Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus fungerar inte på 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekebojanne

Aktiv medlem
Är det jag som klantat mej, eller har jag haft sönder frugans 300D? Det går inte att köra med autofokus, oberoende av optik (Canon EF, EF-S).
Autofokus kör fram och tillbaka, den gröna lampan
blinkar i sökaren. Ställer jag kameran i läge manuell fokusering, så fungerar det att manuellt fokusera
och ta bilder. Har provat objektiven på min 20D och där fungerar dom. Kontakterna är rena, kameran har bara tagit 200-300 bilder, men har ett par år på nacken. Kan det vara kvicksilvercellen (batteriet) som är slut? Är det någon annan som haft samma problem?
/Janne

Det kan ju vara så enkelt att det hamnat smuts på AF-sensorn. Är det likadant oavsett fokuspunkt?

Har ingen betydelse

vilken eller vilka fokuseringspunkter jag använder. Har även provat genom att blåsa med gummiblåsa, utan resultat.....
/Janne

Har du installerat rysshacket?

Har själv haft samma problem då jag råkat ställa in fokusmetod AI-Servo som finns i rysshacket men inte fungerar.
AI-Fokus funkar och One-Shot Focus Funkar men inte AI-Servo.

Ominstallera firmware hjälper kanske?

Jag fick också fel på kameran men det rörde sig om felexponering i mitt fall.

Jag ominstallerade först Canon firmware 1.1.1 och gjorde reset och sedan var kameran helt OK igen.

Sedan installerade jag Rysshacket igen för jag trodde det var fel i det men det funkade nu också helt OK.

Jag har hört sägas att kameran kan vara känslig för starka elströmmar eller magnetism. Jag vet inte om det är sant, men jag har en Volvo S60 med batterierna baktill. Vid start går en stor ström under golvet på bilen. Jag hade förut kameran på golvet bakom förarsätet. Det kan ha varit det som påverkat.
I alla fall, stoppa in ny firmware och gör reset så funkar det nog igen.

Tack alla, för goda råd, men

jag skickade iväg kameran till Canon för reparation. Har visserligen inte installerat om firmware 1.1.1, men dom på Expert sa att eftersom
kameran är yngre än två år så gick felet troligen på garanti. Killen på Expert (Rolfs foto i Linköping) hade för sig att han haft samma fel hos en annan kund, som också skickat till Canon för rep. Vi får se hur det går.......
/Janne

... och nu sitter jag här med samma fel på min. Den går igenom hela fokusspannet och sedan blinkar lampan att den inte hittar fokus. Slutade fungera mellan två bilder bara. Mycket märkligt!

Var sitter AF-sensorn på 300D?

Sensorn sitter i botten av huset i regel och bilden speglar ner genom en sekundärspegel som sitter i vinkel på baksidan av den vanliga spegeln.

AF-sensorn var ju inte så lätt att ens hitta, så att försöka göra rent själv var ju bara att glömma. Lämnade in kameran till serviceverkstan igår, hoppas få tillbaks den till nästa fotosession på Fredag, men lägger inte för stort hopp på ett sådant mirakel.

Samma sak hände mig ikväll !!!

Har sett fler inlägg om detta problem, de av er som haft detta problem kan väl berätta hur det löst sig ??!

Damocles skrev:
Sensorn sitter i botten av huset i regel och bilden speglar ner genom en sekundärspegel som sitter i vinkel på baksidan av den vanliga spegeln.

Låter lurigt...den vanliga spegeln på 300D är väl inte transparent/semitransparent (?)

Nedtill i spegelhuset, alltså botten av utrymmet mellan slutare och objektiv, brukar sitta ljussensorer för blixtmätning bla.Dessa är riktade mot sensorn (filmen i analogfallet) och läser, när slutaren öppnat sej, av det ljus som reflekteras därifrån och reglerar blixtljuset via kamerans "datorhjärna".

Ovantill, ovan mattskivan, brukar (som regel?) sitta ljusmätaren och AF-sensorerna, vilka båda får ljus via spegeln och arbetar innan exponering.Därför skall man täcka för okularet vid tillfällen då man inte tittar i sökaren, så infallande ljus inte stör ljusmätaren.

Antar att även "bottenmonterade ljusmätaren" klarar att mäta även befintligt ljus i realtid under exponeringen (när slutaren öppnat), men det gäller nog inte alla kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto