Annons

avtonade (rektangulära) gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Min fråga är klar:

Vilka filtersystem (märke, modell etc) kan man använda ner till brännvidder som 10 mm, dels med APS-sensor men även med FF-sensor, och samtidigt slippa vinjettering. Och var kan jag köpa det i så fall?

Jag vet att det finns en massa trådar om detta redan men jag tycker det är lite rörigt.

Jag var inne på Speed Graphics sida och kollade på Lee-filter. En fruktansvärd upplevelse! Där finns miljoner olika sorters filter och till synes ingen information om vilka brännvidder som systemen fungerar för..

Senast ändrad:
Jag tror du kommer att få svårt att hitta en filterhållare som inte vignetterar vid 10mm brännvidd på småbild.

Cokin P sägs fungera ner till ca 25mm och om man filar lite på hållaren (tar bort de två yttersta facken) kan man köra den ner till 21mm (småbild). För kortare brännvidder måste man ha större filterhållare, t.ex. Cokin Z-Pro/X-Pro, Lee eller Hitech. Tyvärr hittar jag ingen information om hur korta brännvidder de klarar men det går ju att maila tillverkarna. Här är några länkar:

Cokin
Lee Filters
Hitech

Lee-filter finns också hos Robert White. Jag har för mig att Formatt säljer Hitech-filter direkt till kund om man ber snällt. När jag frågade var det bra mycket billigare än hos den svenska importören.

Klistra gärna in info om du hittar något, jag är också lite intresserad.

Skulle kanske funka med step-up ringar.
Annars får man nog hålla i filtret med handen tätt intill linsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto