Annons

Bästa digitalkamera för 3000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefanth

Ny medlem
Är en glad amatör och ska inom kort köpa min 1:a digitalkamera.

Mina krav är:

* Fickvänlig
* Hyfsad bildkvalité (för framkallning 10x15 via fotolab)
* Optisk zoom
* Bra prestanda avseende bildöverföring till PC

Följande kandidater har jag funnit hittils:

Olympus C-350
Nikon 885

Någon åsikt om detta? Finns det andra konkurrenter i samma prisklass?

Som alltid svårt. Funderar själv på en Canon A70, men A60 (som är på 2 Mpixel istället för 3) bör gå att få för 3000. Har framförallt bra manuella funktioner om du är ute efter en kamera med lite mer möjligheter för utveckling...

Nu är jag inne på en "Mju" 300 från Olympus...är tilltalad av designen och tåligheten. Dessutom verkar den ha bra automatik vilket passar bra oxå, då jag inte är någon fantom på manuella inställningar

Canon A60/70 har både helautomatik, ett antal programval samt tids- respektive bländarautomatik + helmanuellt läge.

885

Med Nikon 885 medföljer laddare och batteri + att den använder billiga CF-minnen. Till Olympus C-350 måste man köpa till laddare + batterier + att xD är mycket dyrare.

Totalekonomiskt är alltså 885:an ett klart bättre val. Den har dessutom fler inställningsmöjligheter, så för mig var valet enkelt. Jag är riktigt nöjd med min 885:a...

Som sagt är jag mera inne på en mju-300 (pris 3800 ca) så jag har höjt budgeten något. Den har laddningsbart batteri som standard. xD verkar lite dyrare men verkar tilltalande storleksmässigt och med bra prestanda.

ANNONS
Götaplatsens Foto