Annons

Autofokus i svagt ljus (var: "350d")

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Hurtig

Aktiv medlem
350d

Jag har köpt en Canon 350D med kitobjektiv och ett 55-200. Är mycket nöjd med kameran än så länge. Jag är helt nybörjare så jag kan inte så mycket om fotografering eller om kameran.

Jag har en fråga om att fota i dåligt ljus. När jag har försökt så kan inte kameran fokusera, vilket inte är så konstigt eftersom ljuset är dåligt, men det som jag har problem med är att det inte går att ta någon bild? En röd "prick" blinkar nere i högra hörnet i sökaren när jag försöker att fokusera och det händer inget när jag trycker ner knappen helt. Jag har pratat med en kollega som har en 300D och han har inte upplevt detta ...

Om jag tar bort autofokus (eller om den råkar hitta en fokuseringspunkt) så går det att ta bilden men då tar det flera sekunder innan bilden tas?

Är det någon som kan förklara för mig hur det här fungerar?

Mvh

// Tommy

Hej!
Den röda punkten betyder att autofokusen inte hittar vilket inte är så konstigt om det är mörkt och besvärligt. Samma sak brukar hända om du t ex försöker plåta rakt upp i himmel och då hittar kameran inget att "fästa" fokusen emot.

Att det sedan tar lång tid för kameran att ta bilden så beror det på att den mäter ljuset och eftersom det är mörkt blir exponeringstiden lång. Sätt kameran på Av vilket innebär att du justerar bländaren och om du mixtrar lite där med olika bländare så skall du få se att det blir olika långa tider. Det här med tid, bländare och ISO-tal finns det en massa trådar om här på fotosidan och det kan vara en idé att försöka få lite hum om det eftersom det blir betydligt enklare att förstå en massa annat när detta sitter som en spik i ryggen.

Annars är det bara att plåta på och testa kamerans alla funktioner. LYCKA TILL!

Hej Örjan!

Tack för ditt svar. Med andra ord får jag se till att lära mig använda kameran :)

Jag ska söka runt lite på forumet för att lära mig mer. Jag har också lånat lite böcker av min kollega som jag tror jag kan få en del tipps från.

Mvh

// Tommy

I dåligt ljus gäller högsta möjliga ISO tal (1600). Eller en lång slutartid. Inte helt lätt att fota i de förhållandena. En blixt är en bra investering samt objektiv med bra ljusvärde 1:2.8 eller bättre.
350D klarar rätt mycket med bra utrustning.
Testa alla möjliga isntällningar och se vad de gör för skillnader.

Autofokusen fungerar på kontrastrika föremål, som linjer tex. En tom vägg fungerar oftast dåligt. Prova att låsa fokusen på ngt annat och sen komponera om. Du får inte exakt rätt fokus, men oftast spelar det mindre roll.

Val av ISO bör inte påverka fokuseringen.

Jag har fotat mycket i uselt ljus, och med träning kan man lyckas ganska bra.
Sätt programväljaren på AV och välj största bländare (lägsta värde).
Skruva upp ISO:n till max för att korta ner slutartiden till kanske hanterbar nivå (Sensorn blir ljuskänsligare men ger mera brus).
Fokusera på någon ljuspunkt eller något med en tydlig kontrast. (Kanten på motivet mot en något ljusare bakgrund kanske)
Kör på serietagning och ta många bilder, har du tur är en av dem skarp.

Men nu var det ju fokuseringen du undrade över..
Det är bara att testa och öva, leta kontraster i motivet.
Även mitt på dagen är det omöjligt att fokusera på en helt slät och jämnt färgad yta.

Rogerber skrev:
I dåligt ljus gäller högsta möjliga ISO tal (1600). Eller en lång slutartid. Inte helt lätt att fota i de förhållandena. En blixt är en bra investering samt objektiv med bra ljusvärde 1:2.8 eller bättre.
350D klarar rätt mycket med bra utrustning.
Testa alla möjliga isntällningar och se vad de gör för skillnader.

Högre ISO hjälper inte autofokusen.

Jag har samma fenomen på min Nikon D50, så i dåligt ljus fokuserar jag manuelt, det måste väl gå på Canon oxå.......

JL

Tack för alla tipps!

Jag börjar dock bli lite orolig att det är något som är fel med min kamera. Igår kväll tänkte jag ta en bild inomhus, jag hade en taklampa på, en skrivbordslampa, en 24" TFT skärm (som är ljusstark) och en 17" TFT från en bärbar och kameran vägrade ändå att fokusera. Jag testade att byta objektiv flera gången mellan 18-55 och 55-200 men det gjorde ingen skillnad. Slog jag av autofokus så gick det givetvis att ta bild men direkt jag slog på autofokus så klarade den inte av att fokusera. Tillslut slog jag av och på kameran ett antal gånger och helt plötsligt fungerade den igen! Jag kunde till och med ta bort en massa ljuskällor ...

Någon som råkat ut för det?

ANNONS