Annons

Avståndsmätare för billig penning.

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag fotar en del med äldre kameror som saknar avståndmätare, typ bälgkameror. Jag har funderat på måttband, men det känns lite meckigt, speciellt på avstånd över tre-fyra meter.

Har någon testat den här prylen?
http://www.kjell.com/?item=48202&path=552500000,562000000

Det är en ultraljudsmätare + laserpekare som ska ge felmarginal på mindre än 1 procent. Man siktar med lasern och den mäter med ultraljudet. En budgetvariant till de dyra Leica-mätarna.

Om den fungerar är det väl en ganska bra investering för old-school-fotografer?
Den kan mäta avstånd från 50 cm till 15 meter vilket är ett passande omfång för en kamera typ Carl Zeiss Inkonta.

(Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta, letade men hittade inte.)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har inte testat den länkade modellen, men min erfarenhet av billiga ultraljudsmätare är att det är rätt svårt att mäta avstånd till saker som är mindre i storlek eller mer komplicerade i form än en vägg eller ett jättekast. Så fort det är något objekt framför eller bakom så riskerar man att mätning sker mot något helt annat än det man avser.

Det är möjligt att de har utvecklats på senare tid dock.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Bra poäng Jim. Jag tänkte nog mest använda den vid porträtt tagning. Hmm, undrar hur ultraljud studsar mot folk. :)

Jag tänkte åka in och testa en idag, eventuellt köpa, och återkommer här när jag vet lite mer om resultatet. Den kostar ju endast 299 kronor så någon smärtsam upplevelse lär det ju inte bli.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, lasermätare är jäkligt bra. Se bara till att köpa en som är till för byggen och sånt och inte en som är gjord för jakt eller golf, de kan inte mäta kortare avstånd. Min Nikon har t ex ett mätområde som börjar vid 10 m.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Inget vidare...

Helt riktigt Jim, avståndsmätaren från Kjell&Company var ingen höjdare.

Snabbtest (cirka 15 minuter i butikslokal, bland hyllor, prylar och folk):

1. Vinklade eller rundade föremål gav olika värden vid olika mättillfällen.
2. Personer (t-shirt-klädd mage) gav inget utslag alls (”Error”).
3. Alldeles för kort tid från att laserpekaren aktiveras till att ultraljudsmätningen avslutas. Man hinner knappt sikta in sig.
4. Små föremål fungerar inte.

På väggar fungerar det däremot alldeles utmärkt, så om man är en fasadfotograf är det här ett bra köp. :)

Inget att rekommendera alltså.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Helt riktigt Jim, avståndsmätaren från Kjell&Company var ingen höjdare.

Snabbtest (cirka 15 minuter i butikslokal, bland hyllor, prylar och folk):

1. Vinklade eller rundade föremål gav olika värden vid olika mättillfällen.
2. Personer (t-shirt-klädd mage) gav inget utslag alls (”Error”).
3. Alldeles för kort tid från att laserpekaren aktiveras till att ultraljudsmätningen avslutas. Man hinner knappt sikta in sig.
4. Små föremål fungerar inte.

På väggar fungerar det däremot alldeles utmärkt, så om man är en fasadfotograf är det här ett bra köp. :)

Inget att rekommendera alltså.
Dessutom är det ju lasermarkering på den för att man ska kunna se var mätningen görs. Men att peka med laser i ansiktet på en person, vid porträttfotografering, är vär inte tillrådligt? Snarare föreligger det stor risk för ögonskador! Jag hade nog aldrig vågat använda en sådan, och definitivt själv inte bli utsatt för det!
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Men att peka med laser i ansiktet på en person, vid porträttfotografering, är vär inte tillrådligt? Snarare föreligger det stor risk för ögonskador! Jag hade nog aldrig vågat använda en sådan, och definitivt själv inte bli utsatt för det!
Nej, helt riktigt. Man ska inte rikta lasern mot ansikten, men detsamma gäller väl Leicas lasermätare?

Man får rikta den mot bröstet eller nåt. Bälgkameror (som jag kör) har ändå inte så exakta avståndsvärden utsatta, och man kör ju med typ 8-11 i bländare.

Egentligen borde det finnas en sjysst lins med noggranna avstånd utsatta på fokusringen, som man kan ploppa på i blixthaken. Eller nåt.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Flams och trams...

Man kanske ska bygga en ansiktsmask som är helt rätvinklad (en kartong) som porträttpersonen får ta på sig när man ställer in skärpa...
 

Enicar

Aktiv medlem
Men att peka med laser i ansiktet på en person, vid porträttfotografering, är vär inte tillrådligt? Snarare föreligger det stor risk för ögonskador! Jag hade nog aldrig vågat använda en sådan, och definitivt själv inte bli utsatt för det!
Alldes riktigt. Det var illa av mig att glömma bort att påpeka det.
En Leica lasermätare t ex kan vara klass 2 och det är väl tillräckligt stark för att var riktigt riktigt obehagligt även om det inte anses ge skador omedelbart.
Men det kan vara högst personligt så försiktighet är viktigt
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Lätt på kontrastrika motiv med skarpa kanter...

...men helt omöjlig på en plan vägg tex. Fungerar bra för det mesta...samma typ finns ju i varenda mätsökarkamera.

Ofta kan det hända att de behöver kalibreras dock, de flesta av dem är ju äldre än 50 bast, den som jag har (inbyggd i en kamera) går att läsa av 6m på när den är inställd på oändligt.
 
ANNONS