Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avtonat gråfilter: Cokin eller Hitech?

Produkter
(logga in för att koppla)

johannaj78

Aktiv medlem
Jag har sökt i forumet och läst massor av trådar om avtonade gråfilter och lärt mig en hel del. Men jag är ändå inte helt säker på vad det är jag ska köpa. Vad är det för skillnad på dessa? Om jag har förstått det rätt så passar de i alla fall i samma hållare. Vilket/vilka tycker ni jag ska köpa?

Cokin P 121 G2
Cokin P 120 G1
Hitech 85 ND 0.3
Hitech 85 ND 0.6
Hitech 85 ND 0.9

Hoppas att någon kan rekomendera något så jag slipper chansa.

Hitech ska ha mindre färgstick än Cokin, iallafall om man kollar på forumen på http://www.photo.net

Jag vet inte vilken hållare du ska använda men det verkar vara lite problem ibland med att använda Cokin hållare för Hitech filter:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00De35
Men det verkar vara enkelt fixat också...

Hitechs hemsida:
http://www.formatt.co.uk/home/default.asp

Det som brukar användas mest är filtret med 2 stegs skillnad, dvs 0.6 men de säljs också i kit om 3st filter som inte är så mycket dyrare än att köpa 2st löst.

Ställen att köpa Hitech:
http://www.teamworkphoto.com/content.html
http://www.dito.se

Tack för alla svar!

Jag är fortfarande ganska villrådig, men det lutar nog mest åt Hitech. Tycker ni jag ska köpa alla tre eller räcker det med ett eller två. Jag har en ganska ansträngd budget men jag vill ju naturligtvis ha bra grejer. Kan man kombinera dem, och ger i så fall 0.3 + 0.6 samma resultat som 0.9?

Alternativet till att kombinera 2 filter är att du gör en dubbelexponering istället..om du har den funktionen.
Mvh/Gunte..

Jag har Hitech ND 0.6 och 0.9 och den kombinationen är mer användbar än att välja 0.3 då det ger väldigt liten effekt.

Det var väldigt vilken skillnad det var i pris mellan dito och teamworkphoto!

Jag hade egentligen tänkt köpa dem begagnade av en säljare på eBay, men jag tror jag skippar det för jag ser nu att priset är uppe på £19/st för Hitechfiltren när det är en halvtimma kvar av auktionen. När man kan få nya för £12.50/st eller £30 för tre hos teamworkphoto så känns ju inte £20+ för begagnade så lockande längre.

"Soft" eller "hard"?

Ursäkta att jag klampar in i diskussionen...

Har sneglat på Hitechs avtonade gråfilter ett bra tag, men inte blivit klok på om man ska köpa "hard" eller "soft" övergång. Plåtar landskap.

Ni som har Hitech: vad använder ni? Hard eller soft?

Priserna hos Teamworkphoto är iochförsig exkl. moms så du måste lägga på 17.5%. Men jag hade köpt nytt, det kan vara smårepor mm på de begagnade filtrena.

Angående hård eller mjuk övergång så föredrar jag mjuk då motiven oftast inte har en jättetydlig övergång om man tex har träd i horisonten. Däremot funkar nog hårt bra om det är en rak horisontlinje som tex vid vatten.
Jag har dock inte Hitech utan Sinar men det ska vara ganska likt mjuk övergång hos de andra tillverkarna.

ursose skrev:
Priserna hos Teamworkphoto är iochförsig exkl. moms så du måste lägga på 17.5%. Men jag hade köpt nytt, det kan vara smårepor mm på de begagnade filtrena.
Jo visst, men även med moms så är ju de nya mycket billigare än de begagnade, så i det här fallet så är det ju ganska självklart att man väljer de nya.

Oops, jag såg inte att det var per styck.
Men då borde det vara den större modellen med 100mm:s bredd. Men det kan man ju få 3st för 46 pund...

Det var 85 mm, alltså exakt samma som hos Teamworkphoto fast begagnat och dyrare. Det känns som jag gjorde en bra affär när jag valde att avstå från auktionen.

Re: "Soft" eller "hard"?

cowboy skrev:

Har sneglat på Hitechs avtonade gråfilter ett bra tag, men inte blivit klok på om man ska köpa "hard" eller "soft" övergång. Plåtar landskap.

Ni som har Hitech: vad använder ni? Hard eller soft?

Jag använder Hard övergång då jag anser det vara mest användbart. Fotar man motiv med ojämna horisonter kan dock Soft vara att föredra.

Jag köpte alla tre Hitechfilterna hos teamwork photo. De var i ett set och kostade inte nämnvärt mycket mer än att köpa två lösa.

Däremot så är jag inte riktigt nöjd med deras sätt att hantera beställningen. Såhär står det på deras hemsida när man beställer: "For items destined for a non-UK mainland address, we will calculate the delivery cost and contact you for confirmation before we debit your credit card."

Därför väntade jag på ett e-mail med prisuppgift men jag fick aldrig något och så idag kom paketet. Visserligen så kostade det mindre än vad jag hade räknat med så jag hade naturligtvis godkänt priset, men jag blir ändå irriterad när de bara drar pengarna från mitt konto utan att fråga först.

Nåväl, totalt med frakt och moms så kostade de tre filtrena £46.41 dvs 661,70 kronor och det tycker jag var helt OK.

ANNONS
Götaplatsens Foto