Annons

Spegelreflex eller spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

xQubeZ

Aktiv medlem
Testa o göra en fabriksåteratällning på kameran och se om du har senaste firmwaren, annars uppdatera. Ifall du kommit åt någon inställning bör en fabriksåteratällning sätta allt till standard. Har själv ingen fuji utan bara Sony’s så vet inte hur deras menyer eller funktioner funkar riktigt så svårt o säga mer. Men med tanke på hur avancerade AF system många har kan man lätt ha ställt in något fel. Vet tex att i mina Sony hus kan jag bestämma hur snabbt den flyttar fokus i AF-C mellan olika subjekt tex. Det kan påverka mycket beroende på vad du fotar i stunden.
 

alf109

Aktiv medlem
Kör själv med en X100F som har samma sensor och liknande (samma?) AF. Funkar utmärkt när man plåtar saker som står still, däremot när jag plåtar min hund i rörelse vilket kan liknas vid barn antar jag blir det värre. Om ljuset dessutom är lite halvtaskigt gör det ju inte saken bättre direkt. Jag skaffade en Nikon D750 just för att även ha en kamera som funkade bättre för detta bland annat. Sedan oavsett vad man har för kamera måste man som regel köra med följande autofokus om man plåtar saker som rör sig.
 

DRmartina

Aktiv medlem
Sony A7R2 är en absolut underbar kamera att arbeta med den, men för det mesta är den overkill, dvs bildernas underbara kvalitet syns inte på nätet eller på förstoringar som är A4 eller mindre. Dessutom är det en synnerligen prisvärd kamera just nu.

Min bästa kamera är Olympus Om-D-Em1 mk2, för den kan nästan allt och varje gång jag jämför med Sonyn så blir jag lite besviken att skillnaden är så liten, det borde skilja mer än det gör, trodde/tror jag.

Den kamera jag använder mest är en Sony RX10 mk4, den har ett objektiv som motsvarar 24-600 mm och det är fantastisk att ha med detta supertele till ställen där man aldrig skulle drömma om att släpa ett stort objektiv i vanliga fall.

Jag lägger ut en hel del bilder på min Facebook, ni får gärna titta in och se om ni kan räkna ut vilka bilder som är tagna med vilken kamera. Jag klarar inte det själv om jag inte råkar komma ihåg händelsen.

Det känns trevligt att du kan ta till dig en del av mina råd.
Lyssnar och lär, enda sättet att utvecklas :D
 

DRmartina

Aktiv medlem
Kör själv med en X100F som har samma sensor och liknande (samma?) AF. Funkar utmärkt när man plåtar saker som står still, däremot när jag plåtar min hund i rörelse vilket kan liknas vid barn antar jag blir det värre. Om ljuset dessutom är lite halvtaskigt gör det ju inte saken bättre direkt. Jag skaffade en Nikon D750 just för att även ha en kamera som funkade bättre för detta bland annat. Sedan oavsett vad man har för kamera måste man som regel köra med följande autofokus om man plåtar saker som rör sig.
Ja det är därför jag undrar om X-T2 kanske helt enkelt inte är rätt för mig just nu. Har inte heller några egentliga problem med systemet när jag fotar stilla motiv (eller samarbetande vuxna) men barn i rörelse (som gärna också rör sig oförutsägbart och inte tar hänsyn till var ljuset ligger i rummet) är desto svårare med kameran. Tror säkert att en duktig fotograf skulle klara det utan problem med samma kamera men jag kanske behöver något mer pålitligt? Har kikat en del på Nikon D750, är du nöjd med den överlag?
 

DRmartina

Aktiv medlem
Testa o göra en fabriksåteratällning på kameran och se om du har senaste firmwaren, annars uppdatera. Ifall du kommit åt någon inställning bör en fabriksåteratällning sätta allt till standard. Har själv ingen fuji utan bara Sony’s så vet inte hur deras menyer eller funktioner funkar riktigt så svårt o säga mer. Men med tanke på hur avancerade AF system många har kan man lätt ha ställt in något fel. Vet tex att i mina Sony hus kan jag bestämma hur snabbt den flyttar fokus i AF-C mellan olika subjekt tex. Det kan påverka mycket beroende på vad du fotar i stunden.
Har precis fabriksåterställt och uppdaterat till senaste firmwaren som enl Fuji ska åtgärda en del autofokus problem. Återkommer med resultat. Fotar med AF-C också men upplever att jag får fler missade fokusbilder än när jag kör AF-S eller manuellt.
 

DRmartina

Aktiv medlem
Eller på en medföljande CD (fast det kanske är en fullständigt föråldrad distributionsform numera. :)


Ja, då blev det nog rätt när du siktade åtminstone. Barnet kan förstås ha rört sig tillräckligt mycket för att ögat ska ha hamnat framför eller bakom fokusplanet. Storleken på bilderna här i forumet är dock för liten för att man ska kunna se om det är oskarpt. Kan du lägga en originalfil någonstans där den är åtkomlig?

