Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Mitt Nikon Cam2000 system har en väldigt bra funktion i AF-S läge, om man följer tex en fågel och något kommer i mellan tar autofokusen en paus tills objektet är i fokus igen, på det viset behöver man inte söka om, kameran låser automatiskt när objektet är i fokus igen, tiden som autofokusen skall vara i paus kan ställas in.

Sen kan jag ställa in tre breda korspunkter på både höjden och längden som täcker objektet (dynamisk fokus), säkert en tredjedel av sökaren, så det är en barnlek att tex följa en fågel i flykt.
Fräck kamera! Kunde man bara klämma på ett 400mm-tele fram så skulle det vara en bra fågelkamera ;-).

Motsvarande funktioner finns hos Canon bara i 1D-serien. Där kan man expandera den centrala fokuspunkten till att omfatta 9 punkter (av 45), och ställa in att autofokussytemet skall vänta en viss tid innan det fokuserar om ifall det tappar objektet ur fokus.

Vet inte om något liknande finns hos Nikons DSLRs.

Lieden.se skrev:
Fräck kamera! Kunde man bara klämma på ett 400mm-tele fram så skulle det vara en bra fågelkamera ;-).

Motsvarande funktioner finns hos Canon bara i 1D-serien. Där kan man expandera den centrala fokuspunkten till att omfatta 9 punkter (av 45), och ställa in att autofokussytemet skall vänta en viss tid innan det fokuserar om ifall det tappar objektet ur fokus.

Vet inte om något liknande finns hos Nikons DSLRs.

Cam2000 systemet är Nikons autofokussystem i deras D2 kameror, D80 och D200 har en enklare variant som heter Cam1000, jag tror det systemet har samma option men att skillnaden är att endast den mittre punkten är korslagd samt att punkterna inte är lika spridda över sökaren.

Sen har du rätt angående 400mm telet, det skulle vara önskvärt om Nikon kunde släppa ett 400/f5.6 i framtiden, annars så finns ju deras fina 400/f2.8 och 200-400/f4 för dom med fet plånbok :)

/kent.

Senast ändrad:
Olsin skrev:
Jag kör så här på 20D/30D:
1. AI Servo
2. Manuell fokuspunkt - Väljs direkt via joysticken, på så sätt kan jag snabbt byta punkt vid behov
3. Autofokusen aktiverar jag genom att hålla in *-knappen

I normalfallet (99 av 100) har jag mittpunkten som fokuspunkt.

Om jag plåtar en rörlig idrottare så sätter jag denne i mitten, följer dennes rörelse och med autofokusen aktiverad.

Om jag förväntar mig någon action på en punkt (slalomport, ishockemål, straffläggande handbollsspelare etc) så tar jag fokus på porten/målet innan det börjar hända och när det väl händer så är det bara att trycka av och skärpan sitter där.

Jag gör precis som Tage (ofta står vi bredvid varandra och gör det).
Att använda alla punkterna ger för mig ett omvänt problem, jag kan inte bestämma själv vad jag ska fokusera på och ofta blir det något oönskat i förgrunden. I mitt fall ofta en hockeydomare.
Bakfokus uppträder även när man kör med en punkt och kan bero på två saker...
A - Man missade målet med fokuspunkten
B - Man siktar på något kontrastlöst i förgrunden som inte autofokusen får fäste på

Janne K skrev:
Jag fotograferar ofta mina småkillar, när de kommer springande, gående,trillande, krypande på mycket kort avstånd (kanske någon meter). Det gäller att vara mycket snabb och inuitiv och det finns inte tid att välja punkter, ens för den mycket skicklige (gissar jag) - här vill jag ha hjälp av kameran.

Ibland tar jag också bilder från höften, utan att hinna ställa in ett visst avstånd på skärpan. Här behöver jag också en vettig automatik.

Lösningen är att ha en standardinställning på kameran, t.ex. du har alltid mittpunkten aktiverad och när du ska ta snabba kort så behöver du bara ta skärpan med mittpunkten och sedan komponera bilden som den ska se ut.

När motivet kommer rusande/krypande/trillande mot dig på nära håll så måste du köra med AI Servo annars kommer motivet att snabbt komma hitom fokusområdet som kameran låst på.

Olsin skrev:
Jag kör så här på 20D/30D:
1. AI Servo
2. Manuell fokuspunkt - Väljs direkt via joysticken, på så sätt kan jag snabbt byta punkt vid behov
3. Autofokusen aktiverar jag genom att hålla in *-knappen

I normalfallet (99 av 100) har jag mittpunkten som fokuspunkt.

Om jag plåtar en rörlig idrottare så sätter jag denne i mitten, följer dennes rörelse och med autofokusen aktiverad.

Om jag förväntar mig någon action på en punkt (slalomport, ishockemål, straffläggande handbollsspelare etc) så tar jag fokus på porten/målet innan det börjar hända och när det väl händer så är det bara att trycka av och skärpan sitter där.

Vad jag vet är det exakt så som en absolut majoritet av alla sport- och pressfotografer gör. Servo-läge och de flesta väljer mittpunkten (och släpper *-knappen om de ska komponera om bilden)

Jag tror inte att något proffs använder automatiskt val av fokuspunkt.

Men: Sportfotografen Peter Widing porträtteras i nya FOTO: "Har du några tips till blivande sportfotografer?
- Det bästa är att träna på manuellt fokus. Autofokus har förstört mycket inom sportfotografin eftersom kompositionen blir lidande när allt ska vara i centrum"

Senast ändrad:
Manuell fokusering under hockeymatch, min fantasi sätter stopp för min förståelse om hur det skulle gå till.
Med Tages (och min och många andras) metod är det lätt att släppa knappen och komponera om lite utan att flytta fokus. Vi låser ofta på målvakten till exempel och komponerar om för att få med det framför. Men det måste gå ruggigt fort annars har man missat situationen (vilket man alltför ofta gör ändå).
Jag beundrar och förundras över den som kan fokusera manuellt på en hockeyspelare i full fart.

Jorå, men Peter Widing fotograferar ju i princip bara fotboll för Offside. Och i fotboll går det ju lite långsammare än i hockey...

ANNONS