Annons

automatisk nedskalning???

Produkter
(logga in för att koppla)

_mono_

Aktiv medlem
Har hört ryktas om att man kan köra någon slags automatisk nedskalning av alla bilder i en mapp utan att behöva blippa med varje... Jag har dock inte kommit på hur, har ni? Jag använder PS 7,0 eller PS CS. Jag har lyckats skapa ett makro som skalar ned storleken o sparar bilden men då måste jag ändå ha filerna öppna på arbetsytan.

i CS har du ju filebrowser, kan du köra visa funktioner automatiskt på markerade el. flaggade bilder. Aldrig gjort bara nerskalningen, men det finns som en bifunktion i webalbum funktionen där.

börja spela in ett makro, skala ner bilderna med file-automate-fit image (anpassa bild) för då spelar inte proportionerna på bilderna nån roll, lägg på lite oskarp mask-filter (threshold=0, radius=0,3-0,4 och amount tills det ser bra ut).
sen brukar jag spara bilden där den ska ligga och avsluta makrot.

sen kan du antingen göra en batch (gruppering) eller en droplet.
file-automate-batch.
eller så gör du en droplet som du kan spara på skrivbordet och dra mappar till för att utföra makrot på bilderna i mapparna.

edit: jag kanske borde vara mer detaljerad, men fråga på om det är nåt oklart.

Tack för era tips. Nu har jag fått till det halvvägs! =) Jag kan skala ned alla markerade bilder i en mapp men makrot stoppar ändå på "bildkvalitetsrutan". Där måste jag ange vilken kvalitet jag vill ha... Går inte det att automatisera också? Trodde det skedde automatiskt när jag spelade in makrot.

ANNONS
Götaplatsens Foto