Prova också att använda samma fokusteknik på en samarbetande vuxen som kan sitta still på kommando.
Tack för återkoppling! Har egentligen inga problem när jag fotar samarbetande vuxna med samma teknik. Men vill gärna få till några fina bilder på barnen (som inte är tagna med en Iphone) innan de är vuxna ;)
 

DRmartina

Aktiv medlem
Har du testat ögonfokus? Det räcker att barnet rör sig lite för att fokus ska bli fel med f/2 på det avståndet.

Bästa kameran för att klara såna motiv är nog Sony A7 III eller A9, då de har riktigt bra följande ögonfokus (fuji kan bara köra singelfokus på ögon än så länge).
Ja det är den där smaskiga Sony ögonfokusen som fått mig sugen på att byta till A7 III. När jag köpte XT2 var mitt primära intresse street foto och porträtt vilket jag upplever att den gör kanon men eftersom jag inte har någon annan kamera vill jag gärna att den även ska fungera för att fota barnen. Tror som sagt att mycket har att göra med dålig teknik och ska fortsätta öva för att se om jag kan få den att fungera för mig för det är verkligen mycket jag älskar med kameran. Sony alfa-serien har jag tidigare nobbat för att jag tycker objektiven blir så stora med FF och att jag då lika gärna kan skaffa en DSLR med FF men med A7 III har kamerahuset blivit så fenomenalt att jag börjat tänka om. Drömmen hade väl varit att behålla X-T2 OCH ha en DSLR eller A7 III som klarar rörliga motiv lite bättre, men då får jag nog sälja ett organ på svarta marknaden (eller barnen, då slipper jag problemet med att fånga de på bild) :D
 

alf109

Aktiv medlem
Ja det är därför jag undrar om X-T2 kanske helt enkelt inte är rätt för mig just nu. Har inte heller några egentliga problem med systemet när jag fotar stilla motiv (eller samarbetande vuxna) men barn i rörelse (som gärna också rör sig oförutsägbart och inte tar hänsyn till var ljuset ligger i rummet) är desto svårare med kameran. Tror säkert att en duktig fotograf skulle klara det utan problem med samma kamera men jag kanske behöver något mer pålitligt? Har kikat en del på Nikon D750, är du nöjd med den överlag?
Tycker att den är riktigt bra, valde den i stället för D810 för att den var lättare och att upplösningen räckte för mig. Faktiskt den dslr som jag trivts bäst med och jag har haft några stycken. Bra pris är det också på den nu.
 

afe

Aktiv medlem
Har du förresten uppdaterat firmware i din X-T2? Det har kommit en hel del förbättringar av bl.a. AF.
 

PerKr

Aktiv medlem
rörliga småbarn är riktigt svårt. Inte bara för att de rör sig ganska snabbt utan för att man ofta är ganska nära. Manuell förfokusering med så liten bländare man orkar med skulle kanske göra det lättare? Det är den metoden jag skulle sätta mitt hopp till.

Angående bilden på det stillasittande barnet. ISO 800? När börjar brusreduceringen i XT2:an ta bort de finaste detaljerna så att allt ser oskarpt ut när man zoomar in i bilden? Och vid vilken bländare är ditt objektiv som skarpast? Det går ju att testa på ett mjölkpaket eller vad som helst som står stilla och innehåller lite finare detaljer.

Ibland är det också så att man helt enkelt får vara nöjd med att bilderna ser bra ut vid utskrift och strunta i att skärpan inte riktigt finns där när man zoomar in på en skärm.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
rörliga småbarn är riktigt svårt. Inte bara för att de rör sig ganska snabbt utan för att man ofta är ganska nära. Manuell förfokusering med så liten bländare man orkar med skulle kanske göra det lättare? Det är den metoden jag skulle sätta mitt hopp till.

Angående bilden på det stillasittande barnet. ISO 800? När börjar brusreduceringen i XT2:an ta bort de finaste detaljerna så att allt ser oskarpt ut när man zoomar in i bilden? Och vid vilken bländare är ditt objektiv som skarpast? Det går ju att testa på ett mjölkpaket eller vad som helst som står stilla och innehåller lite finare detaljer.

Ibland är det också så att man helt enkelt får vara nöjd med att bilderna ser bra ut vid utskrift och strunta i att skärpan inte riktigt finns där när man zoomar in på en skärm.
Fujis kameror har i standardinställningarna för jpg en brusreducering jag tycker är onödigt kraftig.
Vid högre ISO börjar den smeta ut detaljerna. jag ställer ner det värdet till minimum.
Nu fotar jag nästan aldrig jpg men vill att den inbakade jpg-filen i raw skall bli så lik min raw-fil som möjligt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej Martina,
Jag fotade Canon under väldigt många år. Numera har jag helt tagit steget över till Fuji.
Har både X-PRO2 och X-T2. Jag testade min X-PRO2 och senare X-T2 mot min Canon 5Ds r och 5D MKIII under lång tid innan jag vågade sälja av dem.

