Annons

autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

AILm

Medlem
Har köpt en begagnad Canon 5d mark III. Kan inte visa val fokuspunkt på skärmen endast i sökaren.
Fel på kameran? Fel på inställning? Har läst i handboken att ett tryck på högerknappen den med 5 prickar skall visa menyn på skärmen. Reparatinskostnad uppskattning ?
//Lite ledsen om jag är lurad av säljaren//
arne

Jag får inte upp något på skärmen på min 5D MKIII om jag har den i sökarläge och trycker på "Fempunktsknappen", däremot kan jag byta AF-punkter genom att trycka på "M-Fn" direkt efter. Ser allt i sökaren, inget på skärmen. Tror nog det här så här det fungerar.

/Sven

Jag får inte upp något på skärmen på min 5D MKIII om jag har den i sökarläge och trycker på "Fempunktsknappen", däremot kan jag byta AF-punkter genom att trycka på "M-Fn" direkt efter. Ser allt i sökaren, inget på skärmen. Tror nog det här så här det fungerar.

/Sven

Jag har löst det. Tryck på infoknappen 3 ggr till ändringsmenyn visas, därefter på fempunktsknappen. Alla fokusinställningar visas nu på skärmen.
/arne/

Aha, det är bara här du har valt AF läge på fjärde menysidan till 'Snabb läge' som du kan få upp AF-punkterna på skärmen i live view. Då fäller kameran ner spegeln tillfälligt och gör en fasmätning när du trycker av. Om man i stället väljer AF läge 'Live view' så visas en box som visar var kontrastmätningen jobbar

Edit: Det kanske inte var det som var frågan utan hur man får upp informationen på skärmen i vanligt sökarläge. Men under experimenterandet upptäckte jag att man får upp mer information på skärmen även i live-view om man trycker 3 gånger på info-knappen! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto