---Om jag får lägga mig i detta så---=
---Jag är inte mycket trögare med 13kg på ryggen än med 5kg på ryggen, nu vet jag ju inte hur mycket Kim bär men så är det i mitt fall..Jag är väl i bra form men jag menar att detta till stor del nästan enbart är en vanesak!
---För en tränad fotograf så är det inte något problem att visualisera sig alla vinklar,,
---Med träning så anpassar man sig ju till att "se med dessa",, och om man sen har bara fasta eller fem zoomar som täcker 6mm till 2000 så (skall det) spelar det ju ingen roll..
---Många fotografer jobbar också parralellt med många olika format samtidigt flera av dessa med olika linser, detta är enbart en övning som gör att man blir otroligt smidig och tränad i sitt seende...
---Jag kan säga mig om jag ställer in mig på det,, kan se mina brännvidder från 24 - 500mm omvartannat, i mixad ordning, utan att tänka efter nästan någonting tex när jag kör bil eller på promenad, detta skall ju sitta (och sitter) hos en tränad fotograf!
---"Spela igenom hela skalan" skriver ni, rätt inövat så skall denna scanning inte vara alltför medveten, "per automatik med intention latent kunnskap till perfektion" skall det vara..
Mvh Niclas.
Ps,Fotografisk teknik skall vara så inövad att det liksom ligger latent i ryggen på "stand bye"
---Observera att detta är min syn på det hela och inte den person som frågan/inlägget var riktad direkt till (Kim Wallung)....
---Klart att man blir imponerad när man ser en fotograf som till perfektion jobbar med pentax 6x7, eos1v+500 4, hasselblad i säcken, och en storformatspanorama i rem runt halsen... Inget man går omkring med men jag har sett detta face to face och visst fungerar det---MED ett tränat sinne och öga!!!/Niclas.