Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst och mest prisvärd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Hade jag köpt en kamera nu istället för ett år sedan så hade jag nog satsat på Konica Minolta Dynax 5D, på grund av den inbyggda bildstabiliseringen, även om jag nu är mycket nöjd med min Canon EOS 350D så saknar jag just detta hos min kamera.

:: Susanne ::

Det hade jag nog inte gjort med tanke på att de har flyttat sin tillverkning och att man inte riktigt vet vad som kommer hända med deras glas.

-Jonne

Knappar och dyl sitter bättre placerade, greppet är större och skönare att hålla i. Sen är det också bättre tyngd och byggkvalité i huset. Det tycker jag iallafall.

Sensor i 350D kontra 20D;

350D
22,2 x 14,8mm med 3456 x 2304pixlar

20D
22,5 x 15,0mm med 3504 x 2336pixlar

Att då säga att sensorn är mycket större i en 20D är väl lite att ta i, jag skulle tro att pixelstorleken och tätheten är så pass lika att bildkvaliten kan sägas vara identisk.

Vad gäller skillnad bildkvalite hos dessa kameror anser jag att det är en ganska meningslös diskussion. Den lilla skillnaden lär försvinna i bildbehandlingen.

Jag tror mer på att jämföra ergonomi; storlek på huset, hur reglagen sitter osv. För 7000 får man inte en ny 350D enligt pricerunner, lägsta jag såg var väl 7250 för bara huset. PMA hålls i slutet på februari och då tror jag priser kan börja sjunka på både 350D och 20D.

Så mitt råd just nu är att vänta. Har du inte tid eller tålamod att vänta, köp en begagnad 350D om du kan hitta.

-Jonne

Hannese skrev:
Knappar och dyl sitter bättre placerade, greppet är större och skönare att hålla i. Sen är det också bättre tyngd och byggkvalité i huset. Det tycker jag iallafall.

Nu antar jag att du pratar om 20D - jag håller fullständigt med. Jag tycker 350D är för liten och då har jag ändå rätt små händer. Man får nästan räkna med att köpa ett batterigrepp till sin 350D.

300D är annars storleksmässigt bättre, men den är ju ganska gammal och så otroligt trött i menyer och sånt.

-Jonne

"Att då säga att sensorn är mycket större i en 20D är väl lite att ta i"

Ja, det tycker jag också. Det är väl ingen här som skrivit att sensorn är mycket större?

uncool skrev:
Det hade jag nog inte gjort med tanke på att de har flyttat sin tillverkning och att man inte riktigt vet vad som kommer hända med deras glas.
-Jonne
Man ska inte måla f-n på väggen. ;o)
Sony har ju köpt deras tillverkning,
och det blir säkert bra så.

:: Susanne ::

Den mest prisvärda är den som svider mest i köpögonblicket. Min samlade erfarenhet som storförbrukare och ibland också säljare är att alla som köper så dyrt som dom möjligen klarar av också är nöjdast, längst.

Till er som gafsar om sensorstorlek; vad har det med denna tråd att göra?

Omöjlig fråga att svara på egentligen. För en del är 350D mest prisvärd, för mig var 20D mer prisvärd för jag kom inte alls överens med 350D.
20D och 350D är INTE samma kamera i olika skal. Att pixelantalet och sensorstorleken är nästan lika betyder inte automatiskt att bildkvaliteten är det, och det är den inte i många fall märkte jag. Framför allt är det autofokus systemet och egenskaperna på höga ISO som skiljer, förutom då det uppenbara yttre.
Jag köpte en 300D först och efter tre månader bytte jag till 350D. Den hade jag fem dagar innan jag lämnade tillbaka den till förmån för en 20D. Jag köpte 300D för 12000 och sälde för 5000 så det blev dyrt att inte köpa tillräckligt från början.
Jag skulle försöka bärga mig 3 veckor för att se om alla rykten om en ny modell på G är sanna. Det kan i så fall bli den mest prisvärda hittills för rätt person.

Tim_H skrev:
"Att då säga att sensorn är mycket större i en 20D är väl lite att ta i"

Ja, det tycker jag också. Det är väl ingen här som skrivit att sensorn är mycket större?

att ens ta upp det är ju smått humoristiskt don't you think?

Bildkvaliten är identisk.

LeadHead skrev:
På vilket sätt skiljer den sig?

Alla tester jag har sett har iaf. visat på en försumbar skillnad.
Jag tror nog också att om du sätter kameran på stativ, med samma glugg, samma WB, M-läge, skjuter RAW och processar med samma RAW-converter, så har nog de allra flesta människor svårt att se skillnad på en bild tagen med 20D vs 350D.

Det som däremot Björn tog upp, autofokusen, kan vara ett skäl för tex skarpare bilder med 20D. Har kameran fokuserat exaktare så blir bilden såklart skarpare där man ville ha fokus. 20D har "high precision"-sensorer i center-fokuspunkten som 350D saknar.

LeadHead skrev:
På vilket sätt skiljer den sig?

Alla tester jag har sett har iaf. visat på en försumbar skillnad.

Jag läste samma tester och köpte därför den 350D som jag senare lämnade tillbaka. Nu när jag har erfarenhet av båda märker jag skillnaden i prestanda och det är just fokusprecisionen som är det viktiga.
350D är en prisvärd kamera men den är inte en 20D i billigare förpackning.

BugEyes skrev:
Jag läste samma tester och köpte därför den 350D som jag senare lämnade tillbaka. Nu när jag har erfarenhet av båda märker jag skillnaden i prestanda och det är just fokusprecisionen som är det viktiga.
350D är en prisvärd kamera men den är inte en 20D i billigare förpackning.
Ja vi kanske kan enas om att när vi pratar "bildkvalitet" (alltså inte handhavande där de flesta är överens att 20D är bättre) så är det ENDAST autofokusprecision som kan göra någon skillnad mellan 350D och 20D. I praktiken endast vid stora bländare (alltså stor öppning, tex f1.0-f2.8) och lång brännvid där man har kort skärpedjup. Vid landskapsfotografering (tex f8-f16) eller om man fokuserar manuellt är bildkvaliteten densamma.

TheJaff skrev:
Ja vi kanske kan enas om att när vi pratar "bildkvalitet" (alltså inte handhavande där de flesta är överens att 20D är bättre) så är det ENDAST autofokusprecision som kan göra någon skillnad mellan 350D och 20D. I praktiken endast vid stora bländare (alltså stor öppning, tex f1.0-f2.8) och lång brännvid där man har kort skärpedjup. Vid landskapsfotografering (tex f8-f16) eller om man fokuserar manuellt är bildkvaliteten densamma.

Ja, precis så ser jag det också. Jag fotar mycket på höga ISO och stor bländaröppning så för mig var det viktigt. Det är lite mindre ISO brus i 20D också.

Om frågan även gäller annat än Canon så kanske Olympus E500 och den nya E330 kan vara värt att kika på.

Själv har jag en 20D men skulle nog kika närmare på dessa kameror om jag var på gång att köpa en DSLR.

johan

ANNONS