Annons

Bära med sig alla dessa !#@^*$@^£ prylarna

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Tvingas man använda en begränsad utrustning kan man också tvingas till nyskapande bildlösningar som man inte hade tänkt på annars då man lätt fastnar i en rutin - ett visst objektiv för en viss kategori bilder.

Ett mycket bra alternativ är att man tänker på vad man sysslar med (så fastnar men inte i rutiner).

Det är alternativet jag förespråkar och föredrar.

Billingham Hadley Pro

Smidig som få, dessutom stinker det inte fotograf om den, har en 10D med 28-70 alt. 15-30 och en 70-200 f,2.8 samt blixten, detta får plats + extra batterier, minnseskort, ipod, filter, film om man nu använder det =) snask mm i ytterfickorna. Vill jag sen ha fler linser eller fast optik finns det objektiv väskor (tillbehör) att hänga på väskan. kameran runt halsen men med möjlighet att stoppa ner den i väskan. sen har jag hängt på ett litet manfrotto bordstativ på väskan, bra stöd mot magen eller om man vill använda ställa kameran upp, stativet kan med fördel sitta på kameran om man har den runt om halsen. Kontentan är att det kan vara bra att kunns slänga ner allt i väskan och inte likna en fotograf, pga stöldrisk, irretation eller förbjudet att ta bilder. Christiania i Køpenhamn är ett sånt ställe, man är typ inte så poppis med en stor kamera över axeln)

Tamrac Velocity 7/9

Nån som har erfarenhet av Tamrac's velocity serie? 7 och 9 verkar vara en smart lösning. Axelväska som man har som rygga och kan spänna av och vrida runt kroppen. Då kommer man åt prylarna utan att ta av ryggan. Ganska liten för "bara det lilla man behöver just idag"

Jacob vP skrev:
Och helt plötsligt så finner jag mej själv kånka runt en massa utrustning. På min lediga tid (och obetalda, dessutom).

Jag har släpat runt mig själv och en massa kamerautrustning i Uppsala i sex timmar idag. Helt obetalt. Det var den entusiastiske amatörfotografen i mig som var ute... :)

Mitt Manfrotto 161 stativ har jag under tio år inte tagit en enda privat bild med, så det finns gränser för den amatörens entusiasm.

Glada amatörfotografer i Uppsala:

Bilagor

• 102_0284-gruppbild.jpg
    102_0284-gruppbild.jpg
    32.3 KB · Visningar: 432
sagan skrev:
För dig kanske du ska lägga till..
Ja, det är rätt, Kim.
Men tydligen också för Bresson-Cartier, Strömholm, Newton och Claes Grundsten som är mycket duktiga än jag är.
Jag respekterar Din inställning, men undrar samtidigt hur Du kan visuellisera alla zoominställningar med alla Dina objektiv och hitta den bästa kompositionen bland alla varianter samt prova ut allt detta från alla möjliga kameravinklar plus att ta hänsyn till ljusets skiftningar under tiden. Jag kan nämligen tänka mig att Du med tung utrustning är inte är så kvick och lättfotad än om Du varit med en lätt sådan, och när allting kommer omkring, så måste Du bestämma Dig för några variationer utan att spelat igenom hela skalan.
Jag bara undrar.

---Om jag får lägga mig i detta så---=:)

---Jag är inte mycket trögare med 13kg på ryggen än med 5kg på ryggen, nu vet jag ju inte hur mycket Kim bär men så är det i mitt fall..Jag är väl i bra form men jag menar att detta till stor del nästan enbart är en vanesak!

---För en tränad fotograf så är det inte något problem att visualisera sig alla vinklar,,

---Med träning så anpassar man sig ju till att "se med dessa",, och om man sen har bara fasta eller fem zoomar som täcker 6mm till 2000 så (skall det) spelar det ju ingen roll..

---Många fotografer jobbar också parralellt med många olika format samtidigt flera av dessa med olika linser, detta är enbart en övning som gör att man blir otroligt smidig och tränad i sitt seende...

