Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Auto ISO, men bara upp till 1/125

Produkter
(logga in för att koppla)

StiffenStorm

Aktiv medlem
Varför denna begränsning? Om man kör med en teleglugg och vill försäkra sig mot allt för luddiga bilder pga skakningsoskärpa så räcker 1/125 sek föga. Borde ju inte vara någon match att fixa detta för snabbare tider? Något som vet om denna besynnerlighet är fixad i senare versioner av mjukvaran?

Vad är det för begränsning du menar?

Det du ställer in i menyn (#5) är den längsta tiden kameran får välja innan den börjar justera ISO istället, när du kör på slutartidsautomatik. Vill du säkerställa en viss exponeringstid, kör bländarautomatik.

Auto ISO hade varit mer användbart om man satte max-ISO-gräns också; dvs OK om kameran väljer mellan 200 och 800 - men aldrig högre. Och om man såg någonstans vilket ISO den väljer, eller man själv valt manuellt för den delen.

Så här har jag fattat att detta fungerar.

Man väljer auto ISO och iom detta så sätter man ett värde vilken LÄGSTA slutartid man kan acceptera. Ifall ljuset inte räcker till så kommer den att justera upp ISO tills dess man får den förvalda tiden.

Räcker inte ljuset så maxar den ISO och så får man den snabbaste slutartiden som den kan prestera.

Kruxet är att den inte går att peta upp ännu högre. När jag använder min 200 mm glugg så skulle jag vilja ha t.ex. 1/250 eller 1/500 som lägsta. Ser inga hinder för detta rent mjukvarumässigt.

Sedan borde det inte heller vara speciellt svårt att sätta ett tröskelvärde på maximalt tillåten ISO, och visst vore det fint om vald ISO syntes i sökaren. Men det sista löser man nog inte med mjukvara är jag rädd.

Jag har också funnit denna begränsning rätt irriterande. Ok man kan köra slutarprioritet och autoiso, men då finns det inget sätt att sätta största bländare, tex på mitt trehundra så vill jag köra f5.6 och så 1/450 och att den ska behålla f5.6 före den ökar kännsligheten.

Egentligen så räcker ju inte det riktigt till heller kom jag på nu för helst så skulle den hålla f5.6 1/450 upp till och med ISO 640, sen öppna bländaren till f4, sen om det blir ännu mörkare gå ner till f4 1/300 ISO 640, och sen öka känsligheten stegvis och sen slutligen dra ner på slutartiden... fast det är väl bara att drömma att man kan göra så. Om JAG hade utvecklat kameror hade jag implementerat ett enkelt skriptspråk där man la filer på minneskortet för de olika funktionerna...

Ps. Sen kan ni ju försöka hålla tyngre objektiv (>1.2kg) vågräta samtidigt som ni ändrar tex vitballans). Ds.

iso (insideout)

Har D50 och när jag ställer in iso-control på on
i något snabbläge visas just "On" i menyn.

Rullar man ratten till ett P.A.S.M-läge är iso- control grå, helt enligt manualen, men det står "off".

Ska det va så, och vad menas vavava?

Sen har vi Iso-Auto, där man kan välja slutartid innan den höjer iso, vad ska man välja där och varför?

Eveningstar skrev:
Jag har också funnit denna begränsning rätt irriterande. Ok man kan köra slutarprioritet och autoiso, men då finns det inget sätt att sätta största bländare, tex på mitt trehundra så vill jag köra f5.6 och så 1/450 och att den ska behålla f5.6 före den ökar kännsligheten.

Sätt kameran i läge M och välj 1/450:del och bländare 5,6.

Makten skrev:
Vilket bara resulterar i att bilden blir underexponerad? Funkar Auto-ISO i M-läge verkligen?

Nej, inte om du mäter rätt. Använd helst spotmätning och exponeringslås. Undvik matrixmätning - den kommer alltid att ta hänsyn till enstaka ljuskällor i bilden som riskerar att fräta ut och därför underexponera helheten.

