Annons

Auto ISO Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Manuell inställning med bländare och tid och låta ISO löpa fritt fungerar fint i de flesta fall. Har dock sett att nu när det börjar bli ljusare ute och man använder stora bländaröppningar så är risken för överexponering stor och så skruvar man på exponeringskompensationen och så händer inget. Går det inte att få till en varning att man ligger utanför ISO området? Har sett att autoISO blinkar men det gör den ju för alla ISO tal som inte är den som just nu råkar ha inställd på kameran utan autoISO, borde ha varit bättre om den blinkat om man kom utanför området! Som det är nu så kan man inte ligga på ISO100 för det är nu oftast en indikation på att man är utanför området. Har jag missat något?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Exponeringsmätaren visar överexponering i detta läge precis som om du hade rattat in fel kombination av slutartid, bländare och ISO helt manuellt, men det gäller förstås att uppmärksamma saken. Räcker inte inställd max-ISO kommer den istället att visa underexponering. När man ändrar exponeringskompensationen i manuellt läge flyttar man vad exponeringsmätaren anser är korrekt exponering, så resultatet när man försöker justera åt minus blir att exponeringsmätaren visar ännu mer överexponering om kameran inte klarar av att göra det efterfrågade.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Exponeringsmätaren visar överexponering i detta läge precis som om du hade rattat in fel kombination av slutartid, bländare och ISO helt manuellt, men det gäller förstås att uppmärksamma saken. Räcker inte inställd max-ISO kommer den istället att visa underexponering. När man ändrar exponeringskompensationen i manuellt läge flyttar man vad exponeringsmätaren anser är korrekt exponering, så resultatet när man försöker justera åt minus blir att exponeringsmätaren visar ännu mer överexponering om kameran inte klarar av att göra det efterfrågade.
Pinsamt, exponeringsmätaren har jag aldrig tittat på under de senaste 15 åren, men jag använde den på den analoga tiden :). Tittade nu och det stämmer ju som du säger, så den skulle man ju kunna ha lite koll på
 
ANNONS