---Jag kan säga mig om jag ställer in mig på det,, kan se mina brännvidder från 24 - 500mm omvartannat, i mixad ordning, utan att tänka efter nästan någonting tex när jag kör bil eller på promenad, detta skall ju sitta (och sitter) hos en tränad fotograf!

---"Spela igenom hela skalan" skriver ni, rätt inövat så skall denna scanning inte vara alltför medveten, "per automatik med intention latent kunnskap till perfektion" skall det vara..

Mvh Niclas.

Ps,Fotografisk teknik skall vara så inövad att det liksom ligger latent i ryggen på "stand bye"

---Observera att detta är min syn på det hela och inte den person som frågan/inlägget var riktad direkt till (Kim Wallung)....

---Klart att man blir imponerad när man ser en fotograf som till perfektion jobbar med pentax 6x7, eos1v+500 4, hasselblad i säcken, och en storformatspanorama i rem runt halsen... Inget man går omkring med men jag har sett detta face to face och visst fungerar det---MED ett tränat sinne och öga!!!/Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
---Om jag får lägga mig i detta så---=

---För en tränad fotograf så är det inte något problem att visualisera sig alla vinklar,,
Niclas, det roligt att Du svarade! Men med all respekt för Dig, Kim och andra tränade fotografer, så tror jag inte att man exakt ser alla varianter i förväg. Man tror det, men man missar säkert något. Då är det bättre att koncentrera sig på några få.
Claes Grundsten som är en duktig och känd fjällfotograf skrev att han inte kan hålla mer än 3 brännvidder i huvudet. Och då "suger han musten" ur dessa tre och koncentrerar sig på förflyttningar samt utnyttjandet av det befintliga ljuset som skiftar mycket snabbt i fjällen.
Personligen tror jag att man inte ser alla möjligheter som 1 till 3 brännvidder kan ge om man har många fler i väskan.

---Visst har jag stor respekt för dess fotografer även om jag inte förstår hans (Claes) utalande som ni citerade....

---Jag gjorde en test en gång där jag med min tjej som inte trodde på mig var med. Hon fick plocka ut olika motiv inom mina brännvidder, Det resulterade i att jag med +-5-10mm felmarginal klarade att pricka dessa "vinklar"... Jag fotar en god del med fasta linser själv men inte för att jag blir begränsad i mitt seende med en zoom, tvärtemot.. Jag använder fasta linser för att- skärpan är som oftast bättre, Dem gör att jag blir mer aktiv i mitt rörelsemönster och att det ger mig i möte med mkt snabba motiv mer uppmärksamhet på komp, färger, linjer etc,,
---Alltså menar jag också att det kan vara störande och begränsande med zoom ooom motivet är mmmkt krävande för fotografen, tex sport fåglar, insekter mfl.

---Sen har jag nästan jämt en klar bild när jag går ut över vad jag skall fota/söka upp, det i sig gör att man focuserar på det som man är ute efter till högre grad=---Sedan menar jag också att det psy,, begreppet "selektiv perception" kan tas med i detta sammanhang= Vi ser (upplever) det vi vill se.,, Tex en djur intresserad individ ser djur längs vägen när han kör bil, utan att tänka på djur medans han kör. Här menar jag att en fotograf med "intryckta/inlärda" brännvidder kan lära sig denna egenskap latent liggande i omedvetenheten, motiven, ljussituationen, perspektivet, etc,, blir då inget man riktigt tänker på så mycket så att det skuggar seendet och ens fotograferande...

---Allt är väl en vanesak men jag har fotat så mycket "rörelserika" motiv så att jag har svårt att ge ett stilla motiv tillräckligt med tid i väntan på ljus osv. Detta är det jag behöver jobba med själv,,

Mvh Niclas.

Ps, Suga musten ur,,, varför inte suga musten ur alla perspektiv och situationer.. Tror nog det är mer än stora möjligheter för det jag!:)

Tack för att ni tog emot mitt instick Wolfgang!/Niclas:).

Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Ja, det är rätt, Kim.
Men tydligen också för Bresson-Cartier, Strömholm, Newton och Claes Grundsten som är mycket duktiga än jag är.
Jag respekterar Din inställning, men undrar samtidigt hur Du kan visuellisera alla zoominställningar med alla Dina objektiv och hitta den bästa kompositionen bland alla varianter samt prova ut allt detta från alla möjliga kameravinklar plus att ta hänsyn till ljusets skiftningar under tiden.
Det är inga problem alls, (har svårt att se vad som skulle vara så svårt) jag väljer perspektivet (positionen) först, sen väljer jag utsnittet..vilket utsnitt jag vill ha avgör vilken brännvidd jag ska ha..tar inte lång tid alls.

Hur man åh andra sidan medvetet väljer att låta utrustningen bestämma utsnittet tycker jag är obegripligt, det vill jag bestämma själv tack.

Jag ser ínget kreativt med att låta utrustningen bestämma (ungefär som att använda Autoläget på kameran).

Wolfgang skrev:

Jag kan nämligen tänka mig att Du med tung utrustning är inte är så kvick och lättfotad än om Du varit med en lätt sådan, och när allting kommer omkring, så måste Du bestämma Dig för några variationer utan att spelat igenom hela skalan.
Jag bara undrar.

Om jag behöver vara snabb så lägger jag ifrån mig övrig utrustningen..inga som helst problem.

Hur man åh andra sidan medvetet väljer att låta utrustningen bestämma utsnittet tycker jag är obegripligt, det vill jag bestämma själv tack.

Jag ser ínget kreativt med att låta utrustningen bestämma (ungefär som att använda Autoläget på kameran).

Om jag behöver vara snabb så lägger jag ifrån mig övrig utrustningen..inga som helst problem. [/B][/QUOTE]

---Svååårt att på ett mentalt vis bli mer enig en vad jag är med dig Kim! :)!/Niclas.

Jag tycker att det är mera "sport" att kunna klara sig med så få gluggar som möjligt. Om Du bara har en 50:a som kommer Du utnyttja den till bristningsgränsen, vilket Du inte gör om Du har ett helt batteri av gluggar i väskan.
Det är tvärtom mera kreativt att göra så, helt motsatsen till vad Du säger om "automatläget" och "att kameran som bestämmer".

Wolfgang skrev:
Jag tycker att det är mera "sport" att kunna klara sig med så få gluggar som möjligt.
Jag fotograferar för att få till bilderna som jag vill ha dem..inte för att göra det till en sport..man kan springa uppför trappor baklänges oxå (mer sport)..men jag avstår från det oxå.

Wolfgang skrev:

Om Du bara har en 50:a som kommer Du utnyttja den till bristningsgränsen, vilket Du inte gör om Du har ett helt batteri av gluggar i väskan.
Det är av absolut noll intresse..jag vill utnyttja möjligheterna bristningsgränsen, vilket inte är möjligt med en ynka brännvidd.

Vad i ligger intresset att just utnyttja 50mm..är det något särskilt med just 50mm som på något magiskt sätt skiljer sig från exempelvis 64mm eller 92mm o.s.v?

Wolfgang skrev:

Det är tvärtom mera kreativt att göra så, helt motsatsen till vad Du säger om "automatläget" och "att kameran som bestämmer".

Jag anser inte att det är det minsta kreativt..

Förklara gärna vad det kreativa med att låta kamerautrustningen bestämma utsnittet istället för att du som fotograf bestämmer!

Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Jag tycker att det är mera "sport" att kunna klara sig med så få gluggar som möjligt. Om Du bara har en 50:a som kommer Du utnyttja den till bristningsgränsen, vilket Du inte gör om Du har ett helt batteri av gluggar i väskan.

---Hmmm, nej jag håller inte med på långa vägar fakiskt, spännande att man kan vara oense om en sådan sak...:)
Vad är det att utnyttja ngt till br,gränsen?-varför klarar man inte att utnyttja en zoom eller varför inte 5 zoomar till bristningsgränsen..
Och vad i hela fridens namn har sport med kreativt skapande att göra??? Låt oss inte använda det begreppet när vi snackar om konstnärligt skapande!!!
Fööörstår bara inte att någon tillåter sig att frivilligt låta kameran styra,, kanske fungerar som träning men knappast för flexibelt skapande!/Niclas.

