** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bästa objektivet tappar i popularitet, så det kan bli.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
För ett par år sedan köpte jag ett Sony FE 85 mm f/ 1.8.
Testarna var överens och jag håller med.
En nästan perfekt glugg. Fantastisk skärpa, välbyggt, lätt och billigt.
Optical limits ( tidigare Photozon med gott anseende) ger gluggen det nästan högsta betyget i samtliga kategorier.
Allt borde vara hunky dory, men många säljer objektivet för så lite som tretusen spänn.
konkurrerande 85-or med Sonylogga eller Zeiss påkletat är mycket dyrare, mycket tyngre och knappast mer än marginellt bättre.
Är det marknadskrafter som söker marginalisera, eller är det vi fotografer som rår för utvecklingen?
 
Senast ändrad:
Intressant! Den fantastiska trenden har jag inte sett på några andra begagnade kameraprylar.. Folk vill oftast ha nästintill nypris för flera år gamla kameror som utgått och ersatts flera gånger om av tillverkaren.. Hur nåt kan bli sålt överhuvudtaget övergår mitt förstånd..
 
Det finns så många 85-or nu så priserna går ju ner. Samyangs (nya) 85/1.4 och framförallt Sigmas DG DN 85/1.4 är riktigt bra. Men det betyder inte att Sonys 85/1.8 blivit sämre men folk kanske vill byta upp sig.
 
Senast ändrad:
Sen den kom ut har det ju kommit massor av 85or.
Själv var jag aldrig intresserad av f/1.8 versionen utan väntade på en prisvärd 1.4 som jag nu har.


/stefan
 
Bokeh-sjukan drabbar många. Alltså tron att bilderna blir bättre ju kortare skärpedjupet är, och därmed är f/1,4 mycket mer lockande än f/1,8.
 
Det är väl helt normalt att vissa nya objektiv blir hypade och sedan övergår detta till en nykter balans mellan pris/prestanda samtidigt som nya objektiv släpp och ökar konkurrensen. Inget specifikt med just denna 85:a. Det innebär inget fel på objektivet. Flera nya produkter är bara "helt underbara" och "måste ha" för att sedan dala i popularitet. Ser jag sådana objektiv köper jag aldrig nytt eller nybegafnat utan inväntar prisfallet. Tror detta kommer drabba Canon RF 24-105/4 L snart t ex då objektivt är det inte så mycket bättre än den första EF 24-105/4 L som säljs begagnat för 3000kr.
 
Det är väl helt normalt att vissa nya objektiv blir hypade och sedan övergår detta till en nykter balans mellan pris/prestanda samtidigt som nya objektiv släpp och ökar konkurrensen. Inget specifikt med just denna 85:a. Det innebär inget fel på objektivet. Flera nya produkter är bara "helt underbara" och "måste ha" för att sedan dala i popularitet. Ser jag sådana objektiv köper jag aldrig nytt eller nybegafnat utan inväntar prisfallet. Tror detta kommer drabba Canon RF 24-105/4 L snart t ex då objektivt är det inte så mycket bättre än den första EF 24-105/4 L som säljs begagnat för 3000kr.
Jag tycker att RF 24-105/4 är ett mycket bra objektiv och på många sätt avgjort bättre än EF version 1 som ändå är ett bra objektiv. Optiskt sett är skillnaden märkbar men kanske inte avgörande för vilket man väljer eller motiv för att byta till RF. Men även AF och IS är förbättrad vilket märks tydligt. T.ex för filmning så går EF-varianten bort.
Det positiva med utvecklingen är att vissa äldre objektiv som fortfarande är riktigt bra går att hitta begagnade utan att kosta skjortan.
Särskilt M43-objektiv kan fyndas eftersom deras andrahandsvärde dalar snabbt.
Efterfrågan på RF 24-105/4 kommer förmodligen att vara fortsatt stor ett bra tag och begagnatpriset därefter.
 
Kan ju också beror på att t.ex. Viltrox säljer sin 85:a som enligt många tester i stort ligger i paritet med Sonys 85:a väldigt billigt. Du kan få en manuellt fokuserad 85:a för 1979 kr hos Kaffebrus, autofokus för 3279 kr.
 
Jag tycker att RF 24-105/4 är ett mycket bra objektiv och på många sätt avgjort bättre än EF version 1 som ändå är ett bra objektiv. Optiskt sett är skillnaden märkbar men kanske inte avgörande för vilket man väljer eller motiv för att byta till RF. Men även AF och IS är förbättrad vilket märks tydligt. T.ex för filmning så går EF-varianten bort.
Det positiva med utvecklingen är att vissa äldre objektiv som fortfarande är riktigt bra går att hitta begagnade utan att kosta skjortan.
Särskilt M43-objektiv kan fyndas eftersom deras andrahandsvärde dalar snabbt.
Efterfrågan på RF 24-105/4 kommer förmodligen att vara fortsatt stor ett bra tag och begagnatpriset därefter.

Vi får se. Jag ser dock inte de solklara MTF skillnaderna mot föregångarna och man får minnas att alla dessa skulle sannolikt prestera bättre avseende skärpa på ett spegellöst Canonhus p g a mer exakt autofokus.
 
