Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa stället att montera Canvas på kilram i Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

knatte

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet var det är bäst och billigast att montera upp Canvasbilder på en kilram? I närheten eller helst inne i Göäteborg, så att man kan fixa det utan frakt/porto.

Kollade på Horbauch och de villa ha ca 550 kr för att montera ett Canvasfotografi 60x40 cm på en kilram. Det tyckte jag var ganska blodigt..
Tips och ideer på andra ställen tas emot och gärna billigare då...
ex Gallerix??

Någon som har erfarenhet var det är bäst och billigast att montera upp Canvasbilder på en kilram? I närheten eller helst inne i Göäteborg, så att man kan fixa det utan frakt/porto.

Kollade på Horbauch och de villa ha ca 550 kr för att montera ett Canvasfotografi 60x40 cm på en kilram. Det tyckte jag var ganska blodigt..
Tips och ideer på andra ställen tas emot och gärna billigare då...
ex Gallerix??

Det bästa och billigaste är väl att göra det själv? Har monterat ganska många själv med kilramar från http://www.in-exfarg.se/index.php De har i alla längder.

Vad du behöver utöver själva ramen är en häftpistol och litet nogrannhet.

/FW

Billigast är väl göra det själv, men knappas bäst såvida man inte är erfaren. Lätt hänt att duken blir för slapp.
Gallerix tar lite över 300 kr att spänna upp en duk i den storleken, dock på sina egna ramar.

/Stefan

Har du erfarenhet av att duken blir för slapp Stafan? (För att det inte ska bli något missförstånd, så är det en vänligt ställd fråga)

Om du är lite van vid att arbeta med fingrarna, så tycker jag att du ska våga spänna den själv. Jag har spänt två stycken (35x35cm & 90x45cm) och det har inte varit några problem med slutresultatet. Däremot tar det lite tid i början, så frågan är hur mycket man värdesätter denna. Det som jag tyckte var lite pilligt var att montera själva kilramen, så att den blir helt rak. När man sedan har fått duken som man vill ha den och satt de två första stiften, går det väldigt snabbt med resten. Det som kan kräva lite fingerhet är att fixa till så hörnen blir snygga i slutet bara.

Jag följde råd från kilram.se

Jag köpte på samma ställe som kilramarna en skärmatta (funkar kanon att skära kanvasen från rullar på). På plattan är det rutmönster så jag lägger bara kilramen på skärmattan så ser jag direkt om hörnen är 90 grader.

/FW

Billigast är väl göra det själv, men knappas bäst såvida man inte är erfaren. Lätt hänt att duken blir för slapp.
Gallerix tar lite över 300 kr att spänna upp en duk i den storleken, dock på sina egna ramar.

/Stefan
Jag kollade med Gallerix idag och de tog 308 kr (inklusive kilramen) för 60x40 cm och det blir nog de som får göra jobbet..
Det känns som den 100-lappen som själva jobbet kostar kan det vara värt, för att få det bra och slippa vara orolig för slapp duk mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto