (http://photography-on-the.net) eller fredmiranda.com och du får massor av inlägg om uv-filter eller inte

Hoya hävdar att en alu-ring är bättre om objektivet får sig en kyss eftersom metallen då ger efter (alu är mjukare än mässing) och inte överför kraften till själva objektivet.

B+W hävdar att mässing är lättare att ta av och på än alu. Alu mot alu (filter mot objektiv) nyper ganska ofta.

ANNONS
Götaplatsens Foto