Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autobehandla filer i flera kataloger; scripting nödvändigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanN

Aktiv medlem
Hej,

I min bostadsrättsförening har vi haft ett omfattande byggprojekt där vi har byggt om vår gård som akut riskerade att rasa in. "Det kan ju vara kul att dokumentera", tänkte jag så varje vardag (med undantag för någon vecka) i c:a 6 månaders tid gick jag ner till samma ställe på gården och brände av tre bilder. Tanken var att sätta samman dessa tre bilder till ett panorama och sedan sätta samman alla panoraman i ett bildspel.

Just de två delarna i sig klarar jag av, men problemet nu är att hitta ett sätt att automatisera panorama-processen. I nuläget har jag c:a 120 kataloger på hårddisken med tre bilder i vardera och jag vill nu instruera PS att gå in i en katalog, sätta samman de där existerande bilderna till ett panorama, spara och gå till nästa katalog. Jag gissar att jag här kommer behöva sätta mig in i hur PS-scripting fungerar, eller?

Så är det nog, det kan förstås vara nyttigt att lära sig att implementera script i PS men det tar nog längre tid än att göra panoramabilderna manuellt och kanske med hjälp av sk Actions. Troligen även så om man har tidigare vana av JavaScript.

Jo, visst vågar jag lita på att PS gör tillräckligt mycket rätt. Detta är bara tänkt att skickas till medlemmarna i vår lilla förening som någon form av minne och det behöver inte vara pixel-perfect. Sen finns det kanske en poäng i att det skulle gå snabbare att bara tröska igenom det här manuellt, även om det är hela 120 mappar.

Det som är lite surt är att det känns som en smal sak att bara lägga till en mapp-traverserare som kör en action i varje katalog, men det var för länge sedan jag sysslade med programmering. :/

ANNONS
Götaplatsens Foto