Annons

Avskrivningar på fotoprylar

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag vet att någon skrev i en tidigare tråd om speciella regler för avskrivningar på fotoutrustning. Det var något om att man inte skulle få skriva av alla kameror har jag för mig. Förstod aldrig varför.

Någon som kan hjälpa mig med att hitta tråden jag sökte?

Varför skulle man inte kunna göra en avskrivning om beloppet är vad som är tillåtet?

Fotoprylar avskivs numer direkt eftersom livslängden är så begränsad.

Vill du kan du givetvis välja at skriva av under en längre period. Men oftast är det en fördel att direktavskriva. Det kan vara syrt att betala i efterhand för saker som pajjat och som du redan fått byta ut.

Eftersom du kan kvitta intäkterna mot kostnaderna får du en lägre vinst eller helt kan slippa vinst, vilket ofta är att föredrar.

Går du sedan med vinst året efter då du kanske inte behöver köpa in så mycket prylar kan du göra olika avsättningar så att det inte blir någon vinst eller bara en mindre i bokslutet.

De finns två vanliga sätt att sätta av pengar för framtiden. har för mig att ena formen heter periodiserad fond eller något liknande.

För fotoverksamhet som kan sägas vara konstnärlig kan man dessutom ha ett upphovskonto. Det är gjort för konstnärer som säljer en tavla för stora summor ett år men sedan inte tjänar någotnästa år. Foto är ju också konst så det går också att sätta av pengar på det viser. Dock max 5 år.

Är de dessutom skogsägare kan du lägga in pengar i ett skogskonto som är undefär som upphovskontot.

Allt under 5000 kronor skivs också av direkt oberoende av vad det är. Tidigare var den gränsen 2000.

Senast ändrad:
Tack för svaret Magnus. Personligen skulle jag nog vinna på att skriva av på 3 år. Vinsten 2003 lyckades jag minska genom att handla rätt bra i slutet;) samt att avsätta.

Fast jag fick för mig att gränsen var 10.000:- för avskrivningar nu. Måste nog läsa på lite bättre..

Några gränser har jag inte hört talas om. Möjligen kan det finnas när det gäller inkomstbringande hobbyverksamhet, men som företag borde det inte finnas några begränsningar.

"Gränsen" jag syftade på var inköpssumman för den pryl man vill göra avskrivningen på. Det du skrev 5000:-, tidigare 2000:- alltså. För en sån gräns är jag säker på att det finns för företag. Man kan väl knappast få göra avskrivningar på jättebilliga prylar? Jag tror säkert att du har rätt också i att den är 5000:- och att jag bara utgått från de 10.000 själv kanske..

Man skall nog vara lite försiktig med avsättningar av pengar - eller periodiserad fond som Magnus skrev så riktigt.
Man slipper på inget sätt undan skatten bara för man gör detta. Man bara skjuter upp den en tid.

Sedan beror det också på om man har verksamheten som bisyssla eller lever på det. Meningen är ju att man skall gå med plus varje år :) och då måste du förr eller senare betala in pengarna.

Men, om man sköter det på rätt sätt och vet vad man gör är det helt ok.

Det är bra om man inte alltid går med förlust. Ett företag ska ju drivas i vinstsyfte.

Jag missförstod dig visst. Jo det finns en undre gräns på 5000 som tidigare var 2000. Det blir ju massa bokföring om man ska skriva av minsta pryl. Någon övre gräns tror jag inte att det finns.
Sen är det ju en bedömningsfråga om man vill direktavskriva det som kostar över 5000 eller inte.

Det är riktigt att alla avsättningar ska skattas för om de bidrar till vinst, men de kan ju också utjämna ett ojämt reslutat. Vissa former ska även beskattas under tiden.

Stegge skrev:
Meningen är ju att man skall gå med plus varje år :) och då måste du förr eller senare betala in pengarna.
Självklart. Men man ska ju inte skatta bort pengar som man kan ha roligare för;) Att hålla vinsten nere om man kan är nog aldrig fel och har man det på rätt sätt så är det vinstgivande i sig och man slipper betala in just de pengarna även i framtiden..

Jag lever på företagande men fotot är bara en väldigt liten del av det.

Är det förresten någon som gör avdrag för t e x mörkrum som arbetsrum i hemmet?

Jag funderar på att flytta från en tvåa till en trea och ta upp det extra rummet som en del i firman.
Ett mörkrum kan inte vara ett problem att få som tjänsterum sålänge det inte står en säng där.

Om du i din enskilda näringsverksamhet deklarerar på N2 blanketten dvs med årsbokslut så får du använda dig av räkenskapsenlig avskrivning, dvs du skriver av föremålet på det antal år dess ekonomiska livslängd är.

Deklarerar du på N1 blankett dvs utan årsbokslut, detta är det vanligaste för små enskilda firmor så får du endast använda dig av restvärdes avskrivning. Det innebär att du skriver av 25% varje år på det bokföringsmässiga värdet av inventarierna.

lotelo skrev:
Självklart. Men man ska ju inte skatta bort pengar som man kan ha roligare för;) Att hålla vinsten nere om man kan är nog aldrig fel och har man det på rätt sätt så är det vinstgivande i sig och man slipper betala in just de pengarna även i framtiden..

Är det förresten någon som gör avdrag för t e x mörkrum som arbetsrum i hemmet?

Självklart är det så. Det var det jag menade med att man måste veta vad man gör.

Jag gjorde tidigare avdrag för mörkrum och kontorsdel i hemmet. Jag mätte upp hur många kvadrat jag använde till detta, räknade ut kvadratmeterhyran och gjorde sedan avdraget.

Detta med kontorsdel är jag mer tveksam till hur man gör. Tidigare då jag hade hus och separat rum funkade det ju, men det vete sjutton om det egentligen är ok nu. Det står ju i reglerna att man endast kan göra avdrag om rummet inte på annat sätt kan användas i boendet typ, och att det inte heller ska vara något man har tillgång till i annan kontorslokal (om man har det)..

Får man göra avdrag för en avsatt del i hemmet alltså om inte hela rummet är arbetsrum?

lotelo skrev:
Detta med kontorsdel är jag mer tveksam till hur man gör. Tidigare då jag hade hus och separat rum funkade det ju, men det vete sjutton om det egentligen är ok nu. Det står ju i reglerna att man endast kan göra avdrag om rummet inte på annat sätt kan användas i boendet typ, och att det inte heller ska vara något man har tillgång till i annan kontorslokal (om man har det)..

Får man göra avdrag för en avsatt del i hemmet alltså om inte hela rummet är arbetsrum?

Du kan räkna en del av ett rum, men inte ett sovrum. Det är bra att ha bilder på rummet till hands så att de kan se att det inte står någon säng där.

Jag tror att praxis avseende avdrag för firmarum varierar beroende på skattehandläggare och handläggningsort. Jag skulle beteckna rättsläget som en smula oklart och oenhetligt.MVH
/JK

Vill man känna sig säker inför deklarationen kan man alltid få ett förhandsbeslut, men det kostar någon krona.
Vad beslutet blir beror ju på handläggare.

lotelo skrev:
"Gränsen" jag syftade på var inköpssumman för den pryl man vill göra avskrivningen på. Det du skrev 5000:-, tidigare 2000:- alltså. För en sån gräns är jag säker på att det finns för företag. Man kan väl knappast få göra avskrivningar på jättebilliga prylar? Jag tror säkert att du har rätt också i att den är 5000:- och att jag bara utgått från de 10.000 själv kanske..

Jag är inte säker på om jag förstår hur du menar men visst får du göra avdrag för minsta lilla kostnad som har med företaget att göra. Jag skiljer härvid på avdrag respektive avskrivning. Saker med en beräknad livslängd som är kortare än tre år FÅR skrivas av direkt medan man gör avskrivning på saker med längre livslängd än tre år och därigenom delar upp det totala avdraget på flera år. Saker som, oberoende livslängd, har ett värde av max 5000 kronor exklusive moms FÅR också skrivas av direkt. Hur du vill göra är upp till dig men det är ofta att föredra att gör avdrag för utrustningen så snabbt som möjligt.

Vad beträffar avdrag för arbetsrum i bostaden så skiljer man på om arbetsrummet kan anses särskilt inrett och därmed huruvida det även kan användas som bostad eller ej. Ett mörkrum exempelvis borde nog i många fall kunna anses som särskilt inrett och inte särskilt lämpat som bostad. I sådana fall får man göra avdrag för skälig del av hyra och driftskostnader. Är det å andra sidan inte särskilt inrett så får man ändå göra ett schablonmässigt avdrag med 2000 kronor per år om man äger fastigheten eller 4000 kronor per år om man inte gör det, förutsatt att man har arbetat där minst 800 timmar.

Johan A skrev:
Jag är inte säker på om jag förstår hur du menar men visst får du göra avdrag för minsta lilla kostnad som har med företaget att göra.
Det var just avskrivning som jag menade i det inlägget. Avdrag gör man givetvis för allt.

F ö så har vi nog uppfattat reglerna för avdragen precis lika. Just som du skriver har även jag förstått det och tänkte därför inte dra av för arbetsytan i vardagsrummet, men för mörkrummet.

När vi ändå pratar avdrag och enskilda firmor. Hur är det med månadsavgiften för bredband? Jag använder internet både privat och i firman.

Nån som lyckats dra av hela eller delar av den avgiften?

/Jocke

Jocke skrev:
När vi ändå pratar avdrag och enskilda firmor. Hur är det med månadsavgiften för bredband? Jag använder internet både privat och i firman.

Nån som lyckats dra av hela eller delar av den avgiften?

/Jocke

Här finns inget givet svar. Har du otur så kan en eventuell kontroll leda till att du får en förfrågan där du ombeds svara på i vilken omfattning du använder bredbandet privat respektive i firman. En del kan säkert med rätta svara att de användet det uteslutande i firman och då bör dom ha rätt att dra av 100 procent liksom kvitta hela momsen. Är det däremot inte så ska man egentligen göra en avräkning, exempelvis 50/50. Gäller även exempelvis mobiltelefoni.

Avskriva/dra av för kameror

Någon sade tidigare i forumet att man får dra av kameror direkt, men enligt skatteverket här i Karlstad måste man göra en avskrivning på fyra år. Anta att avdrag är vad man ska göra, gäller då detsamma för exempelvis studioutrustning?
Vem ska man tro på, tro på, tro på när allt är så här?
/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto