Annons

Bästa kameran för gatufotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicc

Aktiv medlem
Skulle vilja ha massor av tips och synpunkter om hur ni ser på den ultimata kamerautrustningen för "gatufotografering" som existerar på marknaden idag eller inom en snar framtid (dvs produkter som vi vet kommer lanseras).

Själv vill jag helst ha:
1. Liten och lätt men hanterbar - en kamerautrustning som man känner inte är betungande att ha med i alla lägen men som ändå är praktiskt funktionellt hanterbar med hyfsat bra grepp och inte för fippliga knappar och vred.
2. Snabb och korrekt - i de flesta avseenden, från start upp, autofokus (s & c), EVF, exponeringar och snabba objektiv. Bryr mig inte om kameran klarar 3 eller 100 bilder i sekunden.
3. Diskret, tyst och "smygvänlig" - jag vill kunna ta bilder på folk utan att de knappt märker av att de blir fotograferade. Dvs diskret storlek, utseende och slutarljud.
4. Objektiv som inte kräver alltför många byten - helst vill man ju ha en liten o lätt ljusstark superzoom med grym bildkvalitet men det är ju önskedröm. Istället får det nog bli en hyfsat liten, lätt och ljusstark normalzoom plus en ljusstark "35:a" (helst pancake) och möjligtvis ett ljusstarkt kort tele eller dylikt. Måste kunna generera bra eller bästa bildkvalitet.
5. Vädertåligt - trevliga bilder tas ju inte bara när det är sol och runt 10-30 °C.
6. Estetik och känsla - jag har svårt för fula och "plastiga" grejer.
7. Smått o gott - tiltbar skärm känns rätt användbart om man verkligen vill smygfota. Inbyggd blixt är nog rätt behändigt liksom blixtsko. Bra filmfunktion ett plus men inte nödvändigt.
8. Pris - runt 25k för hus och två gluggar känns acceptabelt.

Intressanta system som jag sneglat på:
A. Fujifilm X-T1 + XF 18-55/2,8-4 + XF 18/2,0
B. Fujifilm X-E2 + XF 18-55/2,8-4 + XF 18/2,0 + XF 56/1,2
C. Olympus E-M1 OM-D + 12-40/2,8 + 17/1,8 MSC, +
D. Panasonic Lumix DMC-GX7 + 12-35/2,8 Asph/Power OIS + G 20/1,7 II ASPH + M.Zuiko Digital 75/1,8 ED
E. Panasonic Lumix DMC-GM1 + 12-35/2,8 Asph/Power OIS + Leica Summilux DG 15/1,7
F. Sony A6000 + Vario-Tessar T* E 16-70 mm F4 + E 20/2,8 + E 50/1,8 OSS

Som synes är det endast spegelfria kameror och det beror nog mest på punkt 1. men även till viss del punkt 6 (tex har jag uteslutet E-P5 som jag tycker är rätt ful etc). Egentligen är jag tveksam till att någon av dessa egentligen har en acceptabelt bra autofokus som jag också prioriterar högt men jag vägrar att köpa tex Canons minsta spegelreflexkamera...
Vad jag vet så är bara X-T1 och E-M1 de enda här som är vädertätade men å andra sidan är de också rätt stora (i största laget) särskilt jämfört med GM1 men även mot de andra.
Jag är inte jätteförtjust i när det blir alltför mycket retrofeeling.
Har lite svårt för att bestämma mig för APS-C eller 4/3 - jag ogillar brus men gillar lätta och små gluggar sen är väl också autofokusen något rappare bland 4/3..?

Jag har använt Nikon och Canon spegelreflexer och ett par spegelfria digitalkameror modell äldre.

Vad säger ni, någon som har förslag till andra system eller generella tips..? Vad tycker du är optimalt för dig vid gatufotografering och varför..? Av de system som jag har med vilket tror du jag skulle bli mest nöjd med..?

All input tas tacksamt emot! :)
 
Fuji xt-1är hur bra som helst funkar kalas o det som är riktigt bra med den är
Har bra (filmkänsla) på bilderna
Kameran är liten men ändå skön att hålla i
Bra retro feeling med rattar för ISO,kompensation ,tid
Grymt bra optik
Af funkar helt ok
Bra på högre ISO
Bildkvaliten är riktigt bra

Nackdelar
Batteri tid men i jämförelse med tex Sony a7 så är det lika dåligt . Om du fotar en del så behöver du 2-3 batterier.
Ska du ha supersnabb af så är dslr bättre
Ibland kan en del rattar ändra läge hände mig två gånger på en veckas foto

Finns hur mycket recensioner som helst på nätet överlag super positiva för kameran. Ang objektiv så är normal zoomen riktgt bra o jag har inte köpt 18 mm utan skulle rekommendera 14mm o 56 mm istället för normal zoomen är bra på 18mm.
 
För mig har Canon EOS 6D visat sig vara en utmärkt kamera för gatufoto. Till den har jag 28/2,8 IS, 35/2 IS och 50/1,4. De äldre versionerna av vidvinklarna utan IS fungerar också bra. De har långsam autofokus, men jag ställer oftast in ungefärligt avstånd i förväg.

Fujifilm X-T1 med 23/1,4 är en annan kamera som passar mig bra.

Båda kan ta bildserier utan att det låter en massa.

Det finns många kameror som kan passa för gatufoto. En del kör analoga mellanformatskameror. Det som avgör är vilken kamera man fungerar ihop med, hur man tar sina bilder och vilket uttryck i bilderna man är ute efter.

Jag tror inte på att välja kameror helt utifrån specifikationer. Så gå till en välsorterad fotobutik och prova flera olika kameror.

Tillägg: Punkten vädertålig är öppen för tolkning. De flesta kameror klarar lite regn. Och alla kameror tål minusgrader.
 
Ricoh GR?

28 mm, APS-C, inget lågpassfilter, inställningsmöjligheter som en stor systemkamera, ruggigt skarpa bilder, liten och diskret, sanslöst bra svartvitkonverteringar, ND-filter, möjlighet att ställa in fast fokusavstånd, optisk sökare som tillbehör.

Ingen kamera för nybörjaren.
 
Min sökande fortsätter

Jag äger båda en X100S och en X–T1 med 17-55 zoom. Båda har för och nackdelar. X100S är väldigt lätt, liten, tyst och har en bländarring, vilket jag tycker är viktigt. Den har dock ingen focusskala på objektivet vilket jag ser som ett litet minus. Jag ta de flesta gatubilder på f4-f8, 1/250sec + auto iso. Jag skulle helst vilja ha focusering inställt på kring 1, 5 meter och sedan glömma bort det.
X–T1 med "kit" zoomen är rätt trevligt men zoomen saknas bländarring och focusskala vilket har lätt till att jag ha fått tänka om och ändra mitt sätt att fota gatubilder.
En annan nachdel med båda kamror enligt mig och mitt sätt att fota är att när du ställa in bländaren och slutaren manuellt kan man inte tjusterar för motljus eller skugga med exponeringsratten, vilket jag tycker är galet!
Min favorit kombo just nu för street är dock fortfarande min X–T1, men med en Samyang 12mm. Den har båda bländrring och focusskala.
Till sist ska jag nämna att streetphoto med X–T1:an och Fujifilms Camera Remote app, där man använder mobilen som avtryckare, är kul.
Good luck i ditt sökande.
 
Jag vet inte om du är ny eller erfaren inom gatufotografering men ett råd som jag fick och följde när började fota gatufoto lite mer aktivt var att använda en kamera och ett objektiv (dvs en brännvidd) och se till att lära sig att hantera båda så bra som möjligt. Detta för att gatufotografering handlar så mycket om timming och då måste man kunna sin utrustning och snabbt kunna sätta en komposition och det senare blir mycket enklare om man bara jobbar med en brännvidd. Om man redan har den erfarenheten eller jobbat upp den efter ett tag så kan man expandera sitt objektival.

Inga av objektiven är bekanta för mig men jag skulle se till att välja ett som går lätt att fokusera manuellt för förfokusering också och har det en vettig avståndsskala så är det ett plus.
 
Personligen gillar jag, vid gatufoto, att ha en sökare som visar _mer_ än vad som kommer med på bilden, vilket leder till kameror med genomsiktssökare. Då finns möjligheten att se saker som är på väg in i bilden från alla riktningar för att kunna få en bra komposition.

Tyvärr är det ont om både mätsökare och anda genomsiktskameror i digitalt utförande. X100s finns ju alltid, men då är du låst till 35mm (motsvarande). Ett annat alternativ är en begagnad Leica M8 för sådär 15k och en billigare glugg (Voigtländer 35mm f/2.5 t.ex.) till den.

Men smaken är som baken som bekant. Håller dock verkligen med joakim d om att börja med en brännvidd och lär dig den bra, istället för att ha flera objektiv/zoom med dig. Till slut lär du dig se vad som får plats inom din bild där du står med den brännvidd du är van vid...
 
Tack för alla tips o synpunkter :)

Tror ni jag skulle bli nöjd med RX100 III eller skulle jag förmodligen bli galen på startup tiden och motorzoomen..?
Formatet, bildkvalitén och brännviddsomfånget tilltalar...
 
Tack för alla tips o synpunkter :)

Tror ni jag skulle bli nöjd med RX100 III eller skulle jag förmodligen bli galen på startup tiden och motorzoomen..?
Formatet, bildkvalitén och brännviddsomfånget tilltalar...

Om du kan tänka dig så små sensorformat, kan du ju även titta på Nikon 1 seriens kameror som samtliga är väldigt snabbarbetade. Förslagsvis någon modell V modell med riktig sökare.
 
Jag är ingen van gatufotograf, men jag tror att en mycket värdefull finess är en pekskärm som går att vinkla eller vrida. Åtminstone vinkla uppåt. Då kan man gå omkring och se ut som att man håller på att göra komplicerade inställningar på kameran medan man i själva verket tar bilder av folk. Att kunna ta en bild genom att "klicka" på motivet där man vill att kamera ska fokusera är rätt så praktiskt.

Jag har tagit lite bilder på det sättet och ingen har märkt att jag jag har fotograferat.

Om man däremot vill att ens motiv ska se att man tar bilder av dem så är det här förstås tämligen ointressant.
 
För att vara förhållandevis lätt FF och med senaste objektiv likvärdig 35mm/1,4 fast lättare hade jag valt Canon 6D och canon 35mm/2,0..IS.
 
Utvecklingen har börjat ta språng här och var, men tråkigt nog så är det de båda hittillsvarande kameragiganterna som har haft svårast att hänga med i detta. Canon 6D + 35/2 IS-kombinationen är definitivt inte en "förhållandevis lätt FF" längre. Får numera snarare klassas som en "stor, tung, högljud och väldigt o-diskret klump"...

Den väger nästan 2,5 gånger mer än Sony RX1 eller RX1R, vilka är försedda med ett toppklassigt Zeiss 35/2,0-objektiv. Såväl objektiv som sensor är bättre än vad Canon-kombinationen uppvisar, och för att höra slutarljudet behöver jag hålla kameran alldeles intill örat (fast jag är i och för sig ganska gammal). Har ni sett Någon RX1-kamera i verkligheten? De är mindre än flertalet m4/3-kameror från Olympus och Panasonic! Nästan alla tror att de ser på en liten skruttig kompaktkamera, inte "en fullblodsvarg i fårakläder". :)

Även Fujifilms spegellösa kameror ser "monstruösa" ut i jämförelse.


OK, du vill kanske ha möjlighet till utbytbara objektiv? Då blir det förstås lite tyngre. Kamerorna i A7-serien väger dock inkl. ett Zeiss FE 35/2,8 AF-objektiv fortfarande under 600 g. 24 Mp A7 är bättre lämpad för gatufoto än 36 Mp A7R, eftersom den senare saknar den tystare Electronic First Curtain-funktionen. För att strö ytterligare salt i Canon-såren så kostar A7 med Z FE 35/2,8 ett par tusen mindre än Canon-kombinationen...

Allra bäst lämpad för gatufoto av dessa är säkerligen A7S(ensitivity). Den har snabbare AF, som tydligen funkar bra även i dåligt ljus (eftersom det går att dra upp ISO:t ända till 400.000 så ansåg väl Sony att detta kunde behövas). Tror dock för egen del att man bör undvika ISO 200.000 och 400.000, men det ska nog ordna sig ändå...

Dessutom har A7S (som enda fullformatskamera hittills) även helelektronisk slutare, dvs den är totalt ljudlös. Nackdelen är (som man kan förvänta sig) att A7S-huset är dyrare, kostar nästan dubbelt så mycket som ett A7-hus.

Detta ifall man nu är intresserad av FF, förstås.
.
 
Senast ändrad:
Utvecklingen har börjat ta språng här och var, men tråkigt nog så är det de båda hittillsvarande kameragiganterna som har haft svårast att hänga med i detta. Canon 6D + 35/2 IS-kombinationen är definitivt inte en "förhållandevis lätt FF" längre. Får numera snarare klassas som en "stor, tung, högljud och väldigt o-diskret klump"...

En 6D blir å andra sidan inte större för det kommer mindre kameror. ;)

Jag tror att många har en övertro på kameravalets betydelse. Kroppsspråket är betydligt mer avgörande än hur diskret kameran är, det är i alla fall min erfarenhet. En del kör ju med blixt och går nära med vidvinkel ... mindre diskret än så blir det inte.

En detalj som jag vet att många gatufotografer retar sig på är kameror med autoavstängning. En fördel med spegelreflexkameror är att de kan vara påslagna i timmar utan det påverkar batteriförbrukningen i någon större utsträckning. Vissa kameror är snabbare att sätta på från avstängt läge än att väcka ur vilo-läge.
 
