Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Bästa" blixten till Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

esiol

Medlem
Skulle vara tacksam om bättre vetande kunde dela med sig av sina erfarenheter av externblixtar till en EOS 10D, vad funkar bäst och vad är mest prisvärt?

Använder en 10D med en 420EX på jobbet. Funkar hur bra som helst. Privat kör jag med en 550EX. En fördel med den är att man kan styra flera blixar med den. Men annars tycker jag dom funkar lika bra..

Kan man med någon av de blixtarna använda sladd istället för att den sitter på kameran, så man kan styra blixten lite hur man vill?

Kan man använda en sladd för att "lösgöra" blixten till både 420 och 550EX? Fick förresnetn upp stasrtsidan på scandinavian, någon siffra fel?

Det finns TTL kablar på Scandinavianphoto & Cyberfoto, men jag är inte 100% säker att dom funkar med DSLR kameror. Bästa sättet är nog att ringa dom och kolla.

Ja det bör ju fungera med sladd... till 30d vet jag att man kan placera blixten brevid kameran och då är den kopplad med sladd.
Sen fins canons ir sändare, men då kostar den 2400 då kan du ha en hel bunt med 420/430 550/580 blixtar...

ANNONS
Götaplatsens Foto