Annons

Autofocusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

jonte

Medlem
Hej.

En liten fundering.

Jag har en 16-35/2.8 som jag är väldigt nöjd med, men den har på senare tid börjat bete sig lite skumt avseende autofocusen. Jag har provat lite olika varianter/kombinationer med olika hus och gluggar och kommit fram till att problemet med största sannolikhet ligger i min 16-35:a.

Den har svårt att hitta focuspunkt. Focuserar fram och åter och hittar ibland inte focus överhuvudtaget.

Så, någon annan som känner igen detta "fenomen" och i så fall, någon idé om vad det beror på och vad man kan göra åt det?

/jonte

Låter som min. Men då har jag också haft problem med andra gluggar, så jag har misstänkt kamerahuset. Jag kör mark II

Hmm... jag har en 10D och en 5:a. Oavsett vilket hus jag nyttjar så uppstår samma problem med 16-35. Byter jag däremot glugg så är det inga som helst problem med endera huset.

Har du lyckats lösa ditt problem?

Tjena!

Har samma problem med mitt EF 50/1,8 II. Visst har jag stött på att autofokusen kan strula i svagt ljus, men inomhus mitt på dagen har jag aldrig haft några problem, men det har jag med 50 gluggen. Precis som du beskriver fokuserar det fram och tillbaka och hittar ibland inte fokus alls.
Dessutom låter af-en som ett tröskverk på detta objektiv. Är det normalt eller? Mina två andra zoomar är mycket tystare.

Mvh Mange

ANNONS
Götaplatsens Foto