Faktum är när jag började bli van vid mina Fuji kameror fick jag ungefär samma resultat med dessa som med Canon kamerorna. Då talar vi mörka miljöer, rörliga motiv och följande fokus.

Här en serie jag tog i början med X-T2 och 50-140/2,8 OIS. Solen hade gått ner och det var ganska mörkt.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=375657

Rent generellt är Fujis 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 makro Fujis först släppta objektiv. Dessa har jämfört med senare objektiv en något slö fokus. 56/1,2 har heller ingen snabbt AF.

När du säger att du tyckte du fick bättre resultat med X-T1 är jag helt oförstående. Själv hade jag X-PRO1 och den kameran var verkligen trög. Visst X-T1 var bättre men jämfört med X-T2 var den också en riktig trögis.

Ibland är man som fotograf i en miljö där man är på gränsen av att klara ekvationen ISO, tid och bländare.
Har man då något som rör snabbt på sig kan man ha passerat gränsen för vad som kommer fungera.
Det kan vara i en mörk kyrka eller ett mörkt rum.

Då måste man ändra på förutsättningar och se till att få mer ljus. Blixt är den vanliga lösningen men det kommer också allt fler led-lampor som alternativ.

Sedan har som många påpekat fotografens erfarenhet är en stor del av att få till ett bra resultat. Vilket är helt sant.

Själv är jag mycket nöjd med resultaten från mina Fuji kameror även under mycket mörka förhållanden.
De är ungefär lika mina tidigare Canon-kameror under de förhållandena. Till och med lite bättre.

Så byta utrustning är nog fel väg att gå.
Det kan naturligtvis vara något fel på din kamera men det är ovanligt. Se om du kan få någon som också har X-T2 att testa din kamera och se att den fungerar lika.

Lycka till med fortsättningen.
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Bilden på den lilla krabaten borde fungera bra han/hon sitter hyggligt still, någonting som inte stämmer där, X-T2 saknar tydligen inbyggd blixt eller hur är det med det, man har börjat att ta bort den inbyggda blixten på alltfler kameror vilket är synd tycker jag. Kanonsvårt att få till bra bilder på barn inomhus om dom inte sitter still och plockar med någon leksak eller så.

Kvicka hoppande barn inomhus med stolar och bord i vägen, blir ju inte alltid bra även om skärpan sitter på några av bilderna, jag vill nog påstå att det svårt även med den bästa DSLR kameran att nypa fokus under sådana förhållande, relativ korta avstånd, dåligt med ljus, möbler i vägen osv, många föredrar att filma sina telningar med telefonen, vilket kan gå lättare, lugna barnbilder borde fungera och är nog så viktiga, action bilder fungerar bäst ute i bra ljus och med rätt objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Bilden på den lilla krabaten borde fungera bra han/hon sitter hyggligt still, någonting som inte stämmer där, X-T2 saknar tydligen inbyggd blixt eller hur är det med det, man har börjat att ta bort den inbyggda blixten på alltfler kameror vilket är synd tycker jag. Kanonsvårt att få till bra bilder på barn inomhus om dom inte sitter still och plockar med någon leksak eller så.

Kvicka hoppande barn inomhus med stolar och bord i vägen, blir ju inte alltid bra även om skärpan sitter på några av bilderna, jag vill nog påstå att det svårt även med den bästa DSLR kameran att nypa fokus under sådana förhållande, relativ korta avstånd, dåligt med ljus, möbler i vägen osv, många föredrar att filma sina telningar med telefonen, vilket kan gå lättare, lugna barnbilder borde fungera och är nog så viktiga, action bilder fungerar bäst ute i bra ljus och med rätt objektiv.
Direkt blixt som t ex en inbyggd ger riktigt tråkiga bilder som huvudsakliga ljuskälla och jag anser dem endast vara till nytta som upplättningsblixt utomhus.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bilden på den lilla krabaten borde fungera bra han/hon sitter hyggligt still, någonting som inte stämmer där, X-T2 saknar tydligen inbyggd blixt eller hur är det med det, man har börjat att ta bort den inbyggda blixten på alltfler kameror vilket är synd tycker jag. Kanonsvårt att få till bra bilder på barn inomhus om dom inte sitter still och plockar med någon leksak eller så.

