Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus dör ibland på Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Är det någon annan som upplevt följande problem med Canon 50D. Ibland mitt under en fotografering så fungerar plötsligt inte autofokus. Den vill inte ens söka efter fokus, oavsett hur hög kontrast motivet har. Inte ens när jag zoomar in eller ut, om jag råkar ha ett zoomobjektiv på, så vill den ändå inte ens börja leta efter fokus. Sen plötsligt om ca en halv till en hel minut efteråt så "vaknar" autofokus till liv igen.

Och detta händer alltså oavsett objektiv. Är det här en bug eller feature? Den kanske känner av när man bör låta bli att fota? ;)

Testa olika objektiv, kolla om bländarinfo försvinner samtidigt som AF "dör". Den kan vara dåligt objetkiv, glapp eller smutsiga kontakter mellan objektiv och hus eller möjligen ett dålig hus. Kolla även att batteriet mår bra för vissa tunga objektiv drar mycket ström och kan kanske med en lite slitet batteri ge dessa problem.

Jag har samma problem med min 450D.

Har provat byta objektiv och inget annat än att ta ur och sätta i batteriet hjälper för mig.
Manuell fokus fungerar så klart ändå.

Finns det någon lösning så jag slipper detta problem?
Vad beror det på?

Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto