Annons

Avancerad Fjärrutlösare av Grafräknare

Produkter
(logga in för att koppla)

Pzyber

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig av lite bilder på ett program/projekt jag programmerat tillsammans med Johan Rydh. Det gör en TI-89 Titanium till en avancerad fjärrutlösare för Canon.

Vi har testat med 40D och 5D MK2 och det fungerar finfint. Ska fungera med alla Canons EOS kameror. Johan har även gjort ett liknande program för TI-84 Plus serien som också finns att tanka här nedan.

Just nu finns de funktionerna som finns i Canon TC-80 N3 samt att det i 89-versionen går att ställa hur många sekunder innan exponeringen spegeln ska fällas upp.

84p-versionen är programmerad i TI-Basic blandat med ASM.
89-versionen är programmerad i C.

v0.50 Beta för TI-84 Plus/TI-84 Plus Silver Edition
Kräver TI-OS 2.10 eller senare.
v0.63 Beta för TI-89/TI-89 Titanium
Kräver AMS 2.07 eller senare.

Används på egen risk ;)

Bilderna är från 89-versionen.

Bilagor

• Alltet fs.jpg
    Alltet fs.jpg
    80.2 KB · Visningar: 1,723
  • Calc fs.jpg
    Calc fs.jpg
    71.9 KB · Visningar: 1,691
  • Screen1.jpg
    Screen1.jpg
    48.2 KB · Visningar: 1,673
  • Screen2.jpg
    Screen2.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,674
läckert projekt :)
dock har jag en TI-83 och en TI-83 Plus
kanske går att fixa en bakåtkompatibel version?

Skulle ju kunna gå att skriva i C++ för att göra programmet lite
smidigare med dess objektorientering.

eller att skriva ett i Java för att kunna använda mobilen som trådutlösare. Eftersom den har man ju med sig :)

Senast ändrad:
Hur sker kopplingen mellan "räknare" och fjärrkontroll? Finns det någon ingång på fjärren?
Eller har jag missförstått alltihop?

läckert projekt :)
dock har jag en TI-83 och en TI-83 Plus
kanske går att fixa en bakåtkompatibel version?

Skulle ju kunna gå att skriva i C++ för att göra programmet lite
smidigare med dess objektorientering.

eller att skriva ett i Java för att kunna använda mobilen som trådutlösare. Eftersom den har man ju med sig :)

Finns ingen C++ kompilator till någon av räknarna, troligen för att maskinkoden inte skulle bli lika effektiv.
Mobilen vore något, får väll se vad det blir av i framtiden. Trådlöst från räknaren vore något med.
Nästa funktion blir nog att kunna ställa in så den exponerar mellan 2 klockslag, användbart när man fotar satelliter.

Härligt projekt!

Tänk om det var mer sånt och mindre "vilken kamera ska jag köpa" här på fotosidan.

Kan bara instämma, jag är full av beundran och bugar mig.

Nikolaj

Kul att ni tycker om det.

Har pratat med en kompis som är javaprogrammerare och han sa att de är genomförbart men då måste man dock ha en mikroprocessor som omvandlar usb till pc-kontakten på kameran. Bland annat.

Mobilen vore något, får väll se vad det blir av i framtiden. Trådlöst från räknaren vore något med.

Den dagen dom stoppar in blåtand i kamerorna, om den kommer, så blir ju annars mobilen en lysande fjärrutlösare :)

Jag bugar mig djupt, sånt här imponerar! Jag älskar sköna GDS-lösningar, speciellt såna som blir bättre än orginalet!!

Jobbar både räknare och kamera med TTL-nivåer, så man kan koppla den direkt utan anpassning mellan? Vart fick ni tag i sladdarna? Canons trådutlösarkontakt ska vara svår att få tag i har jag hört, stämmer det? :)

Enklast är väl att köpa en manuell trådutlösare (inte den frikostigt prissatta TC-80N3, som annars gör ungefär samma sak) och slakta den?

Enklast är väl att köpa en manuell trådutlösare (inte den frikostigt prissatta TC-80N3, som annars gör ungefär samma sak) och slakta den?

Det är absolut ett alternativ om det inte går att få tag på kontakten lös :)

Jag blev sugen på att slakta min trådutlösare, men jag har tyvärr bara en gammal TI-81 :(

Kul hack! Jag sitter själv med en mikrokontroller (AVR) och knåpar ihop en liknande lösning. Kontakten tog jag från en piratfjärrutlösare jag köpte på Ebay för 4 USD.

Kul hack! Jag sitter själv med en mikrokontroller (AVR) och knåpar ihop en liknande lösning. Kontakten tog jag från en piratfjärrutlösare jag köpte på Ebay för 4 USD.

Men...altså, ibland är man bra idélös..att jag inte tänkte på µCU innan du nämnde det! :D Har ju för fasiken över 20 olika PIC-proccessorer i mitt lilla elektroniklabb (som dock ska packas i lådor idag för flytt till ny lokal så småning om) :)

Tack för det, det får bli att snickra ihop en liten "avancerad" trådutlösare av en PIC för min del :) SJÄLVKLART lägger jag upp både PCB-layout och källkod om det blir något av det :)

Men...altså, ibland är man bra idélös..att jag inte tänkte på µCU innan du nämnde det! :D Har ju för fasiken över 20 olika PIC-proccessorer i mitt lilla elektroniklabb (som dock ska packas i lådor idag för flytt till ny lokal så småning om) :)

Tack för det, det får bli att snickra ihop en liten "avancerad" trådutlösare av en PIC för min del :) SJÄLVKLART lägger jag upp både PCB-layout och källkod om det blir något av det :)

Johan som jag gjort programmet tillsammans med tänkte också fixa en PIC lösning.

Själv skulle jag behöva något som kan styra mina 3 kameror samtidigt så får se vad det blir av.

Testat lite nu och det går att öppna programmet, men den ena filen verkar inte fungera, bara ena går öppna i både räknaren och datorn via TIconnect.

Har du lust och kontrollera filerna?

Programmen fungerar men inte förbindelsen mellan kameran och räknaren om vi säger så. 400D för övrigt.

Testat lite nu och det går att öppna programmet, men den ena filen verkar inte fungera, bara ena går öppna i både räknaren och datorn via TIconnect.

Har du lust och kontrollera filerna?

Bara det ena programmet ska gå att starta. Det andra är skrivit i assambler och sköter kommunikationen. Det programmet du startar använder sedan det andra programmet för att kommunicera med kameran.

Programmen fungerar men inte förbindelsen mellan kameran och räknaren om vi säger så. 400D för övrigt.

Hur har du kopplat mellan kameran och räknaren?

Bara det ena programmet ska gå att starta. Det andra är skrivit i assambler och sköter kommunikationen. Det programmet du startar använder sedan det andra programmet för att kommunicera med kameran.

Hur har du kopplat mellan kameran och räknaren?
Jaså, då kanske det är som det ska då.

En krort sladd i mellan bara:

http://img44.imageshack.us/i/img0013kbg.jpg/

Har testat att ha kameran iställd för fjärkontroll också.

ANNONS
Götaplatsens Foto