Kvicka hoppande barn inomhus med stolar och bord i vägen, blir ju inte alltid bra även om skärpan sitter på några av bilderna, jag vill nog påstå att det svårt även med den bästa DSLR kameran att nypa fokus under sådana förhållande, relativ korta avstånd, dåligt med ljus, möbler i vägen osv, många föredrar att filma sina telningar med telefonen, vilket kan gå lättare, lugna barnbilder borde fungera och är nog så viktiga, action bilder fungerar bäst ute i bra ljus och med rätt objektiv.
Helt rätt.
Objektiv som 18/2, 35/1,4 och 56/1,2 är konstruerade före Fuji började satsa på riktigt snabba objektiv.
Det kom på zoomarna som 16-55/2,8 och 50-140/2,8 först. Sedan har det kommit en hel drös de senaste 2 åren.

Att fota barn som springer runt och leker inomhus är nästan dömt att misslyckas i normalupplyst rum. Även om skulle lyckas sätta fokus går det nog inte att hålla en tillräckligt kort slutartid på cirka 1/500 utan att skruva upp ISO till maxläge.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Direkt blixt som t ex en inbyggd ger riktigt tråkiga bilder som huvudsakliga ljuskälla och jag anser dem endast vara till nytta som upplättningsblixt utomhus.
X-PRO2 och X-T2 har ingen inbyggd blixt. Däremot fick åtminstone jag med en liten blixt man kan sätt på och inte har egna batterier. Den är faktiskt riktigt bra men förstås svag och måste anses som en nödlösning som alla sådan blixtar.

Idag finns det en mängd bra blixtar och triggers att köpa till Fuji.
Jag har också deras egna svindyra X-500 som är mycket bra så länge man bara skall ha den på kameran för att slå i taket eller mot en bakomvarande vägg.
Skall man börja köra med flera blixtar eller ha dem off-camera är den idiotisk. Finns ingen trigger till den och den kommunicerar med ljus. Kräver i princip 2 av dem om man skall köra en off-camera en nätt investering på 11 000 kr.

Personligen kör jag med Godox och det fungerar suveränt. Godox har också en mängd olika modeller att välja för Fuji. Jag har AD200 som är mycket kraftfull som på ett ljusstativ tillsammans med en softbox eller ett litet transparent paraply blir en liten portabel blixtlösning man kommer långt med.

Det går inte att komma runt att blixt behövs ibland för att få bra resultat.
 

Bengf

Aktiv medlem
Direkt blixt som t ex en inbyggd ger riktigt tråkiga bilder som huvudsakliga ljuskälla och jag anser dem endast vara till nytta som upplättningsblixt utomhus.

Nja... både och kan man nog säga, beror på avståndet och om också lite hjälpljus kommer från något fönster, med gamla RX100 går det att med fingret vinkla den lilla blixten bakåt och få ljuset mot taket om man vill, barn vid fönster under middagen kan bli siluetter i motljuset.

Sedan kanske inte alla barnbilder är tänkta att skickas till tävlingar, minnes bilder blir mycket värdefulla när åren går då tummar man lite på kvalitets missar, inbyggda blixten kan vara snabbhjälpen när något händer även autoläget kan hjälpa när saker händer snabbt.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Under barnåren använde jag blixt väldigt mycket.

En bra blixt med vinklingsbart huvud och reflektorskiva ger fina bilder i många mörka och dunkla situationer. Canon Speedligt har modeller med en liten vitskiva som ger lagom ljus framåt och ger en liten reflektion som lyser upp och ger en ögonblink. Kanske finns det någon motsvarande blixt till din kamera.


https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=CQBD+jNx&id=F04118FE26CE5324AA3E5F0B9C84E386A9CEBABB&thid=OIP.CQBD-jNxNivc9X61D4hhAgHaHa&q=canon+speedlite+530ex&simid=608022429115483869&selectedIndex=25&ajaxhist=0
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Under barnåren använde jag blixt väldigt mycket.

En bra blixt med vinklingsbart huvud och reflektorskiva ger fina bilder i många mörka och dunkla situationer. Canon Speedligt har modeller med en liten vitskiva som ger lagom ljus framåt och ger en liten reflektion som lyser upp och ger en ögonblink. Kanske finns det någon motsvarande blixt till din kamera.


https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=CQBD+jNx&id=F04118FE26CE5324AA3E5F0B9C84E386A9CEBABB&thid=OIP.CQBD-jNxNivc9X61D4hhAgHaHa&q=canon+speedlite+530ex&simid=608022429115483869&selectedIndex=25&ajaxhist=0
Fujis egen heter X-500 och mycket bra för att ha just på kameran som du beskriver. Är princip lika Canons 580 blixt. Fast Fujis är svindyr och det finns mycket bättre grejer att köpa idag.
Godox är min rekommendation eftersom de i förhållande till sitt pris är av mycket högkvalité och kraftfulla.
 
ANNONS