Annons

Autofokushjälp belysningsljuspunkt *pust*

Produkter
(logga in för att koppla)

skelett

Aktiv medlem
Autofokushjälpbelysningsljuspunkt *pust*

Nu har min älskade Metz-blixt pajjat för tredje gången. Grrr! Autofokuslampan slutar funka helt utan anledning. Trots att jag älskar formatet (den sticker inte upp sådär som alla blixtar gör utan är mer riktad frammåt) å den har funkat perfekt medans den funkat (uhh...) har jag tröttnat och tänker försöka byta den till en canon 380EX medans garantin fortfarande gäller. Fråga kolon. Autofokuspunkten på Metz:en var bara en rund punkt och kameran hade ibland svårt att se den, speciellt i närbilder. Hur ser den röda ljusfläcken ut från en canon 380EX? Är den mer som ett streck eller kanske formad som ett plus?

Jag har tittat på min 420EX (jag antar att det är likadant på 380EX). Den är formad som ett plus (i form av vertikala och horisontella linjer).

Jag tror inte att 380 har samma hjälpbelysning som 420. Anledningen till detta är att 420 togs fram speciellt för att passa EOS 30 (med dess sju af-punkter) och 380 är äldre än EOS 30.

Själv har jag en 550 ex, som även den är äldre än EOS 30, och där fungerar autofokushjälpbelysningen endast med de horisontella AF-punkterna i kameran, ej de vertikala. Troligtvis är det likadant även med 380 EX.

Med 420 EX så fungerar hjälpbelysningen dock för alla kamerans af-punkter.

Med en EOS 3 eller 1V, som tom har större AF-område än eos30, funkar dock 550-blixtens hjälpbelsyning på hela AF-ytan. Men eftersom fokuspuntkerna på EOS 30 inte är utformade på samma sätt uppstår de här inkompatibilitetsproblemen.

tobias.o skrev:
Jag tror inte att 380 har samma hjälpbelysning som 420. Anledningen till detta är att 420 togs fram speciellt för att passa EOS 30 (med dess sju af-punkter) och 380 är äldre än EOS 30.
Det kan vara så. Jag får i och för sig ett liknande mönster när jag testar med min gamla 540EZ.

Även på 550:n så är ljuset från hjälpbelysningen korsformat, så vad det är som gör att det funkar eller inte är för mig okänt.

Personligen tycker jag att det är riktigt dumt av Canon att skapa inkompatibilitetsproblem bland sina egna produkter, men det finns säkert nån väldigt bra anledning (ironi). Själv kände jag mig lite lurad när jag skaffat top-of-the-line-blixten, och inte fick med all funktionalitet som jag fått med en "mindre" blixt. Och att AF-belysningen på blixten faktiskt täcker en större yta på andra äldre EOS-modeller med annat fokusmönster är ju en klen tröst.

Hnadlaren (Björns foto och video) erbjöd mig dock en hyfsad deal för att byta in blixten när allt detta uppdagades (Det är ett relativt okänt problem, som inte heller de var medvetna om), men då hade jag fäst mig vid de övriga fördelarna med 550:n såpass mycket att jag värderade dem högre än hjälpbelysning för de vertikala punkterna och den förlust jag ändå skulle göra.

Men, till en EOS 30 är nog bästa blixten egentligen 420 EX. De viktigaste funktionerna som finns på 550 finns på 420 också, bara att man ställer dem från kameran istället för själva blixten.

tobias.o skrev:
Personligen tycker jag att det är riktigt dumt av Canon att skapa inkompatibilitetsproblem bland sina egna produkter, men det finns säkert nån väldigt bra anledning (ironi).
Du har själv gett svaret: 550EX är tänkt för EOS-1V och EOS-3 (den fungerar inte heller fullt ut med PowerShot G1). Vi får bara bakåtkompabilitet (dvs blixten fungerar full ut med äldre kameror, inte nyare).

Oj, jag menade en 420EX. 380EX säljs inte ens längre. Å så är det precis en EOS 30 jag har så då får jag väl helt enkelt ta å fixa en sån då. Hoppas jag kan byta modell på garantin. Kameradoktorn hatar mej redan men det är inte mitt fel (eller deras) att Metz-skiten pajjar hela tiden. 420:n har FEL oxå vilket jag verkligen behöver. =) Tack alla!

ANNONS