Annons

Automatik i en 580 EX II?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här känns verkligen som en nybörjarfråga men jag är visserligen nybörjare på extern blixt. Jag har precis köpt en 580 EX II och vet inte om man kan få den att "ställa in" kameran på korrekt slutartid när man fotar med bländarprioritet.
När jag t.ex. ställer in bländare 11 inomhus så blir slutartiden 1" eller nåt. Men jag vill ju att slutartiden ska baseras på att kameran vet att det även finns en blixt precis som det gör i autoläget.
Går det att ordna eller måste jag fota i M-läget?

Om du kör på bländarprioritet så ställer kameran automatiskt om slutaren.

Så kör på m där du kan ställa om lite hur du vill.

Hej,

hade samma "problem" på min 400D då jag föredrar att använda Av läget. Där ställer man in en fast blixtsynktid (1/200) i egen programmering C.fn nummer 3. Säkerligen annorlunda placerat för din 40D, men funkar troligen likartat. Kolla under C.fn

Lycka till!
/Martin

Tack, jag ska prova det. M-läget gillar jag inte när det är "okända" blixtsituationer. Jag använder det nästan uteslutande i studion.

Automatik är att föredra i okända blixtsituationer... Och den är riktigt bra på Canon 580, när man lärt sig alla inställningar :)

Testa att under exponera i Av läget på kameran ett helt steg. Annars är väl M läget ganska bra.

Åtminstone på min 20D finns det en custom function (nr 3) som låser slutartiden på blixtsynktid 1/250 s vid användning av blixt. Det bör väl finnas även på 40D?

Ja, det gör det, men varför använda det?

Det är ju enklare att låta den funktionen stå i standardläget, dvs kameran väljer själv slutartid så att omgivningen också blir rätt exponerad.
Vill man inte göra det väljer man istället M, ställer slutartiden på vad man nu vill ha och ändrar bländaren så den passar.

Blir slutartiden för kort får man sänka ISO eller slå på snabb synktid.

apersson850 skrev:
Ja, det gör det, men varför använda det?

Det är ju enklare att låta den funktionen stå i standardläget, dvs kameran väljer själv slutartid så att omgivningen också blir rätt exponerad.
Vill man inte göra det väljer man istället M, ställer slutartiden på vad man nu vill ha och ändrar bländaren så den passar.

Blir slutartiden för kort får man sänka ISO eller slå på snabb synktid.

Om slutartiden blir för lång då? :) Inte alltid har man tid att börja labba, för då kan tillfället för länge sedan vara förbi.

Jag använder funktionen en hel del, för personligen tycker jag man har nytta av den om man fotograferar på objekt som tror bilden är tagen när blixten fyrats av, och därefter börjar röra på sig - vilket i många fall leder till rörelseoskärpa.

Ett annat tillfälle där funktionen är bra är när man faktiskt vill ha det främre huvudmotivet upplyst, men inte bakgrunden, som då blir underexponerad. Jag har tagit en del sådana bilder på min lilla 2-månaderskotte, och gillar illusionen av väldigt kort skärpedjup.

Men blir inte bländareprioritet med fast slutartid 1/250 i blixtsynctid samma som att ställa kameran i M läge?

Jo, om man sätter tiden till just 1/250 s, men det är det som Jimmy inte fattar.

I M-läget kan man sätta den till något annat också, 1/125 eller 1/30 eller vad man nu vill, om man vill ha lite inverkan från en dunkel omgivning, utan att gå till kanske 1/2 s för att den ska se ut som om det vore dagsljus.

Den "blir" ju inte för lång i M. Det är det som är finessen med M. Inget "blir" någonting som man inte själv ställt in.

Ja, skillnaden är ju förstås att man reglerar bländaren där bak i M, framtill i Av.

Det jag skrev om kort slutartid gäller ju bara om det är så ljust att man överexponerar, blixtljuset oräknat. Då får man tvunget göra något, vare sig man har tid eller ej, annars blir bilden skräp.

Å jojomensan då, det är klart att jag fattar det.

Min post visade enbart på tillfällen där man har användning av funktionen.

Ja, användning har man, men jag hävdar envist att då är det bättre att låta den vara som den är i Av, och istället välja M när man vill uppnå den funktionen. Då är man ju dessutom inte begränsad till de två alternativen att kameran väljer fritt eller 1/250 s. I läge M kan man ta något däremellan hur lätt som helst, om man tycker det passar bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto