Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Av mig bortglömd teknik...

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!

Detta är ganska pinsamt faktiskt, då jag jobbar professionellt med CS3 och har gjort så i flera år.

Jag har helt enkelt glömt bort hur man gör följande:

Exempel:
Tekniken att exempelvis skapa en skugga och sedan få denna skugga att följa, säg markens, konturer och på så sätt se helt äkta ut.

Exempel: Att applicera en textur på en människa och få den att följa alla kutvor, och inte påverka skugger etc.

Hur tusan är det man gör??

Jag uppnår ungefär sammma resultat med blend modes och liknande tekniker, men jag minns att jag brukade använda mig av "Displacement Map" för att uppnå effekten.
Problemet är att jag nu när jag försöker använda "Displacement Maps" så får jag det inte att fungera!
Jag är som sagt säker på att jag använt mig av denna teknik förr, så det ska fungera, men hur?? Blir tokig, tycker jag testat allt...

Jag har koll på hur jag skapar en D-Map (En .psd-fil etc) och hur jag sedan applicerar den, men det är resultatet jag inte lyckas uppnå om ni förstår hur jag menar?

Tar VÄLDIGT tacksamt emot tips och råd på hur det är det skall göras, samt jättegärna även andra smarta sätt att applicera en eller flera bilder på en utgångsbild på ett så oförstörande sätt som möjligt.

Då jag bor i Spanien och för tillfället har högst begränsad tillgång till internet skulle jag uppskatta om någon kan tänka sig att (svara här och sedan kopiera och klistra in) maila mig, mailen kan jag nmämligen enkelt kolla via mobilen.

Min mailadress är (jag kodar den lite för att minska risken för spam)
mittförnamn.mittefternamn[snabelA]gmailpunktcom
Mvh

//Johannes Tallroth

ANNONS
Götaplatsens Foto