Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator för bildredigering med IPS skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag tycker det fungerar utmärkt med 13" med 1920x1080, även om det såklart är bättre med större skärm för bildbehandling (fast inte för bärbarheten).
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag batteritiden hos Netonnet är en felskrivning, spec:en på Lenovos sida är högre, 4.5 timmar, fortfarande inte bra. T ex Asus-datorer i samma storleks/pris-klass oftast bättre batteritid.

Gällande storleken, jag vet inte vad du menar med "länge".. Jag har en laptop med 13.3" skärm, om jag ska jobba mer än 60 min så föredrar jag att koppla in den till min stora skärm där jag också har mus och tangentbord, så för mig är det för liten skärm för att jobba "länge" med.

Men massvis med människor verkar sitta många timmar framför liknande skärmar så jag antar det är inviduellt...
 

arnenym

Aktiv medlem
Tack för svaren.
Jag har forskat vidare och sett att det där med "U"processor inte är rekommenderat. Men jag har inte så bråttom. . Jag är strax 60 och ögonen blir inte bättre. - Så jag prioriterar skärmen framför snabbhet.
Med länge tänker jag 1-4 timmar.

Jag har haft en gamingdator - en lenovo Y50 70 med en skärm som gav mig suddigt seende och andra besvär efter nån timme. Men jävlar va snabb den var!

Det lutar åt en 17.3 Asus som har nämnts några gånger tidigare itråden. Det finns några få ex kvar hos dustin..

Men innan jag bestämmer mig så undrar jag om ni kan rekommendera någon handlare med kunnig personal i Uppsala-Stockholmsområdet?
 

sumpan

Aktiv medlem
U-processor beror ju på, om det primära man gör med sin dator är bild/video-behandling så är en snabbare variant bättre, men det fungerar absolut, en U-processor är ca dubbelt så snabb som en 4-5 år gammal "vanlig" processor.

Skärm vill man ju alltid ha så stor som möjligt, liten skärm blir ju en kompromiss eftersom man vill kunna bära med sig datorn. Personligen så tycker jag en 17" dator är för jobbig att flytta och bära med sig. För mig fungerar det bättre med en 13.3" laptop kombinerat med en riktig 24" skärm vid skrivbordet där jag gör mesta delen av arbetet.
 

arnenym

Aktiv medlem
Ok. tack. fast nu fick jag mer myror i huvudet.
Jag har nämligen funderat i de banorna själv.
Jag har en bra PC-skärm stående.
 

ossa

Aktiv medlem
Intresanta diskussioner,

Det börjar bli dags att göra något åt datorbristen.

Jag kollar prisjakt med kriterium, IPS, 13-15" skärm, minst 1 USB3 och sorterar efter pris. Det blir då en uppsjö av 13-14" portable runt 7000kr.

Någon som känner för att tipsa på bra förlag i det urvalet? CPU-valet är em djungel. Det måste inte heller vara superlätt eller tunt, jag kommer behöva köra en USB3 disk med 1-2TB för att hantera bilderna likförbannat, så det blir ju lite meckigt ändå.

Mvh/O
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tack för hjälpen..
Det blev en sån här.
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ASUS-R555JK-DM161H,90952,1731203.html?langId=-16#specifikation
Jag har provat den i ett dygn och kan bara säga att jag är mer än nöjd.
Som fritidsmusiker och musiknörd, kan jag också njuta av ett oerhört bra när jag redigerar bilder..
24 GB SSD känns liiite tunt, om det är tänkt att du skall ha programvaror på den disken (och det är väl tanken att du skall ha programvarorna på SSD disken, för snabbast möjliga uppstart ?).

Sedan förstår jag inte det här, enligt specifikation; Antal HDD:1. Sedan står det HDD 750 GB+SSD 24 GB. Hur får dom ihop det i en hårddisk ? Sedan vikten,2,7 kg. Mer släpbar än bärbar enligt mitt ödmjuka menande.
 

sumpan

Aktiv medlem
Sedan förstår jag inte det här, enligt specifikation; Antal HDD:1. Sedan står det HDD 750 GB+SSD 24 GB. Hur får dom ihop det i en hårddisk ? Sedan vikten,2,7 kg. Mer släpbar än bärbar enligt mitt ödmjuka menande.
Antingen kan det vara en HDD med SSD-cache, då behöver man själv inte bestämma hur program mm ska fördelas mellan diskarna. Vissa maskiner har också en SSD på separat kort eller fastlödd på moderkortet.

Intresanta diskussioner,
Någon som känner för att tipsa på bra förlag i det urvalet? CPU-valet är em djungel. Det måste inte heller vara superlätt eller tunt, jag kommer behöva köra en USB3 disk med 1-2TB för att hantera bilderna likförbannat, så det blir ju lite meckigt ändå.
Mvh/O
Många gillar Asus, men ta fram några som du tycker verkar bra och gillar utseendet på. Ang. CPU så är ju snabbare bättre, men personligen prioriterar jag liten storlek, lång batteritid och mycket minne framför det sista i CPU-kraft.

Vad tror ni om denna?
Dock bara en minnesplats, skulle vara fint att kunna uppgradera till 16gb (även om det finn singel minnen med det).
https://www.komplett.se/product/838664/datorer/brbara/datorer/asus-x550jx-156-full-hd-matt
Osäker om skärmen är IPS.
Den har snabb processor och borde funka bra för bildbehandling om skärmen är IPS, men för mig är den för stor och tung. Minnet är 4GB fastlött + en plats där det idag sitter en 4gb-sticka. Det är billigt att byta denna mot en 8GB och då har du 12GB vilket kommer att räcka hyffsat långt. Det är inte säkert att datorn klarar en sticka med 16GB, det måste du kolla upp innan köp om du vill göra så.
 

arnenym

Aktiv medlem
24 GB SSD känns liiite tunt, om det är tänkt att du skall ha programvaror på den disken (och det är väl tanken att du skall ha programvarorna på SSD disken, för snabbast möjliga uppstart ?).

Sedan förstår jag inte det här, enligt specifikation; Antal HDD:1. Sedan står det HDD 750 GB+SSD 24 GB. Hur får dom ihop det i en hårddisk ? Sedan vikten,2,7 kg. Mer släpbar än bärbar enligt mitt ödmjuka menande.
Jag begriper inte riktigt det där med hårddiskarna heller. Den startar i alla fall på några sekunder. För övrigt är hårddisken uppdelad på 2 lika stora partitioner. Jag antar att de 24GB SSD används bara för windows. Andra program hamnar på C: och jag lägger bilder, musik mm. på D:

De 2,7 kilona spelar ingen roll för mig. Jag släpar inte runt på den varje dag direkt. Skulle det varit prioriterat så hade det blivit en mindre och lättare. Jag slipper förstora delar av bilderna när jag redigerar och kan sitta en hel kväll utan att bli trött i ögonen. Det är viktigast för mig.
 

afe

Aktiv medlem
SSD:n på 24GB används bara som cacheminne för att snabba upp snurrdisken, så den syns inte över huvud taget som en partition.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
ips gammalt

Är inte ips gammalt? Har nåt minne av att tekniken vidareutvecklats och får mer märksbetoende namn sist jag beställde nya skärmar. Så om man tittar på skärmar som heter annat än just ips så kan man få bättre och billigare eftersom ips är gammalt..... Tror jag.... man får googla
 

arnenym

Aktiv medlem
Är inte ips gammalt? Har nåt minne av att tekniken vidareutvecklats och får mer märksbetoende namn sist jag beställde nya skärmar. Så om man tittar på skärmar som heter annat än just ips så kan man få bättre och billigare eftersom ips är gammalt..... Tror jag.... man får googla
Jag har haft problem med ögonen. Jag blir fort trött i ögonen och ser både suddigt och dubbelt efter en kort stund med de allra flesta skärmar. IPS är kanske gammalt men har en mjukare och naturligare bild som mina ögon tycker om. De flesta andra som jag kollat har en väldigt tydlig och skarp bild som dessutom har ett väldigt starkt ljus. Ser bra ut i de stora köptemplen, men blir jobbigt när du kommer hem.
Dessutom så har möjligheterna att själv kalibrera utan speciella program och mätare minskat.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag begriper inte riktigt det där med hårddiskarna heller. Den startar i alla fall på några sekunder. För övrigt är hårddisken uppdelad på 2 lika stora partitioner. Jag antar att de 24GB SSD används bara för windows. Andra program hamnar på C: och jag lägger bilder, musik mm. på D:

De 2,7 kilona spelar ingen roll för mig. Jag släpar inte runt på den varje dag direkt. Skulle det varit prioriterat så hade det blivit en mindre och lättare. Jag slipper förstora delar av bilderna när jag redigerar och kan sitta en hel kväll utan att bli trött i ögonen. Det är viktigast för mig.
Så länge du själv är nöjd,är det väl bra, antar jag.
 

ossa

Aktiv medlem
Finns det något bra sätt att hitta billigaste möjliga bärbara med två HD-platser?

Jag har en 1,5TB HD och en 256 GB SSD som skulle vara bra att återvinna i en bra bärbar.

Skärmstorlek är inte så viktigt, så den får gärna vara portabel.

T.ex. prisjakt har ju inget sökfilter för att finna tomma HD platser, bara redan installerade?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Asus G771 och G751 har två hårddiskplatser men det är svårt att veta om båda är lediga. ASUS forumet på Sweclocers där svarar ASUS-personal på frågor. Min G771 med 256GB SSD hade en 2.5" SSD och en ledig plats. Jag skulle tro att modellerna med 128GB SSD har den i M2-format och tar inte upp en HD-plats.
Fråga i sweclockersforumet så får du säkert svar. Det går även att sätta en hårddisk på platsen för DVD med hjälp av en HD Caddy. http://hddcaddy.eu/

Happy hunting!
 

ossa

Aktiv medlem
Så appropå fotoredigeringsdator,

Jag fick tips om denna med M2 och 2,5" plats. Vad tror ni om den?

Här är det ju tyvärr inklusive vanlig HD. Tyvärr eftersom jag redan har en. Bäst vore samma dator men bara med SSDn:



Matt IPS Full HD 15,6", 2.6ghz i7 quad (Turbo 3.6ghz) , 8GB RAM, 60gb SSD m2+1tb HDD, GTX960...

http://www.inet.se/produkt/1978063/acer-aspire-nitro-i7-8gb-gtx-960m-ssd-hdd?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#/specs

Test på:
http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V15-Nitro-VN7-591G-77A9-Notebook-Review.128435.0.html

Och diskuterad här:
http://www.sweclockers.com/forum/post/15735961

Mvh/O
 
ANNONS