Annons

Avbildningsskalan

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Vad är det som bestämmer avbildningsskalan?

Skala 1:1 uppstår på ett Nikkor 105/2,8D micro vid en närgräns på 31cm och 105mm vinkel.

När blir det skala 1:1 på tex ett 200 mm objektiv?

Mitt 80-200/2,8 har en närgräns på c:a 1,5 meter....vilken avbildningsskala ger det vid 200mm?

Finns det ngn tabell att gå efter?

Hälsningar en nyfiken nikonist

/Patrik

Jag vet inte hur formeln för att räkna på avbildningsskalan lyder, men har man 1:1 vid 30cm med 100mm så har man 1:1 vid 60cm med 200mm. Nu ändrar ju dock objektiv brännvidd när man fokuserar och beroende på konstruktion så skiljer det hur mycket, så jag antar att det inte finns någon formel som funkar i 100% av fallen.

Du kan ju dock enkelt, utan att räkna, mäta upp avbildningsskalan själv genom att fota en linjal.
Fotar du den på närgränsen och får med tex 100mm (horisontellt) så har du ungefär avbildningsskala 1:4, eftersom sendorns storlek är 23.7mm. (100/23.7=4.22)
Får du med precis 23.7mm har du skala 1:1.

Avbildningsskalan bestäms av objektivets brännvidd och avståndet till objektet (närmare bestämt avståndet mellan objektivets objektprincipalplan och objektet).

Avbildningsskala 1:1 kallas också 2f-avbildning. Om man ser objektivet som en tunn lins (en approximation) så är avståndet från linsen till objektet då två gånger brännvidden.

För ett givet objektiv måste man veta var principalplanen ligger för att veta exakt vad avståndet till objektet ska vara för en viss avbildningsskala. Dessutom varierar ofta brännvidden med fokus i moderna objektiv med flytande linsgrupper och då måste man också veta den exakta brännvidden vid varje fokusinställning.

En grov uppskattning kan man få med Gauss linsformel:

1/xo + 1/xb = 1/f

där xo är avståndet mellan linsen och objektet, xb är avståndet mellan linsen och sensorn, och f är brännvidden. Avbildningsskalan är xb:xo. Med en 200 mm tunn lins och 1500 mm närgäns får man alltså

1/1500 + 1/xb = 1/200

dvs

xb = 230 mm. Avbildningsskalan är då 230:1500 = 0.153 eller ungefär 1:6.

Johannes

ANNONS
Götaplatsens Foto