Annons

Bättra Kvaliten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Who

Medlem
Hej alla...

Kanske är en superdum fråga men jag undrar om det går att bättra på kvaliteten på en bild tagen med en gammal gammal 1,1 MP kamera.

finns det någon hjälp att hitta i PS eller finns det något bättre alternativ?

Den minsta lilla bättringen skulle vara av stort värde för mitt arbete!

Vet inte vad det är för kvalitetskamera du har, men på min konica 1,3mpix hjälpte det lite grann att köra brusreducering och skärpa upp den lite..

En exempelbild och vad du skulle vilja åstadkomma gör det enklare att komma med konkreta tips.

dumbo skrev:
En exempelbild och vad du skulle vilja åstadkomma gör det enklare att komma med konkreta tips.

Det jag vill göra är att helt enkelt markera och extrahera en person ur en bild. Men i och med kvaliten är kontrasterna mycket suddiga och det blir svårt att få ett hum om var exakt det är bäst att göra själv makeringen

har just nu ingen bild att visa upp...:(

Då kan det ju hjälpa litegrann att öka kontrasten med en S-kurva i curves tex, då kan man ju få en lite skarpare kontur. Om man sedan åxå skärper upp bilden lite, som Peter sade, så blir det ytterligare lite lättare att se.

Annars får du prova dig fram och se vad som ser bra ut. Om du använder quickmask så gär det ju lätt att lägga till och dra ifrån saker.

dumbo skrev:
Då kan det ju hjälpa litegrann att öka kontrasten med en S-kurva i curves tex, då kan man ju få en lite skarpare kontur. Om man sedan åxå skärper upp bilden lite, som Peter sade, så blir det ytterligare lite lättare att se.

Man kan ju som Robert säger öka kontrast och ljusa upp rejält i ett justeringslager och sedan göra markeringen i justeringslagret för att sedan radera det lagret eftersom det ändå bara var till för att se att göra en markering i.

Lätt som en plätt och klart som korvspad.

Tackar för alla förslag, tips och idéer!!

Har lyckats relativt bra med bilden... men som ni vet så blir man ju aldrig riktigt nöjd, finns alltid nåt man kan ändra eller fixa till i ps!

fler idéer är naturligtvis välkomna för ett ännu bättre resultat!

/Adam

ANNONS
Götaplatsens Foto