Annons

Bästa väskan för kamera och objektiv i handbagage?

Produkter
(logga in för att koppla)

professorb

Aktiv medlem
Skall ta med mig fotoutrustningen på flygning och tänkte höra om någon kan rekommenderar en bra väska som handbagage. Det finns ju Lowepro X200 men den väger ju alldeles för mycket. Med 5.5 kg väska finns det bara 2.5 kg kvar till maxgränsen 8 kg på Lufthansa. En vanlig Samsonite väger ju under 2 kg men var hittar jag en bra insats till den sådan?
 

dagr

Aktiv medlem
Skall ta med mig fotoutrustningen på flygning och tänkte höra om någon kan rekommenderar en bra väska som handbagage. Det finns ju Lowepro X200 men den väger ju alldeles för mycket. Med 5.5 kg väska finns det bara 2.5 kg kvar till maxgränsen 8 kg på Lufthansa. En vanlig Samsonite väger ju under 2 kg men var hittar jag en bra insats till den sådan?
Vad vill du kunna ta med för kamera och objektiv? Något annat? Måste den vara på hjul?
 

professorb

Aktiv medlem
På hjul är ju bra. Det som skall med är Nikon D810, D7100, D7000, Tamron 150-600/6.3, Nikon 70-200/2.8, Tamron 24-70/2.8, Nikon 16-35/4, Nikon 50/1.4, Nikon 105/2.8, Nikon 16-85/5.6DX, Nikon 18-200/5.6DX, Nikon 35/1.8DX, Sigma 8-16DX, SB800 och lite laddare etc. Stativ får åka stora väskan.

Samsonite har ju maxad storlek 56x40x23 men jag hittar ingen information om fotoinsats så grejerna inte skramlar runt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
F-stop

Kolla in F-stop och deras insatser som passar i många väskor och ryggor. ICU pro large och xlarge rymmer båda mycket och väger under kilot. Tror att t.ex. cameranu.nl har i lager. Kolla in storlekar på deras hemsida.
 

whisky

Avslutat medlemskap
ThinkTank

Jag kör denna på mina resor. Grymt bra väska med bra bärsystem. Finns mindre varianter med.
Köp ingen med hjul, dom väger mer och insatsen med hjul och handtag stjäl onödig plats!
Blir väskan för tung så tänk på att de flesta flygbolag tillåter en datorväska med. Stoppa ner ev laptop där + en optik eller två. Ett annat alternativ jag i bland använder är att stoppa optik i jackfickan till jag är igenom incheckningen. Sen åker det ner i väskan igen. Har ännu inte fått fotoväska vägd eller kollad men i bland är det bra att förebygga :)

https://www.thinktankphoto.com/collections/airport-series-backpacks/products/airport-accelerator-camera-backpack
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag var TS skulle jag nog, innan jag väljer väska, fundera på om jag verkligen behöver ha med allt det där. 24-70, 16-85 och 18-200? Plus 70-200? Och 16-35?
 

afe

Aktiv medlem
Om jag var TS skulle jag nog, innan jag väljer väska, fundera på om jag verkligen behöver ha med allt det där. 24-70, 16-85 och 18-200? Plus 70-200? Och 16-35?
Klok synpunkt tycker jag, men om TS verkligen tycker sig behöva allt det där överlappandet är nog ThinkTank det bästa.
 

Sabud

Aktiv medlem
Skulle nog först ställa mig frågan vad som är nödvändigt att ta med innan en väska anskaffas;)

Själv har jag utgått från en ultralätt (1,25kg) Samsonite rullväska som med ett liggunderlag och lite pyssel
blir hyggligt rymlig, skyddande och mycket praktisk. Jag har prioriterat så jag bara har det som kostar
i handbagaget som den bättre optiken och husen. Allt annat `krafs´ checkar jag in som till exempel motljusskydden som kan vara skrymmande.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Motljusskyddet till din 500:a kostar väl några tusenlappar, så jag antar att det får följa med i handbagaget? :)

Annars håller jag med om att det är en bra idé att ha "krafset" i det incheckade bagaget. Dock inte batterier och laddare (batterier tror jag måste vara i handbagaget dessutom) - det är jättetrist att komma fram och upptäcka att man inte kan använda kameran för att det incheckade bagaget inte åkte med samma plan som man själv ...
 

PMD

Aktiv medlem
Det som skall med är Nikon D810, D7100, D7000, Tamron 150-600/6.3, Nikon 70-200/2.8, Tamron 24-70/2.8, Nikon 16-35/4, Nikon 50/1.4, Nikon 105/2.8, Nikon 16-85/5.6DX, Nikon 18-200/5.6DX, Nikon 35/1.8DX, Sigma 8-16DX, SB800 och lite laddare etc.
Hur mycket väger den uppräknade utrustningen?

Klarar du dig under 8 kg utan väska ens?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På hjul är ju bra. Det som skall med är Nikon D810, D7100, D7000, Tamron 150-600/6.3, Nikon 70-200/2.8, Tamron 24-70/2.8, Nikon 16-35/4, Nikon 50/1.4, Nikon 105/2.8, Nikon 16-85/5.6DX, Nikon 18-200/5.6DX, Nikon 35/1.8DX, Sigma 8-16DX, SB800 och lite laddare etc. Stativ får åka stora väskan.

Samsonite har ju maxad storlek 56x40x23 men jag hittar ingen information om fotoinsats så grejerna inte skramlar runt.
Spontant så är ju det där jättemycket grejor på en resa, vilket jag tror Per försöker säga han också ovan. Men det är klart att man kan resa på väldigt olika sätt. Jag antar att du ska hyra bil direkt och då är det väl kanske inget större problem men om jag vore som du skulle jag göra bokslut över vad jag egentligen bara släpat runt världen och lika gärna kunnat lämna hemma till nästa gång.

Sedan kan jag själv påminna mig ett antal resor där jag haft möjlighet att ta med 30 Kg på huvudflighterna som sedan krympt till 20 kg eller hälften på anslutningsflyg med små plan. Ska man ta den typen av anslutningsflyg med så mycket grejor kan det ju vara bra att kolla max bagage på anslutande flyg så man inte står där sedan med halvpanik och tvingas skicka grejorna parallellt med annat flyg därför att man spräckt flygningens lastplan eller bolagets regler.

"Less is more" - ibland.

Själv gick jag åt andra hållet idag genom att köpa en kameraväskeinsats hos Scandinavian till en canvasväska jag har och tänker ta den istället för min fotoryggsäck på nästa resa. Den är både mindre, lättare och lite mer formbar och praktisk än ryggsäcken men det är ju inget som helst alternativ för dig förstår jag.
 

professorb

Aktiv medlem
Resan är en enkel till annan bostadsort och inte en fotoresa. Därmed skall rubbet med. Överlappet beror på att jag har både DX och FX.

Tack för tipsen om f-stop. Tyvärr verkar de inte ha inlägg i rätt storlek dvs 56x40x23. Deras är betydligt mindre. Men trots det, någon som vet om de går att få tag på i Sverige?

Men kanske lika bra att ge upp och ta två väskor. Frågan kvarstår dock hur man hittar väskor som inte tar upp hela handbagagevikten utan innehåll. Två ryggsäckar blir ju lite jobbigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Måste du flyga med Lufthansa? British Airways har mycket mer generösa handbagageregler. Två väskor (varav den ena mindre än den andra). Max vikt per väska är 23 kg, men du måste klara av att lyfta upp väskorna på bagagehyllan på egen hand.
 
ANNONS