Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre månbilder med multi-frame?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_foto

Aktiv medlem
Folk som fotograferar Månen seriöst använder ofta stackningsprogramvara för att få fram extra skärpa och detaljer. Problemet man framför allt då vill hantera är att luften rör sig och orsakar dålig skärpa.
Själv har jag kommit så långt att jag har installerat programvara och läst lite i manualen. Men eftersom jag är lite lat och inte riktigt har tid att sitta med bildbehandling funderar jag på en snabbare och bekvämare metod... multi frame.

Jag har en Sony a57 systemkamera och där finns funktionen Multi Frame Noise Reduction som tar sex bilder i serie och kombinerar ihop dessa för lägre brus. Algoritmen prioriterar dessutom delar av bilder som är skarpa, så om en del av någon av bilderna är suddig så sorteras den delen bort vid sammanslagningen.
Jag har provat lite med att använda denna funktion på Månen, och jag tycker att resultatet blir snäppet skarpare med dessa sammanslagna jpeg än vad jag kan få fram men enskilda bilder tagna i råformat.

Nu läser jag dessutom att med nya a77ii som presenterades i går kan man ställa in hur många bilder som ska tas i serie och det går att välja upp till 12 stycken, se http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a77-ii/sony-a77-iiA.HTM
Det är en av flera anledningar till att a77ii känns lockande som framtida uppgradering.

Jag vet inte hur långt man kommer med denna metod. Men en liten bit på väg borde man i alla fall komma. Och det är väldigt enkelt och bekvämt och man får resultatet direkt.

Finns det någon här på detta eminenta forum som har provat mer än jag har gjort? Och kanske även har provat att stacka "på riktigt" och därmed bättre kan bedöma hur pass bra det blir med latmansvarianten.

ANNONS
Götaplatsens Foto