Annons

Bättre bild med fast optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kantorn

Medlem
Hej!

Jag har tagit kort på vår son och fått en bild förstorad till 30x40cm på en Expertbutik.
Jag tycker det blev bra kvalitet. Bra skärpa och fina färger.
Jag använder ett Sigma 28-70 Ex Asp Df objektiv och Reala film till min Nikon F65.
För att kunna få ännu bättre kort blir jag hjälpt av att skaffa en fast optik?
Jag har funderat på Nikkor AF85 f/1.4D IF.
Dyrt, men vid en import från USA blir det mycket billigare.
Blir det någon betydande skillnad vid en likadan förstoring jämfört med mitt Sigmaobjektiv?
Jag är bara amatör med vill satsa på bra grejor som man kan trivas med i många år och vidare in i den digitala världen senare.

Hälsningar Anders

Det finns en 85/1,8 som är betydligt billigare.

Visst är fasta objektiv ofta skarpare och ljusstarkare än många zoomar. Samtidigt finns det fler väldigt bra zoomar som håller samma klass som fasta gluggar.

Tamrons 28-75/2,8 är ett riktigt bra objektiv som jag tycker att du ska tänka på. Då får du hög ljusstyrka, bra skärpa och zoomens flexibilitet i ett.

Det finns många andra faktorer för skärpa som att motivet och kameran ska vara stilla, att skärpan är rätt inställd och att man inte fotograferar på de största bländarna (fast det finns en del objektiv som är superskarpa även på största bländaren. Ett 85/1,4 är knappast maxskarpt på 1,4)

Du får svårt att hitta ett skarpare objektiv än Nikons 85/1,4. Det är svårt att säga hur mycket bättre bilderna blir, men de får "det där lilla extra" som nästan inga andra objektiv ger.

Generellt sätt kan man nog säga att fasta bränvidder ger skarpare och bättre bilder än zoomar. Undantagen är däremot många och skillnaden är enligt min erfarenhet idag betydligt mindre än vad de var "förr i tiden".

85/1,4 ger ett underbart kort skärpedjup och oskärpan är kanonfin. 85/1,8 är ett bra objektiv men billigare byggd och ger varken lika bra skärpa eller oskärpa.

Dessutom är det väldigt trevligt att kunna blända upp lite längre när ljuset är klent.

85:an behöver heller inte vara ersättare för en zoom, utan funkar fint som ett komplement.

ANNONS
Götaplatsens Foto