Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bästa (nikon)objektivet vid Karnevalfoto?
- Trådstartare aracaboi
- Start datum
vickepe
Aktiv medlem
Tja
Tänkte bara höra vad ni brukar använda för objektiv när ni fotar karneval? Man vill ju gärna ha möjlighet till både närbilder och halv- helbilder. Finns det några bra zoomar som är snabba som man borde skaffa?
Vad har du för kamera och vad hade du tänkt att de skulle få kosta?
Snapphane
Aktiv medlem
Svaret på frågan handlar såklart också om vad du vill fånga och var du vill vara.
Tar vi ett kortare tele som t ex 70-200 så har du möjlighet att fånga individer och göra medvetna porträtt, även på avstånd. Vill du istället fånga mer av miljön så vill du såklart ha ett vidvinkelobjektiv istället. Då kanske en normalzoom i området 24-70 blir bättre. Har du en kamera med cropfaktor passar här ett 17-55 bättre (samma utsnitt som 24-70 sådär på en höft).
Du kan såklart också ha endast en vidvinkelzoom och sen byta till ett fast objektiv för porträtt, 50 mm på crop eller 85mm på "småbild"/FF/Fx.
Valen är många, upp till dig vad du vill ha =) Finns såklart även "superzoomar" som fixar allt mellan t ex 18-250 ;-)
Tar vi ett kortare tele som t ex 70-200 så har du möjlighet att fånga individer och göra medvetna porträtt, även på avstånd. Vill du istället fånga mer av miljön så vill du såklart ha ett vidvinkelobjektiv istället. Då kanske en normalzoom i området 24-70 blir bättre. Har du en kamera med cropfaktor passar här ett 17-55 bättre (samma utsnitt som 24-70 sådär på en höft).
Du kan såklart också ha endast en vidvinkelzoom och sen byta till ett fast objektiv för porträtt, 50 mm på crop eller 85mm på "småbild"/FF/Fx.
Valen är många, upp till dig vad du vill ha =) Finns såklart även "superzoomar" som fixar allt mellan t ex 18-250 ;-)
TRG
Aktiv medlem
Jag använder alltid fasta objektiv, Nikkor AF 85/1.8D för det mesta och ibland Nikkor AF-S 35mm/1.8G (på en APS-C-kamera, D7000). Ett 70-200/2.8 skulle förstås vara mer flexibelt, men jag ogillar stora och tunga objektiv. Min superzoom har jag aldrig använt, den är för ljussvag: jag vill ha möjlighet till suddig bakgrund, och många parader och andra programpunkter äger rum i skymning eller mörker. Karnevalparader kan pågå i flera timmar så det är inte så dumt att ha ett litet och lätt objektiv på kameran. Deltagarna paraderar förbi i rask takt, även om man inte zoomar in och ut gäller det att vara snabb i vändningarna.
http://www.flickr.com/search/?w=31389316@N08&q=carnival
http://www.flickr.com/search/?w=31389316@N08&q=carnival
aracaboi
Aktiv medlem
tja jag borde givetvis gett lite mer info. Jag kom bara att tänka på det igår när jag fotade karneval och använde mig av ett 70-300 till Nikon d600 (som jag förövrigt har börjat gilla mycket även om det dessvärre inte går ner till 2.8). Dock kände jag, som man ibland gör, att jag gärna hade velat haft möjligheten att fånga lite mer av helheten också gärna utan att ha en extra kamera. Men jag ville så gärna ha närbilder samtidigt. jag fick en del bilder jag är ganska nöjd med trots allt.
ps. gillar dina bilder Thomas! älskar karneval! ds.
ps. gillar dina bilder Thomas! älskar karneval! ds.
aracaboi
Aktiv medlem
Vad har du för kamera och vad hade du tänkt att de skulle få kosta?
Jag har Nikon d600 somsagt och tänkte mig kanske objektiv i medel prisklass mellan 2000-7000 kanske. men jag undrade egentligen mer i allmänhet + att jag var nyfiken på att se lite andra karnevalbilder att jämföra med
genkakuzai
Aktiv medlem
Jag personligen brukar föredra mitt Nikon 16-35mm f/4 VR, möjligen med ett 85mm i väskan också, om jag behagar släpa med mig en sådan ^^ Tycker ofta det brukar vara mycket folk, och då föredrar åtminstone jag möjligheten att kunna fånga helheten, snarare än individer, om du är med på hur jag menar. Dessutom klarar man sig rätt väl med 35mm, tycker inte det blir FÖR vidvinkligt. Allt detta på fullformat kanske jag ska nämna.
aracaboi
Aktiv medlem
Jag personligen brukar föredra mitt Nikon 16-35mm f/4 VR, möjligen med ett 85mm i väskan också, om jag behagar släpa med mig en sådan ^^ Tycker ofta det brukar vara mycket folk, och då föredrar åtminstone jag möjligheten att kunna fånga helheten, snarare än individer, om du är med på hur jag menar. Dessutom klarar man sig rätt väl med 35mm, tycker inte det blir FÖR vidvinkligt. Allt detta på fullformat kanske jag ska nämna.
mm jag ska nog ta vidvinkligare med mig nästa gång. är 85:an 1,8? isåfall undrar jag om du kan säga hur snabb fokusen är på den, jag har ett tamron 90 som jag gillar men autofokusen är ju av förklarliga skäl inte supersnabb men jag har hört att 85 1,8 inte ska va supersnabb heller dock vet jag inte.
genkakuzai
Aktiv medlem
mm jag ska nog ta vidvinkligare med mig nästa gång. är 85:an 1,8? isåfall undrar jag om du kan säga hur snabb fokusen är på den, jag har ett tamron 90 som jag gillar men autofokusen är ju av förklarliga skäl inte supersnabb men jag har hört att 85 1,8 inte ska va supersnabb heller dock vet jag inte.
I mitt fall är 85:an ett Samyang 85mm f/1.4 UMC ^^ Dvs ingen autofokus överhuvudtaget, men på något vänster lyckas jag ändå naila fokus för det mesta, givet att jag då inte nödvändigtvis kör på f/1.4 på rörliga motiv så ofta
aracaboi
Aktiv medlem
Nikons AF 85/1.8D har snabb AF trots att det är ett lite äldre objektiv, läste nånstans att det nya AF-S 85/1.8G rentav skulle fokusera långsammare.
men överlag sämre än 1.8G antar jag eller?
aracaboi
Aktiv medlem
I mitt fall är 85:an ett Samyang 85mm f/1.4 UMC ^^ Dvs ingen autofokus överhuvudtaget, men på något vänster lyckas jag ändå naila fokus för det mesta, givet att jag då inte nödvändigtvis kör på f/1.4 på rörliga motiv så oftaJag valde faktiskt det objektivet före Tamrons 90mm, som jag var och klämde på lite först.
Det är imponerande. Själv har jag väldigt liten erfarenhet av manuella objektiv men jag vet att det finns en hel del väldigt fina annars.
aracaboi
Aktiv medlem
Tack för alla tips! uppskattas som alltid
här är några bilder jag tog under karnevalståget för den som vill se
http://www.flickr.com/photos/66851581@N07/
mvh
mvh
genkakuzai
Aktiv medlem
Det är imponerande. Själv har jag väldigt liten erfarenhet av manuella objektiv men jag vet att det finns en hel del väldigt fina annars.
Det hjälper massivt med fullformat (D700) och sökaren som kommer med detta, i kombination med förstoringsokular (Nikon DK-17M). Samt att lita på focus confirm och ärligt talat praktiskt taget försöka hålla sig runt f/2 på rörliga motiv, gör man bara det, och har lite koll på hur objekten rör sig brukar det gå utmärkt att få skarpa bilder. Ju mindre sökare desto knepigare.
genkakuzai
Aktiv medlem
Tack för alla tips! uppskattas som alltid
mvh
Blev ju några klockrena bilder!
apersson850
Aktiv medlem
Senast jag karnevalfotograferade använde jag förvisso Canon, men det spelar ju ingen roll för principen. APS-C format (DX på nikoniska), två kamerahus, en med EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM och den andra med EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM eller vid något tillfälle EF 8-15 mm f/4L fisheye USM på.
Det hinns inte med att byta objektiv fram och tillbaka när ett karnevalståg vandrar förbi. Två kameror är smidigare.
Kom på att det finns exempel att beskåda.
Karneval 2012
Karneval 2011
Karneval 2010
Bilderna blir ju oftast roligast för de som faktiskt var med i tåget...
Notervärt är att man kan utan vidare använda en fisheye och ändå få bilder där den typiska effekten av ett sånt objektiv inte alls stör. För att se något får man stå så nära, att de runda konturerna ute i hörnen ändå inte kommer med så det är påfallande i den färdigbeskurna bilden.
Det hinns inte med att byta objektiv fram och tillbaka när ett karnevalståg vandrar förbi. Två kameror är smidigare.
Kom på att det finns exempel att beskåda.
Karneval 2012
Karneval 2011
Karneval 2010
Bilderna blir ju oftast roligast för de som faktiskt var med i tåget...
Notervärt är att man kan utan vidare använda en fisheye och ändå få bilder där den typiska effekten av ett sånt objektiv inte alls stör. För att se något får man stå så nära, att de runda konturerna ute i hörnen ändå inte kommer med så det är påfallande i den färdigbeskurna bilden.
genkakuzai
Aktiv medlem
Har man tillgång till två hus är det helt klart bästa alternativet. Vidvinkelzoom på ena och telezoom eller fast tele på andra.