Nä, 6D blir förvisso inte större bara för det. Men den tappar i alla fall sin titel som den minsta och lättaste FF-kameran (som väl Leica i och för sig innehade då).

Det är riktigt att somliga föredrar OVF just av det skäl du anger. Speciellt om man behöver ha en sökare framför ögonen för att kunna se bra motiv.
 
Här har det kommit många bra förslag och tips. Själv har jag X100S som är liten och ger bra bilder, framför allt när man fotar i svartvitt. Jag har också 6D men anser att den är för stor. Vill där emot puffa för kombinationen 70D med 40 mm pannkaka. På 70D kan man använda den utvikbara skärmen som avtryckare. Klicka till exempel på ett ansikte i skärmen så ställs skärpan in där automatiskt innan kameran knäpper bilden. Bra vid diskret fotografering när man vill fånga de äkta situationerna utan att föra kameran till ansiktet.
Här några exempelbilder med denna kombo: http://alve.henricson.eu/2014/04/06/gatufoto-i-chacostad/
 
Äger ingen själv, men skulle nog föreslå en bättre Sony FF med tanke på storleken. Använder själv 5D MKiii med 24-70 som jag tycker är en bländande bra (street)kamera, dock lite skrymmande men extremt lättjobbad och levererar tekniskt bra bilder.

/Ulf
 
Har kört en del olika apparater Nikon D90, Samsung NX10, Ricoh GrD IV, Canon 5D Mk2, Sony nex 5n, Nikon D7100, Canon S110. Men jag kommer alltid tillbaka till mina analoga Leica-M, svartvit film och antingen en 35:a eller en 50:a. För mig är de de enda kamerorna som funkar som jag vill att de skall funka på gatan.

Vad vill jag säga med detta?
Jo att det är subjektivt, det som funkar för den ene funkar inte för den andra och tvärt om. Med andra ord den kamera man själv tycker funkar bäst är det också, och det kan vara i stort sett vad som helst.
 
Jag är fantastiskt nöjd med min X-t1, liten och smidig men har alla funktioner jag behövde i min före detta Canon 6D. Endast oskärpan som inte är lika påtaglig på en cropsensor, men den oskärpa som blir ser bättre ut i X-t1 tycker jag. Tillsammans med XF 27 2,8 är det min bästa vän när man vill ha lätt packning på cirka fem hekto! Finns ju även andra lätta objektiv att tillgå om man vill ha en annan brännvidd :)

Resultatet av bytet från Canon är att kameran är med betydligt oftare då vikten är halverad men kvalitén kvarstår. Att man sen har i princip alla viktiga reglage på kamerahuset är ett stort stort plus! Enda nackdelen med 27mm är att bländaren ställs på bakre skrollhjulet och inte på objektivet, då kanske 18/35mm är bättre alternativ, men det passar inte min tänkta uppsättning (14mm + 27mm + 56mm).

X-T1 har tillfört en glädje att fotografera som jag inte visste att jag saknade :)

/Nicklas
 
Senast ändrad:
Utvecklingen har börjat ta språng här och var, men tråkigt nog så är det de båda hittillsvarande kameragiganterna som har haft svårast att hänga med i detta. Canon 6D + 35/2 IS-kombinationen är definitivt inte en "förhållandevis lätt FF" längre. Får numera snarare klassas som en "stor, tung, högljud och väldigt o-diskret klump"...
Men EOS 6D är väldigt tyst när man ställer den i "tyst läge". Jag tror inte att en Sony A7 är tystare, faktiskt.
 
Vill där emot puffa för kombinationen 70D med 40 mm pannkaka. På 70D kan man använda den utvikbara skärmen som avtryckare. Klicka till exempel på ett ansikte i skärmen så ställs skärpan in där automatiskt innan kameran knäpper bilden. Bra vid diskret fotografering när man vill fånga de äkta situationerna utan att föra kameran till ansiktet.
Här några exempelbilder med denna kombo: http://alve.henricson.eu/2014/04/06/gatufoto-i-chacostad/
Kul att någon mer än jag gillar pekskärm. Jag har också en EOS 70D och en 40mm pannkaka, men den är tämligen nyinköpt så något gatufotograferande har det inte hunnit bli med den. Min erfarenhet (om än ringa) av "gatufoto med pekskärm" är med Olympus E-M5. Det är en rätt liten och diskret kamera så man kan fotografera tämligen obemärkt med den genom att utnyttja pekskärmen.
 
ANNONS