Ja, auto-iso funkar i manuellt och Nikon framhåller just detta som en stor fördel. Det blir ju som ett fjärde, mer avancerat, automatikläge. Om man ska köra "vanlig manuell" måste man dock slå av auto-iso.

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Ja, auto-iso funkar i manuellt och Nikon framhåller just detta som en stor fördel. Det blir ju som ett fjärde, mer avancerat, automatikläge.

Det som jag irriterar mig mest på är att Auto ISO inte fungerar med blixt! Jag förstår inte varför. I detta fall skulle Auto ISO kunna vara ett "femte automatikläge".

Hur är det med D200? Funkar Auto ISO med blixt på denna kamera?

Provade med D200 och SB-800 ISO auto inställt, kamera och blixt väljer ISO 100 som är mitt första val. Jag vet inte vad som händer om blixtens ljus inte räcker till. Blixten ger så mycket ljus som behövs det ligger i blixten och kamerans programerade samspel, men vid någon nivå räcker inte blixten till kanske träder ISO auto in då?
Undrar
Hans

Se där, då är ju Auto-ISO:n inte så begränsad ändå:) Men ska man hålla på med M-läge kan man lika gärna fippla med ISO manuellt också. Man sparar inte så mycket på det liksom.

Lustigt förresten att ISO kan anta vilket värde som helst, inte bara 200, 400, 800 & 1600 (på D50) som vanligt.

Hans William skrev:
Provade med D200 och SB-800 ISO auto inställt, kamera och blixt väljer ISO 100 som är mitt första val. Jag vet inte vad som händer om blixtens ljus inte räcker till. Blixten ger så mycket ljus som behövs det ligger i blixten och kamerans programerade samspel, men vid någon nivå räcker inte blixten till kanske träder ISO auto in då?
Undrar
Hans
Jag menar mest situationer när jag använder lång synk. Säg att jag fotograferar i en lokal med varierande belysning. Jag vill också att omgivningen återges med korrekt exponering. Jag väljer en bländare och sätter blixten till lång synk. Det som händer när belysningen inte räcker till för min bländare är att jag får både skaknings- och rörelseoskärpa. Jag kan boosta upp ISO manuellt och korta av slutartiderna men jag vill inte köra på för hög ISO när belysningen tillåter det. Alltså samma problem som man stöter på när man inte använder blixt. Förstår alltså inte varför Auto ISO inte kan fungera med blixten på. Tror att Nikon valt det medvetet men vet inte varför.

Makten skrev:
Lustigt förresten att ISO kan anta vilket värde som helst, inte bara 200, 400, 800 & 1600 (på D50) som vanligt.
Kameran borde ändra ISO med samma steg som du anger i någon Användarmeny (Custom Settings). Vet inte vilken det är i D50. Alltså om du ändrar bländar- och slutarsteg i 1/3 steg ändras ISO med samma intervall. Väljer du att ändra parametrarna i 1/2 steg, följer ISO efter.

Som Martin påpekade tycker jag att det är rätt märkligt att auto-ISO kan få så udda värden som ISO 220 eller 250 etc. Logiskt sett borde ISO följa skalan om 1/3 dels eller 1/2 steg. Skumt.

En annan sak jag märkt är att om man kör i A-läge och väljer typ 1/30 sek som längsta slutartid och sedan fotar i dunkelt ljus så väljer kameran, förstås, ISO 1600. Men blir det ännu mörkare struntar kameran i 1/30 delsinställningen och förlänger tiden! Kameran prioriterar alltså "rätt" exponering i dessa lägen, istället för att följa värdet man själv bestämt. Det gör mig inget, men även detta är rätt skumt och framgår inte av bruksen.

timofej skrev:
Kameran borde ändra ISO med samma steg som du anger i någon Användarmeny (Custom Settings). Vet inte vilken det är i D50. Alltså om du ändrar bländar- och slutarsteg i 1/3 steg ändras ISO med samma intervall. Väljer du att ändra parametrarna i 1/2 steg, följer ISO efter.
Nix, i vanliga fall kan man bara ställa ISO i hela steg, oavsett övriga inställnigar. På D70 däremot går visst halva steg åtminstone.

