Annons

Autofokus på 70-200 har slutat funka

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Jag prövade i morse att fota med med Nikkor 70-200 2,8 på min D600. Autofokusen funkade fint. Jag växlade över till filmläge och sedan dess har autofokusen varit helt död på det objektivet (funkar fint på andra).
Någon som har nån idé på vad som kan ha hänt. Min teori är att det sitter en motor i 70-200:an som jag på nåt sätt förstört (möjligt att jag drog en manuell fokusering under filmandet, kan det ha varit orsaken?), eller har någon en annan teori?

Tack för svar! Det var ju lite betryggande.
Man kan ju hoppas på att det är något väldigt basic jag missat, att jag har gjort någon inställning fel eller något. Kan man stänga av af:en av misstag med någon knapp?

Om det är samma orsak svårt och säga men en orsak skulle kunna vara en dålig intern jordning i objektivet. Det ska finnas en enkel fix för detta så prata med farbror Nikon uti Solna !

Ja, jag misstänker att det är nåt sånt. Jag meckade lite med knapparna, och det kan kanske hända att något inte kopplar helt dom det ska längre. Bor dock i Gbg, vet ni om nån verkstad där?

Jag meckade lite med knapparna

Det gäller ju att knapparna står rätt också ;) På kamerahusets nedre vänstersida vid fattningen finns en AF/M-omkopplare. Se till att det står på AF. Även på objektivet krävs det att autofokusen är påslagen (den ska stå på M/A eller A/M, beroende på vilken version av objektivet du har). Dessa måste kombineras, det räcker alltså inte att bara en av knapparna är på, utan AF måste vara påslaget både på huset och objektivet för att det ska fungera.

Funkar inget av detta kan du ju försöka med det typiska att rengöra kontakterna. Funkar inte det heller så är det antagligen fel!

Tack för alla tips!
Har inte rengjort kontakterna än, men väl testat det på D300:an, och där funkade det. Märkligt (men positivt).
Vad ska man tänka på när man rengör kontakterna förresten?
I övrigt noterade jag också att det var omöjligt att byta mellan FX- och DX-crop när objektvivet satt på. Det switchade liksom ner till DX-crop innan jag han ok:a på FX.

ANNONS
Götaplatsens Foto