Annons

Bästa optiken för fågeljakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan svejsan.
Ska ut i höst och plåta fågeljakt och ska således köpa mej mitt första teleobjektiv att prata om.

Det jag kommer plåta är ripjakt och dyligt... sånt jox som man jagar med hund (dont ask me jag fattar noll om jakt).

Vad kan jag tänkas behöva för objektiv för att fånga lite fågel på hagel-avstånd?

tack.
PS: förslag mottages... har kikat närmre på ett 70-200/4L men tele-vetare kan nog ge tips som är bättre...

thx mates.

Det låter som att du tänker fotografera inne i skogen i gryningen, och då har du förmodligen väldigt dåligt med ljus.

För det syftet och i 70-200/4ans prisklass misstänker jag att ett 70-300/4-5.6 IS kan vara ett bättre val. Du förlorar ett bländarsteg i ljusstyrka men tjänar ca 3 steg med bildstabiliseringen (under förutsättning att fågeln sitter still).

70-300 IS vs 70-200/4
+ längre räckvidd (fast du kan använda TC på 70-200)
+ bildstabilisering
- sämre autofocus
- frontelementet roterar
- inte riktigt lika skarpt
- mindre robust

Om du kan tänka dig gå upp över 10 000 kr så finns det en del andra objektiv som kan vara intressanta. Om det bara är ett enstaka tillfälle så kan det också vara intressant att hyra ett objektiv.

raincat skrev:
Det låter som att du tänker fotografera inne i skogen i gryningen, och då har du förmodligen väldigt dåligt med ljus.

För det syftet och i 70-200/4ans prisklass misstänker jag att ett 70-300/4-5.6 IS kan vara ett bättre val. Du förlorar ett bländarsteg i ljusstyrka men tjänar ca 3 steg med bildstabiliseringen (under förutsättning att fågeln sitter still).

70-300 IS vs 70-200/4
+ längre räckvidd (fast du kan använda TC på 70-200)
+ bildstabilisering
- sämre autofocus
- frontelementet roterar
- inte riktigt lika skarpt
- mindre robust

Om du kan tänka dig gå upp över 10 000 kr så finns det en del andra objektiv som kan vara intressanta. Om det bara är ett enstaka tillfälle så kan det också vara intressant att hyra ett objektiv.

OJ fan. sorry. jag menade 70-200/4L IS... Så att all optik runt 12k är intressant för mig.

Tack för tipsen. Det är ungefär så jag känner också... att IS och ljusstyrka borde prioriteras.

TROR du att 200mm är nog långt?

Fågeljakt har jag ingen erfarenhet av,men väl annan jakt och plåtande av våran jycke. Jag misstänker att 200mm kan vara i kortaste laget.

Antar att du inte vill vara allt för nära hagelsvärmarna (åtminstone bakom alt en bit bredvid skytten), och hunden lär försvinna en bra bit framåt för att stöta. Även om du inte är ute efter närbilder på hunden och fågeln, så "krymper" hunden väldigt snabbt när avståndet ökar. Och fåglarna är ju inte så stora de heller.

Ett alternativ (om kassan tillåter) skulle kanske Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM kunna vara? Förvisso dyrare än 12000, men inte så ruskigt mycket mer. Men det vill ju till att det inte är ett engångsbehov... ;-)

Red/ Ripjakt är väl på fjället, och alltså kanske inte så mörkt att den sämre ljusstyrkan förstör.

ahha!
äntligen. input från en jägare. ja näää jag vill helst stå bredvid skytten...

det verkar som att det får bli något annat än en 70-200...

100-400 är intressant men såååå utdaterad IS...

Nåja. efter mycket om och men så beställde jag IDAG

70-200/4L IS + Canon 1.4II

får väl se då hur nöjd jag blir.
men enligt photozone degraderar tcn ytterst lite och endast i hörnen så...

ANNONS
Götaplatsens Foto