Min erfarenhet av "old" Canon 24-105/4 gentemot RF är så här.
När jag skaffade EOS R så hade jag först EF-versionen vilket fortfarande är ett bra objektiv. Eftersom jag filmar en del så skaffade jag även RF-versionen som har snabb och tyst AF passande för video och suveränt bra stabilisering.
För stillbild så är den skärpemässiga skillnaden marginell även om den finns men jag märker tydligt att det blir betydligt fler "keepers" med RF-objektivet, Givetvis beroende på hur och vad jag fotograferar. Med statiska motiv så blir det ingen väsentlig skillnad om man är noggrann och inte slarvar med fokuseringen.
Mitt RF-objektiv tecknar något bättre ut mot kanter och hörn om man är kritisk och vill ha bästa möjliga skärpa t.ex i landskap och arkitekturfoto.
Jag tycker att den som vill byta till eller skaffa en R-kamera mycket väl kan nöja sig med EF-versionen av 24-105/4 med avseende på optisk prestanda. Om man redan har EF-objektivet så räcker det långt.
 
Nu är ju bara kortare skärpedjup en del av många delar varför man kanske väljer en annan modell/märke före en Sony 85/1.8.
Det tror inte jag i just det fallet, eftersom 1,8:an är såpass bra. Däremot finns det många andra jämförbara objektiv där det ljusstarkare är generellt bättre överlag.
 
Det tror inte jag i just det fallet, eftersom 1,8:an är såpass bra. Däremot finns det många andra jämförbara objektiv där det ljusstarkare är generellt bättre överlag.

Nu förstod jag inte riktigt. En viktig parameter för mig är ljusinsläppet på f/1.4 vs f/1.8 och inte att det blir kortare skärpedjup. Därför jag valde bort Sony 85/1.8 trots den är så bra.

/stefan
 
Nu förstod jag inte riktigt. En viktig parameter för mig är ljusinsläppet på f/1.4 vs f/1.8 och inte att det blir kortare skärpedjup. Därför jag valde bort Sony 85/1.8 trots den är så bra.
Och jag tror fortfarande att de allra flesta som väljer f/1,4 över f/1,8 inte gör det för att de verkligen behöver det.
 
Jag tycker att RF 24-105/4 är ett mycket bra objektiv och på många sätt avgjort bättre än EF version 1 som ändå är ett bra objektiv. Optiskt sett är skillnaden märkbar men kanske inte avgörande för vilket man väljer eller motiv för att byta till RF. Men även AF och IS är förbättrad vilket märks tydligt. T.ex för filmning så går EF-varianten bort.
Det positiva med utvecklingen är att vissa äldre objektiv som fortfarande är riktigt bra går att hitta begagnade utan att kosta skjortan.
Särskilt M43-objektiv kan fyndas eftersom deras andrahandsvärde dalar snabbt.
Efterfrågan på RF 24-105/4 kommer förmodligen att vara fortsatt stor ett bra tag och begagnatpriset därefter.

Vi har sett en liknande utveckling på Sony-sidan även om vi kanske inte sett riktigt lika mycket av de "fake news" som är gällande att gamla DSLR-objektiv med adapter skulle vara lika bra som de nya objektiv som utvecklats specifikt för spegellösa hus. Det är förstår dösnack.

När det gäller de nya objektiven så har de snabbare fokusmotorer och bättre bildstabilisering som dessutom fungerar med kamerahusens inbyggda stabilisering vilket de äldre inte gör. Där måste man välja att köra stabiliseringen i husen eller i objektiven eftersom de motarbetar varann om båda är på vilket resulterar i oskarpa bilder.

Dessutom är 15-20 år gamla objektiv inte sällan oskarpa fullt öppna vilket de nya nästan aldrig är numera. De nya är inte bara skarpa utan ger även bra bokeh och med många äldre fick man tyvärr välja.

Min första 85:a var en Samyang 85mm/1,4 och det kostade nytt lite drygt 3000:- för kanske 6-7 år sedan. Jag gillade det skarpt fast jag sällan använde det. Manuellt funkade inte särskilt bra heller när jag ville fota blixtsnabba barnbarn. Det hade verkligen egenheten att inte vara särskilt skarpt på 1,4. Först vid 2,0 blev det markant bättre, vilket inte hindrade att 1,4-bilderna kunde bli smått magiska. Nu har det utgått men på Cyber finns fortfarande en gammal länk kvar med ett pris på 2990:- för ett nytt objektiv.

Min son köpte först ett svindyrt GM 85mm/1,4 men bytte det faktiskt snabbt mot just ett Sony 85mm/1,8 som var minst lika skarpt men med lite sämre bokeh. Han har fortfarande detta kvar och det är ett mycket trevligare objektiv att använda - mycket mindre, lättare och smidigare. Jag har svårt att se att det inte skulle hålla fortfarande. Sonys 1,8 kostar f.ö. 5700:- nu på Cyber mot 7300:- för Samyangs 1,4 och om det har ungefär samma optiska egenskaper som mitt manuella, så måste ju det ändå bländas ned till säg 2,0 för att bli skarpt. Är det någon skillnad då annat än att man fått en klassisk "glädjemärkning" på Samyang-objektivet med tillhörande högre pris?
 
ANNONS