Annons

Autofokus, hur jobbar den.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag har funderat en hel del på hur autofokus jobbar, men inte hittat något svar.
Så nu hoppas jag att någon här kanske vet lite mer.

Min kamera är en EOS40D, men frågan var den samma när jag hade 20D. Jag fotar med kameran inställd på att använda fokuspunkten i mitten alltid, jag tycker att det gör det lättare att komponera bilder och få fokus där jag vill ha det.
Jag har programmerat kameran så att jag har autofokus på AE-lås knappen (bara för att kunna ha den där på batterigreppet också, vilken jävla miss av Canon det är).
När jag fotar aktionsport så har jag kameran på AL SERVO AF hela tiden.

När jag fotar så gör jag så här.
Tar jag skidbilder (tillexempel) så låser jag fokus där jag vill ta bilden (släpper AE-lås knappen), när åkaren närmar sig så följer jag honom/henne med kameran (fast utan att fokus flyttas hela tiden för att AE-lås inte är intryckt) och trycker av precis där jag vill ha bilden (eller precis innan) och håller avtryckaren nere till svängen/hoppet är slut.

Så här är mina funderingar och frågor.

1. När jag tar bilder i serie på ett rörligt mål, men dom inställningar jag nämnt och på det sätt jag nämnt, följer autofokus åkaren (om det är skidor) även om jag släpper (eller inte trycker in) AE-lås knappen när jag börjar trycka av på avtryckaren?
Alltså är AF aktiv (flytas till avtryckare) när jag börjar mata av bilder eller måste jag fortsätta hålla AE-lås knappen inne medan jag tar serien med bilder?
Jag har fått för mig att den följer med fokus även om jag släppt AE-lås knappen.

2. När jag bara har mittpunkten aktiv när jag komponerar bilden, är bara den punkten aktiv när kameran börjar använda följande fokus då, alltså när jag börjat mata en serie bilder?
Menande att om åkaren åker utanför mitten på kameran (utanför mitt fokuspunkten), slutar kameran följa honom då?

Hoppas det går att förstå vad jag menar och att någon har svar att ge.

Tack på förhand.

/Magnus
 

apersson850

Aktiv medlem
Har du lagt ut fokús på AF-ON eller på * (CFn IV-1-2 för att göra det första, CFn IV-2-1 för att göra det andra också), då har du autofokus när du håller AF-ON/* intryckt, men aldrig annars. Det blir inget autofokus bara för att du håller avtrycket nere.
Däremot om du låter CFn IV-1-0 stå kvar, fungerar autofokus både på avtrycket och på AF-ON/*. Men då kan du inte hindra den att fokusera på något annat än den skulle heller, när du har avtrycket nere.
Ytterligare ett alternativ är att sätta CFn IV-1-1. Då fungerar autofokus som vanligt med avtrycket, men slutar arbeta när du håller AF-ON/* intryckt.
Vilket du vill använda beror helt på vad som fungerar bäst för dig. Jag brukar ha CFn IV-1-2 i motsvarande lägen (även om mina rörliga motiv vanligtvis inte har skidor på fötterna, så förekommer det).

Om du har valt en enstaka fokuspunkt kommer kameran att följa fokus där, med AI Servo AF, men inte på någon annan punkt. Däremot med fokuseringen satt till automatiskt val av fokuseringspunkt kommer den att fortsätta följa fokus, om du startar med mittpunkten och motivet sedan flyttar sig till någon av de andra punkterna. Jag förmodar att de gör så att de kollar om någon annan punkt har samma fokus, när mittpunkten tappar sin, för att försöka klura ut om motivet rör sig i sidled eller i längsled. Är det i längsled kommer det ju inte in i fokus i någon annan punkt heller.
Men detta förutsätter att fokusknappen, vilken den nu är, hålls nedtryckt.

Missen med AF-ON på batterigreppet antar jag beror på att man ville ha BG-E2N kompatibelt med de gamla kamerorna också. Jag tycker det hade varit bättre att de behållt det gamla greppet till dem och låtit BG-E2N fungera med 40D enbart. Med AF-ON, då.
Det är ju inte det att det är tekniskt omöjligt, för knappen finns på WiFi-greppet.
 
Senast ändrad:

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Tusen tack för ditt svar, Anders, det uppskattas verkligen.
Uräkta att jag frågar, men var kommer informationen ifrån?

När jag läser vad du skriver, att det inte blir autofokus när jag trycker ner avtryckaren om jag programmerat ut den på * så kan jag inte fatta hur jag kunnat få mina skidbilder skarpa.
Framförallt hopp bilder där dom hoppar mot mig (eller från mig) och det går extremt fort och det skiljer lätt 30 meter på första och sista bilden. Helt obegripligt att alla bilder blir skarpa då.
Jag trodde faktiskt att det var så att kameran inte fokuserade när jag tryckte ner avtryckaren till hälften (som den gör om man inte programmerar om) men att den började bli aktiv om man tryckte avtryckaren hela vägen ner. Men jag köper detta, bara att hålla in * när jag börjar skjuta.

Det du säger med fokuspunkterna har jag misstänkt hela tiden.
Verkligen inte smart upplagt, det gör ju alla andra fokuspunkter än den i mitten snudd på oanvändbara för actionfoto. Skulle man köra på automatiskt val så skulle man ju aldrig få fokus där man vill ha det, den skulle välja stenar osv istället för det man vill ha (ofta är ju åkaren bara en försvinnande liten del av bilden). Det gör ju i princip att uppdatering från 20D till 40D (man ville ju ha den bättre fokus grejen) är helt meningslös, för man använder bara mitten iallafall.

Någon annan som har funderingar i ämnet.

/Magnus
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag har försökt testa runt lite själv och kommit fram till att fokus inte följer om jag programmerat ut den på * (eller använder AF-ON).

Nu vet man det.
Fast jag kan inte fatta hur mina bilder kan vara skarpa?

/Magnus
 
ANNONS