Edit: Ah, jag missförstod dig. Men det stämmer inte; den kan välja steg som ligger tätare än 1/3. 220, 230, och så vidare... Väldigt trevligt, men man undrar varför de då begränsat mjukvaran så att man inte manuellt kan ställa in ISO som man vill. Jäkligt fånigt.

Magnus Edström skrev:En annan sak jag märkt är att om man kör i A-läge och väljer typ 1/30 sek som längsta slutartid och sedan fotar i dunkelt ljus så väljer kameran, förstås, ISO 1600. Men blir det ännu mörkare struntar kameran i 1/30 delsinställningen och förlänger tiden! Kameran prioriterar alltså "rätt" exponering i dessa lägen, istället för att följa värdet man själv bestämt. Det gör mig inget, men även detta är rätt skumt och framgår inte av bruksen.
Men det är väl rätt självklart? Annars skulle ju bilderna bli helt felexponerade.

Magnus Edström skrev:Som Martin påpekade tycker jag att det är rätt märkligt att auto-ISO kan få så udda värden som ISO 220 eller 250 etc. Logiskt sett borde ISO följa skalan om 1/3 dels eller 1/2 steg. Skumt.
Hmm... håller med, skumma värden. Trodde att Martin menade just 1/3 steg.

Magnus Edström skrev:En annan sak jag märkt är att om man kör i A-läge och väljer typ 1/30 sek som längsta slutartid och sedan fotar i dunkelt ljus så väljer kameran, förstås, ISO 1600. Men blir det ännu mörkare struntar kameran i 1/30 delsinställningen och förlänger tiden! Kameran prioriterar alltså "rätt" exponering i dessa lägen, istället för att följa värdet man själv bestämt. Det gör mig inget, men även detta är rätt skumt och framgår inte av bruksen.
Det är däremot ganska logiskt. Du sätter Auto ISO och anger vid vilken slutartid den börjar träda i kraft. När taket är nått förlänger kameran tiden om du kör i A-läget (slutarautomatik).

Om du inte vill ha längre slutartider när max ISO är nått och därmed få underexponerade bilder välj S- eller M-läget.

Makten skrev:
Nix, i vanliga fall kan man bara ställa ISO i helaEdit: Ah, jag missförstod dig. Men det stämmer inte; den kan välja steg som ligger tätare än 1/3. 220, 230, och så vidare... Väldigt trevligt, men man undrar varför de då begränsat mjukvaran så att man inte manuellt kan ställa in ISO som man vill. Jäkligt fånigt.
Du svarade precis förre mig.:)

Eventuell förklaring till att man inte kan ställa in ISO "som man vill" kan vara att med steg på 10 ISO-enheter skulle det vara rätt mycket rattsnurrande när man vill ändra från säg 200 till 1600. ;-) Jag tycker alltså att 1/3 är rätt lagom. Mindre än så behöver man knappast. Däremot i Auto ISO finns det inget snurrande och därmed kan ISO bli vad det blir. Smart faktiskt.

I D70 följer ISO ändringarna samma steg som för de andra inställningarna (1/2 eller 1/3 steg).

timofej skrev:
I D70 följer ISO ändringarna samma steg som för de andra inställningarna (1/2 eller 1/3 steg).
Japp, och det borde gälla D50 också. Jag hatar när man sitter på en produkt som är "försämrad" med flit för att inte konkurrera med närmaste modell uppåt. Ungefär som att det sitter precis samma motor i Volvos 140-hästars som i den med 170 hästar. Det är bara chipet som skiljer, och som man får betala för. Ruttet...

ANNONS