Ps, Klart att man med enbart en 50mm kan kreatera fungerande bilder, inget snack om det. Men dessa bilder blir ju inte räknade förmer av den orsaken! Om jag har säcken full med obj men enbart använder 50mm så kan väl inte bilderna plötsligt vara mindre värda. Dem alllllra flesta av oss har chans å äga mer än ett fast och en zoom, detta kan vi säga är som frukten av det välfärdsamhälle vi lever i idag samt den tekniken som har mognat framför våra fötter.--Varför inte använda sig och dra nytta av detta?

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Och vad i hela fridens namn har sport med kreativt skapande att göra??? Låt oss inte använda det begreppet när vi snackar om konstnärligt skapande!!!
Fööörstår bara inte att någon tillåter sig att frivilligt låta kameran styra,, kanske fungerar som träning men knappast för flexibelt skapande!/Niclas.

Så sant så.

Wolfgang skrev:

Om det er sport eller ikke har kanskje ikke så mye med det kreative skapende å gjöre. Å ha prinsipper som gjör att du holder deg til så lite utstyr som mulig har man all respekt for, men i ärlighetens navn så har det jo ingenting om man er en god eller dårlig fotograf. En dårlig fotograf kan ta hjelp av alle midler i verden uten og ta bra biler , visa versa. Men om man kan gi en siste touch til bildet, eller det önskede perspektiv og utsnitt, så ta den muligheten som teknikken gir deg. Det skal ikke väre grenser i deres skapende. Å sette denne grensen blir som om en kunstner ikke skal få bruke mer en en type pensel , en type maling osv..Du forstår hva jeg mener.
mvh Maritha

---Måste bara komma med ett tillägg i saken..:)

(Enig med Maritha ovan...)

---Till saken hör följande=
Visst kan en 50mm ge fina fotografier och visst förstår jag att någon fotograf upplever sig som mer rörlig med denna "fasta begränsning".
MEN även om man blir/känner sig mer begränsad med en zoom resp, fast lins på huset så MÅSTE vi ändå vara eniga om att det är "något med kameran som styr vårt agerande/beteende"!--Och givetvis så behöver det inte alls vara så, lite makt har vi ju över oss själva eller hur.

Jag har inga problem med att varken röra mig eller problem att se "alla b,vidder/vinklar" som jag själv har att tillgå (jag ungår inte att se dem andra heller till stor del..:) och det med en mkt liten felmarginal. Detta är ju inte besvärande för fem öre eftersom det kommer med hjärtslagen och ryggmärgen så att säga...

Träning och medföljande behärskning är både gratis och en bonus som följd av aktivt fotograferande. Men det är klart, har man "bara" en 50mm att tillgå så blir man ju inte så direkt övad (i ordets rätta b,märkelse..) på "alla andra vinklar"........
Mvh Niclas.

Ps, Vad säger att man inte kan använda endast en brännvidd på en zoom under en hel dag/helg/år? Där kommer ju ens egen egenkontroll in i bilden igen! Att enbart ha en 50mm för att lägga begränsningen på sig själv låter för mig som att liksom frivilligt ta på sig tvångströjan. Varför inte utnyttja rörligheten, kreativiteten, och dina därmed utökade kunskaper till fler möjligheter där ute......

Senast ändrad:
barret skrev:
Vad har ni andra för fina lösningar?
Jag försöker inte att täcka in alla möjligheter. Det skulle ändå inte gå även om jag försökte. Istället försöker jag att tänka efter föra och ta med mig vad jag tror att jag behöver. Vilken typ av fotografering kommer det att bli? Vilket humör är jag på? Vad är jag inne i för tillfället? Utrustningslistan brukar inte bli så lång även om jag bara jobbar med fasta objektiv. Oftast får prylarna plats i en vanlig axelväska modell större eller i generöst tilltagna klädesfickor. Sedan är det klart att det finns tillfällen när man drar fram en ''duffel bag'' eller en dagsryggsäck. Generellt sett undviker jag fotoväskor och fotokläder utan använder det jag har hemma. Dels är det en ekonomisk fråga men det är också så att jag inte vill skylta med prylarna mer än nödvändigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto