Annons

Avtagbart LCD-skydd till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på jakt efter ett LCD-skydd liknande detta som passar till 40D. Det ska alltså vara en avtagbar "bricka" och inte bara en plastfilm som man sätter över LCD:n. Någon som vet om det finns?

Varför vill du ha ett löst skydd? Kameran har ju redan ett inbyggt skydd som om det skulle behövas är både lätt att byta och inte speciellt dyrt.

(Plast)glaset framför skärmen är inte en del av själva skärmen utan helt enkelt ett skyddsglas, glaset är ganska reptåligt och ingår i kamerans väderskydd. Något extra skydd ska inte behövas.

Men det går alltså inte att plocka bort och göra rent som skyddet till D80:n som jag länkade till i det första inlägget? Det är något i den stilen som jag eftersöker. Du råkar inte veta om ett liknande skydd finns ute i handeln någonstans?`:)

Förstår fortfarande inte poängen med ett skydd till skyddet, skyddsglaset torkar du av där det sitter. Ett extra skydd ger bara ytterligare två ytor som måste rengöras.

Nej jag känner inte till att det skulle finnas något liknande till 40D, förmodligen för att det är svårt att få skyddet att sitta fast. Har kollat på e-bay men hittade inget, däremot finns där skyddshuvar som passar 40D:

http://shop.ebay.com/items/?_nkw=sc...ies&_odkw=screen+40D&_osacat=0#item20ac914ab9

Du har nog rätt ändå. Jag ska ge standardskyddet en chans innan jag provar något annat. Skyddshuvorna från Ebay såg ganska otympliga ut... Tack för hjälpen!

Jag har repat skärmen både på PDA:er och systemkameror. Blev då rekommenderad ett skärmskydd som ökar läsbarheten genom att kontrastöverföringen förbättras, (reflexerna minskar). Dessutom är det dammavvisande och tar inte åt sig fingeravtryck. Det heter Boxwave Cleartouch och finns bl a här:
http://www.dustin.se/pd_5010091648.aspx
Om man går med kameran hängande i remmen runt halsen är det lätt till att kamerans skärm skrapar i blixtlåset eller jeansknappen av metall och repor brukar då synas direkt.
/Harald

Om jag har förstått det rätt så är det där alltså en tunn plastfilm som klistras fast ovanför den ordinarie skärmen? Jag har aldrig riktigt gillat såna, men å andra sidan så kanske jag skulle ge det här Cleartouch en chans... Jag antar att det inte finns någon modell specifikt för 40D, så då undrar jag om det är enkelt att skära till ett skydd som från början är för stort för att få det att passa över kamerans skärm?

Ja, just det där skyddet verkar ju onekligen vara anpassat för en 40D. Det skydd som Harald tipsade om har jag dock inte hittat någon 40D-version av.

Man får försöka hitta ett skydd som är något större än skärmen. Man kan klippa det till lagom storlek. Kom ihåg att då klippa av hörnen en halv mm eller så för annars kan hörnen fläkas upp.
/Harald

Om jag har förstått det rätt så är det där alltså en tunn plastfilm som klistras fast ovanför den ordinarie skärmen? Jag har aldrig riktigt gillat såna, men å andra sidan så kanske jag skulle ge det här Cleartouch en chans... Jag antar att det inte finns någon modell specifikt för 40D, så då undrar jag om det är enkelt att skära till ett skydd som från början är för stort för att få det att passa över kamerans skärm?

ANNONS
Götaplatsens Foto