Annons

Autofokus i seriebildstagning Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusjacob

Ny medlem
Hej!

jag har en liten fråga gällande autofokusen under seriebildstagning. Jag kör D30:an och Sigmas 70-200 f2.8. När jag följer ett rörligt motiv i högsta hastighet (6 fps) så blir endast första bilden 100% skarp. De efterföljande blir inte riktigt skarpa. Min misstanke är att det är autofokusen som inte hinner med, men om det beror på kameran eller gluggen vet jag inte. Autofokusen är inställd på "S"-läget på huset. Någon som vet mer?

Tack på förhand!

Jacob

Välj fokusläge C och testa. Då följer fokus med det som rör sig på ett annat sätt. Borde bli ett annat resultat då.

"S" betyder något i stil med "Singel-AF", alltså att kameran fokuserar på objektet du siktar på och stannar sedan där. C står för Kontinuerlig AF och då kommer kameran fokusera om och om igen tills du släpper helt på avtryckaren.

"A" tror jag står för Auto men det kanske jag har missuppfattat. Men iaf så underlättar det lite när man vet vad alla bokstäver betyder.

Manual +
http://www.nikon.com/about/technology/core/software/caf/index.htm +
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/705948/0

Det beror på vilken fokusprioritet du valt dessutom. Men som sagt, du MÅSTE läsa igenom manualen om du tänker använda kameran till så här pass (faktiskt) avancerade situationer. Det finns ingen omväg.

Lycka till! :) Man kan ha mycket kul, men ska det bli rätt måste man öva, och lära sig nya saker! Fokussystemet på en systemkamera hade tagit många sidor tråd att gå igenom - läs manualen i stället. Det är bättre att fråga sen - om nåt är oklart.

Hej!

jag har en liten fråga gällande autofokusen under seriebildstagning. Jag kör D30:an och Sigmas 70-200 f2.8. När jag följer ett rörligt motiv i högsta hastighet (6 fps) så blir endast första bilden 100% skarp. De efterföljande blir inte riktigt skarpa. Min misstanke är att det är autofokusen som inte hinner med, men om det beror på kameran eller gluggen vet jag inte. Autofokusen är inställd på "S"-läget på huset. Någon som vet mer?

Tack på förhand!

Jacob

Hej Jakob!

Du bör ställa om fokusen till C (kontinuerlig fokus) och gärna ställa in 51-punkters 3d-följning för bästa resultat. Använde det själv under Stockholm Maraton och det funkar kanon på D300:an.

ANNONS
Götaplatsens Foto