Annons

Autofokus krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

bird60

Medlem
Använder en Canon 350d (köpt sept-06) med 300/4 IS (beg) tillsammans med Soligor 1,4x. Autofokusen krånglar rätt ofta. Efter ca 15 exp låser den sig och jag måste stänga av kameran för att få igång den igen. Någon som har ett förslag på vad man bör göra?
Jörgen

bird60 skrev:
Använder en Canon 350d (köpt sept-06) med 300/4 IS (beg) tillsammans med Soligor 1,4x. Autofokusen krånglar rätt ofta. Efter ca 15 exp låser den sig och jag måste stänga av kameran för att få igång den igen. Någon som har ett förslag på vad man bör göra?
Jörgen

Testa annat objektiv och gör samma sak. Fungerar det då är det objektivet. Eller lämna in kameran på service.

Re: Re: Autofokus krånglar

Rogerber skrev:
Testa annat objektiv och gör samma sak. Fungerar det då är det objektivet. Eller lämna in kameran på service.

Jag har nu testat lite. Det är nog inte AF som krånglar utan IS (stabilisatorn). När den är påslagen så "fastnar" allt i ett läge, går inte att göra något förutom att stänga av kameran och därefter sätta på den igen. Detta brukar inträffa efter ca 10 bilder. Förslag på åtgärd?, service?. Kan någon serviceverkstad rekomenderas?, hur lång tid kan man räkna med att man är av med sitt objektiv?, kostnad?
//Jörgen

Kan inte allt om canon men hur är det med kompabiliteten med en Soligor mitt i alltihop?

Eller är det problem även utan konvertern?

http://www.kamerateknik.m.se/info.htm

Ligger i Malmö.

Har inte lämnat in något där än, ska dit imorgon och höra mig för om priset på en service på ett Nikkor 80-200 objektiv.

Hittar du inget annat kan det kanske vara värt att skicka det dit, kunde ju vara bra om din glugg funkar som den ska.

Mvh

Rasmus Mattsson

Eftersom det är ett Canonobjektiv och Canonkamera så kanske nedanstående firma kan vara intressant...

Canon RCC (Göteborg)
Krokslätts Fabriker 16
431 37 Mölndal
Tel. 031 720 3480
www.canon.se

Hej
Har fått svar från infoCare i Bromma:
"Det låter som att IS-enheten är trasig och måste bytas. En sådan reparation kostar 3.858:- + moms och ev. frakt. Skulle mot förmodan gyro-enheten behöva bytas tillkommer kostnaden för den."
Det känns att jag får klara mig utan helt fungerande IS funktion. Rep kostnaden kan bli lika dyr som ett fungerande beg. objektiv.
//Jörgen

Ja det blir dyrar reperationer på optik.

Jag upptäckte samma sak igår när jag var och frågade i Malmö om mitt 80-200mm där skjutzoomen är lite trög i 200mm läget. Optiken är från sent 80 tal/tidigt 90 tal och en reperation skulle gå på mellan 2000 och 8000.

Antar att man får ta och lära sig mecka optik själv.

Mvh

Rasmus Mattsson

ANNONS
Götaplatsens Foto