Annons

Tilldela funktioner på 5d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

felrim

Ny medlem
Jag har precis köpt en Canon EOS 5D Mark III. Det första jag ville göra är att tilldela autofokus till AF-ON-knappen på baksidan av kameran. Jag gick in på "Egna Inställningar" och valde AF-ON-knappen. Tryckte sedan på "Set" och valde "Starta ljusmätning och AF". Avslutade med "Set".

Som jag räknade med så fungerar det som det ska med AF-ON-knappen på baksidan av kameran men märker att avtryckaren fortsätter att fokusera.

Jag har gjort samma sak på min EOS 7D och då fokuserar inte avtryckaren med denna inställning, precis som jag vill. Vad gör jag för fel?
 
Du är halvägs ... du måste ta bort AF från avtryckaren. Du gör det i samma meny och väljer ett av alternativen utan AF-funktion.

/Sven
 
Ursäkta att jag är trög men vilka alternativ ska jag välja i dessa olika menyer (se bifogade bilder)?
 

Bilagor

  • egna_installningar_2.jpg
    egna_installningar_2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 15
  • egna_installningar_1.jpg
    egna_installningar_1.jpg
    50.9 KB · Visningar: 15
Autofokus på AF-ON är standardinställningen. Fast med tanke på att detta gäller en 5D Mark III kanske du köpt den begagnad, och då kan den förstås vara ställd på vad som helst.
Tänk på att när du ställer in AF-ON till mätning och fokus, så kan du även trycka på INFO och få lite extra varianter på anrättningen.

Själv kör jag ofta med AF på avtrycket "till vardags", men kompletterar med AF vid förvald punkt om jag trycker på AF-ON. Då kan jag smidigt fokusera antingen med den fokuspunkt som är vald just nu, eller med en som jag på förhand lagt "högt upp", så den vanligtvis träffar i huvudet på folk som jag får för mig att fotografera.

För övrigt fungerar 7D likadant, så du har nog bara glömt vad du gjorde på den.
 
ANNONS