Annons

Autofokus i svagt ljus (var: "350d")

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Hurtig

Aktiv medlem
350d

Jag har köpt en Canon 350D med kitobjektiv och ett 55-200. Är mycket nöjd med kameran än så länge. Jag är helt nybörjare så jag kan inte så mycket om fotografering eller om kameran.

Jag har en fråga om att fota i dåligt ljus. När jag har försökt så kan inte kameran fokusera, vilket inte är så konstigt eftersom ljuset är dåligt, men det som jag har problem med är att det inte går att ta någon bild? En röd "prick" blinkar nere i högra hörnet i sökaren när jag försöker att fokusera och det händer inget när jag trycker ner knappen helt. Jag har pratat med en kollega som har en 300D och han har inte upplevt detta ...

Om jag tar bort autofokus (eller om den råkar hitta en fokuseringspunkt) så går det att ta bilden men då tar det flera sekunder innan bilden tas?

Är det någon som kan förklara för mig hur det här fungerar?

Mvh

// Tommy

Hej!
Den röda punkten betyder att autofokusen inte hittar vilket inte är så konstigt om det är mörkt och besvärligt. Samma sak brukar hända om du t ex försöker plåta rakt upp i himmel och då hittar kameran inget att "fästa" fokusen emot.

Att det sedan tar lång tid för kameran att ta bilden så beror det på att den mäter ljuset och eftersom det är mörkt blir exponeringstiden lång. Sätt kameran på Av vilket innebär att du justerar bländaren och om du mixtrar lite där med olika bländare så skall du få se att det blir olika långa tider. Det här med tid, bländare och ISO-tal finns det en massa trådar om här på fotosidan och det kan vara en idé att försöka få lite hum om det eftersom det blir betydligt enklare att förstå en massa annat när detta sitter som en spik i ryggen.

Annars är det bara att plåta på och testa kamerans alla funktioner. LYCKA TILL!

Hej Örjan!

Tack för ditt svar. Med andra ord får jag se till att lära mig använda kameran :)