Annons

Avtryckaren nertryckt halvvägs låser inte fokus längre

Produkter
(logga in för att koppla)

pia51

Aktiv medlem
Är det någon som råkat ut för att avtryckaren inte låser focus längre när man trycker ner halvvägs. Har haft min Nikon D7000 i 1 år och det har inte varit problem förrut. Använder 1 focuspunkt och spotmätning i manuellt läge. Sista veckorna har kameran börjat sega när den ska hitta focus, men jag tänkte inte så mycket på det i början. Har provat med mina olika Nikonobjektiv, men det verkar inte vara någon skillnad.
/pia

Har du kollat så att du inte har ändrat någon inställning?

Nu har jag ingen koll på just din kamera.
Men på de allra flesta kameror så går det att ställa in så att AF aktiveras av någon annan knapp än just avtryckaren.

Annars är det nog själva knappen som är trasig.

Råkar du har du AF-C påslaget istället för AF-S? Eller fokuserar den inte alls när du trycker ner knappen?

Här prenumerar jag. Har inte hittat knepet med D90 än heller som jag var van vid med d50, trots olika inställningar. Och manualen är inte så där jättetydlig. Jättebesvärlig om man "kompar i kameran."
Magnus, hade inte du också en D90 förr?

Här prenumerar jag. Har inte hittat knepet med D90 än heller som jag var van vid med d50, trots olika inställningar. Och manualen är inte så där jättetydlig. Jättebesvärlig om man "kompar i kameran."
Magnus, hade inte du också en D90 förr?

Jepp, det hade jag. Det är lite knepigt att få alla fokuseringsinställningar rätt, och vad man bör använda beror lite på hur och vad man fotar. Vill man att man ska fokusera och låsa fokus med avtryckaren bör man köra på AF-S. I övriga fall är det smart att använda AF-S och kanske 3D-följning, men man får testa sig fram med vilka inställningar som passar en själv.

Själv kör jag med AF-C, 3D-följning och tumfokus nu på min D700, men D90 och D7000 saknar tyvärr AF-ON knapp så man får köra på nåt annat vis med dessa. AF-C och 3D-följning tyckte jag funkade hyfsat bra dock på D90. Men då bör man förstås ha aktiverat funktionen att kameran kan byta fokuspunkt, alltså inte ha enpunktsfokusering aktiverat och helst inte helautomatiskt val av fokuspunkt heller, utan det där mellanläget.

Man får rota lite i menyerna för att hitta de här inställningarna. Tror det mesta ligger under "anpassade inställningar".

... D90 och D7000 saknar tyvärr AF-ON knapp så man får köra på nåt annat vis med dessa.
Lite OT-varning då...
Kanske missförstår jag dig, men på D90 kan man programmera "tumknappen" till AF-ON.
Jag använder den inställningen tillsammans med single-point fokus och AF-C för att fota sport (jag gillar inte den autoföljande AF:en i D90).
Om man sedan programmerar den personliga menyn till att innehålla bla inställning för AF så blir det någorlunda smidigt att växla mellan fokus via tummen eller fokus via pekfingret även om det såklart inte går momentant.

Lite OT-varning då...
Kanske missförstår jag dig, men på D90 kan man programmera "tumknappen" till AF-ON.
Jag använder den inställningen tillsammans med single-point fokus och AF-C för att fota sport (jag gillar inte den autoföljande AF:en i D90).
Om man sedan programmerar den personliga menyn till att innehålla bla inställning för AF så blir det någorlunda smidigt att växla mellan fokus via tummen eller fokus via pekfingret även om det såklart inte går momentant.

Just det ja, det fanns nåt sånt också. Men, jag fick det själv aldrig att fungera på min D90. Vet inte varför men jag försökte i alla fall rätt febrilt i nåt skede utan att lyckas. Sen tyckte jag den där AE/AF knappen satt på tok för långt till vänster för att det skulle vara praktiskt att använda den. Efter ett tag glömde jag sen bort att det fanns nån sån inställning.

Är det någon som råkat ut för att avtryckaren inte låser focus längre när man trycker ner halvvägs. Har haft min Nikon D7000 i 1 år och det har inte varit problem förrut. Använder 1 focuspunkt och spotmätning i manuellt läge. Sista veckorna har kameran börjat sega när den ska hitta focus, men jag tänkte inte så mycket på det i början. Har provat med mina olika Nikonobjektiv, men det verkar inte vara någon skillnad.
/pia

Har dina objektiv lite lägre ljusstyrka? Ute i det svaga vinterljuset? Då tycks min D90 ha svårt att hitta fokus med mitt 300 f:4. Det fungerar bättre i ljusare lägen. Jag vet inte något om din fotografiska erfarenhet men vintern är mörk.//K

Tack för all engagemang i avtrycksfrågan

Jag har inte ändrat någon inställning i menyerna och kollat att objektivet inte står på manuell fokus. AE-L är på. AF-S är aktiverat och jag har ljusstarkt objektiv, f 1.8 men det hjälper inte. Jag upplevde förändringen med mitt 18-200mm, båda Nikon. Har gått igenom mina inställningar med Nikon Stockholm idag och det borde fungera. Inte bara ibland utan alltid. Jag skickar upp den. För en gångs skull är det synd att man inte bor i Huvudstaden.
Återkommer
/pia

ANNONS
Götaplatsens Foto