Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk konvertering till DNG vid överföring från kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

pullman

Aktiv medlem
Hej

Måste jag köra DNG Converter manuellt efter överföring av bilder eller är det möjligt att få DNG Converter att automatiskt konvertera fotona från EOS 5D Mk II:

1) antingen samtidigt som fotona förs över från kameran,
2) eller direkt de har förts över till en särskild mapp?

Hur ställer jag i så fall in DNG Converter, EOS Utility och Image Capture?

Tack på förhand
/p
Ps. Jag använder OS X 10.5.6.

Tack för snabbt svar Mattias.

Jag har inte Lightroom, men jag upptäckte nu att det finns ett alternativ i CS3 Bridge (File-Get photos from camera) att konvertera till DNG (är lite av en nybörjare när det gäller digital fotografi...).

Men när jag för över fotona (dvs Image Capture är inställt så att Bridge öppnas när kameran kopplas in) så ser jag hur DNG-konversionen försöks efter varje bild (en ikon blinkar till i "Dock") men den lyckas inte. Och när alla foton är överförda så kommer ett meddelande att "DNG conversion failed".

Jag har verifierat att DNG Converter ligger under Applications. Några idéer varför det inte funkar?

/p

Tror inte att CS3:s konverter klarar 5DMkII rawfiler... CS4 är nog vad som krävs kanske...

/chrime

Hmm så kanske det är. I så fall måste jag alltså köra DNG Converter manuellt, för v5.2 funkar med mk2. Darn.

Hmm så kanske det är. I så fall måste jag alltså köra DNG Converter manuellt, för v5.2 funkar med mk2. Darn.

Ladda ner DNG Converter i senaste versionen och ange den som konverterare i nedladdningsprogrammet. Sedan kan du öppna bilden i CameraRaw ver 4, den som finns inbyggd i CS3.

Stefan

Tack Stefan. Ja det verkar vara det enklaste. Det enda steg som då läggs till zi flödet är att klicka på "Convert" i DNG Converter.

Verkligen synd att CS3 Bridge inte tillåter en att lägga till en extern converterare, tex den senaste versionen av DNG Converter som stöjder modernare kameror än konverteringsmotorn i CS3 Bridge. Fast å andra sidan måste ju Adobe få tjäna pengar på CS4 också :)

philip

Verkligen synd att CS3 Bridge inte tillåter en att lägga till en extern converterare, tex den senaste versionen av DNG Converter som stöjder modernare kameror än konverteringsmotorn i CS3 Bridge.
Utan ha testat så tror jag att det är just det som går.

Stefan

Nja jag får det inte att funka. Under Bridge CS3-Preferences...-File type associations kan man associera DNG Converter 5.2 med .dng-filer. Om man sen även har Convert to DNG ikryssat under File-Get photos from camera så händer samma sak som jag beskrev i första posten, dvs det blinkar till i Dockan men ingen konvertering sker. Kanske kan man associera DNG Converter nån annanstans i Bridge CS3 (men jag har inte hittat det).

philip

ANNONS
Götaplatsens Foto