Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa super-zoom objektivet för Sony A-mount?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej,

Vilken superzoom är den mest kompromissfria för Sony A (APS-C)? Vilken skulle ni rekommendera?


Plockade fram min systers gamla och numer oanvända Sony A200. Vi tänkte ge den till vår pappa som present när han är sådär måttligt intresserad av foto, men även rädd ny teknik.

Således vill jag göra allt så lätt som möjligt för honom. Därför tänkte jag att man skulle ge honom en kompromiss med att utrusta kameran med en super-zoom. Pappa är mest inresserad att kunna sätta sig i skogen och zooma runt lite. Så länge som papps fulla intresse är okänt så avstår vi från ett 150-600 objektiv nu.

Men jag kan bara Sony E-systemet. På den tiden Sony A ännu var en grej så var jag inbiten Canon användare och bara beläst på Canon och Nikon. Sony var helt ointressant då för mig.

Således frågan:
Vilken superzoom är den mest kompromissfria för Sony A (APS-C)? Vilken skulle ni rekommendera?



Av de få, svår-hittade recensionerna som finns från den tiden har jag fått denna uppfattning:

Tamron 16-300: välbyggt, men med gräsligaste kromatiska abberationen ever; en LSD-trip vid 300 mm

Sigma 18-300: bättre bildmässigt än Tamron

Sen finns det oerhört lite info om Sigma 18-250 och Sonys egen super zoom från den tiden. Vet någon något om dem?


Alternativet är att vi köper Tamrons 70-300 VC USD, ett objektiv som är erkänt bra och omtyckt (för sitt pris) på samtliga system (Canon, Nikon, Sony) och får ha det tillsammans med kitobjektivet 18-70 som sitter på kameran. 18-70:an är bara so oerhört dåligt. 🙈
 

CT-54

Aktiv medlem
När det gäller "superzoom" har jag ingen erfarenhet, men kan rekommendera Dyxum.com där det finns gott om recensioner med synpunkter från användare på objektiv av alla slag till Sony, både A och E.

Tamron 70-300 USD däremot kan rekommenderas, men du letar nog förgäves efter en variant med inbyggd bildstabilisering till Sony. Det producerades utan stabilisering till Sony eftersom kamerahusen har bildstabilisering, vilket också framgår av informationen från tillverkaren (längst ner!) på "produktsidan" här på Fotosidan som du länkat till i din annons. Jag köpte ett sådant begagnat till min kusin som använder det på den A700 som hon övertagit. Tycker att det är jämförbart med Sony 70-300 G, bortsett från att det saknas reglage för fokusbegränsning. Den tidigare versionen av Tamron 70-300 utan inbyggd fokusmotor ska du nog undvika om kromatisk abberation är ett problem...

Lycka till i sökandet!
 

WeeBee

Aktiv medlem
När det gäller "superzoom" har jag ingen erfarenhet, men kan rekommendera Dyxum.com där det finns gott om recensioner med synpunkter från användare på objektiv av alla slag till Sony, både A och E.

Tamron 70-300 USD däremot kan rekommenderas, men du letar nog förgäves efter en variant med inbyggd bildstabilisering till Sony. Det producerades utan stabilisering till Sony eftersom kamerahusen har bildstabilisering, vilket också framgår av informationen från tillverkaren (längst ner!) på "produktsidan" här på Fotosidan som du länkat till i din annons. Jag köpte ett sådant begagnat till min kusin som använder det på den A700 som hon övertagit. Tycker att det är jämförbart med Sony 70-300 G, bortsett från att det saknas reglage för fokusbegränsning. Den tidigare versionen av Tamron 70-300 utan inbyggd fokusmotor ska du nog undvika om kromatisk abberation är ett problem...

Lycka till i sökandet!
Tusen tack för ditt inlägg. Väldigt informativt, och tack för länken.

Efter ditt inlägg dubbelkollade jag med Tamrons kundtjänst igen. Och ja, du har helt rätt - de hade missat sig och råkat säga att Sony-varianten fanns med VC, men som du sa så gör den inte det.
 

lopec

Aktiv medlem
Sonys egna SAL18250 tycker jag är väl värt att rekommendera, kört det till a58 och nu till a77m2 och är oftast nöjd med resultatet, den är oftast med på kortare resor när kameran är 'bra att ha med'

Vid dedikerad fotoutflykt blir det oftare ett fast 150mm från sigma.

Håller med om 18-70, den står bara och samlar damm på hyllan.

 
ANNONS