Annons

Bäst bilder 300D o kitglugg eller Ixus500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wess

Aktiv medlem
Inför semesterresan tänkte jag lämna mina tunga L-gluggara hemma o ta med kit-gluggen 18-55 till min 300D. Ett alternativ är att köpa en Ixus 500 eller en Canon S70.
Kitgluggen har ju blandad kritik och själv har jag också ett blandat intryck av den. Min tanke nu är att en semesterresa till Grekland gör att jag ändå oftast bländar ner objektivet ganska rejält.
Frågan är dock om Ixus500 eller S70, som får bra kritik, ger bättre bilder än 300D plus kitglugg.
Kompaktkamerorna är en smidigare lösning som dock är dyrare för mig.
/Johan

Det känns som att det dynamiska omfånget skulle ge 300D en stor fördel i ett soligt grekland. Bländar man bara ner 18-55:an till f/8 så presterar den ju rätt bra ändå, om än inte toppklass.
Men jag har inte jämfört dem sida vid sida direkt.

Sen är ju en IXUS lite smidigare att ha i fickan, så ska det mestadels tas snapshots så kan ju det vara en fördel...

Eller så uppgraderar du till en 350D, den är betydligt mindre och lättare än 300D.

Jag begriper inte hur man ens kan tänka tanken att lämna 17-40 hemma och ta med kit-gluggen istället. Att "kasta bort" pengar på en ixus eller liknande är helt galet. Självklart blir bilderna från 300D mycket bättre, även med kit-objektivet. Framförallt så får du bilder med kort skärpedjup. Är man van vid att ta sådana bilder, då vill man inte ha en kamera med mindre sensor.

Jag har haft tillfälle att jämföra bilder från 300D och IXUS sida vid sida. Det är stor skillnad till förmån för 300D även med kitobjektivet vad det gäller brusnivåer ävem med allt i "auto" läge. Förresten är kitobjektivet inte ens i närheten av att vara så dåligt som sitt rykte, passar utmärkt för semesterbilder.

Ta med 300D:n och kitgluggen. Det är ett bra objektiv förutsatt att ljuset är bra (och det är det ju i soliga Grekland).

Ha en trevlig resa!

ANNONS
Götaplatsens Foto